Премини към съдържание

Поведение на Галант и Ecu


Andy Van Der Drift

Препоръчано мнение

Имам Галант 2500 сс, 2000 г. Карам го внимателно и предимно на ниски обороти. Над 3000 рядко вдигам. Може би си внушавам, но след като продължително съм го карал така и подам газ за да започне да върви, той не поема както може, а набира плавно и не така мощно. След известно време вече започва да дърпа наистина според възможностите си.

Въпросът ми е, дали управляващия компютър не е направен да се самонастройва по стила на каране на колата?

Такава електроника има на Ямаха R1 2007 година. Електрониката се приспособява към начина на управление и трябва да го "сръчкаш", за да тръгне със силата си, т.е. иска малко време за адаптиране. Има ли нещо такова при Галант или не?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Друг вариант - изключи си TCL, защото той контролира подаването на газ, за да не пробоксува... все пак е студено в последно време и пътят е по-хлъзгав. Аз върху лед съм си правил експеримент - натискам, дори на kick-down, а колата си върви на 1500-1800 оборота :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Имам Галант 2500 сс, 2000 г. Карам го внимателно и предимно на ниски обороти. Над 3000 рядко вдигам. Може би си внушавам, но след като продължително съм го карал така и подам газ за да започне да върви, той не поема както може, а набира плавно и не така мощно. След известно време вече започва да дърпа наистина според възможностите си.

Въпросът ми е, дали управляващия компютър не е направен да се самонастройва по стила на каране на колата?

Такава електроника има на Ямаха R1 2007 година. Електрониката се приспособява към начина на управление и трябва да го "сръчкаш" за да тръгне със силата си, т.е. иска малко време за адаптиране. Има ли нещо такова при Галант или не?

Еку-то не се самонастройва според шофьорския ти стил. А ти на какви обороти превключваш и на какви очакваш колата да дърпа "както си може". Защото от 1500 оборота не дърпа особено добре. Въздушен филтър и свещи скоро сменял ли си?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Интересна тема....

За Галанта не съм запознат, но като дългогодишен Ситроенаджия, мога да кажа, че самоубочаващо се ЕКУ има на Ситроен XM 3.0 V6, и то от 1990 год. Карал съм три години такъв, и наистина се наблюдава разлика в поведението на колата в зависимост от стила на шофиране.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Нормално е като караш бавно или само градско, да се зацапат свещите и след като покараш малко на по-високи обороти, да се изчистват, особено ако са по-студени...

От там и разликата.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Нормално е като караш бавно или само градско да се зацапат свещите и след като покараш малко на по-високи обороти да се изчистват особено ако са по-студени...

От там и разликата.

 

Oткъде знаеш и ти, и останалите дали мнение, да не би да сте проектирали това ЕКУ?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

При мене се забелязва подобно поведение на колата, обаче аз съм автоматик с типтроник! Ако тръгна плавно, леко с малко газ и карам до определена скорост, в даден момент натискам газта рязко да се набере, колата вдига бързо оборотите, но набира по-бавно. Обаче ако от самия старт дам рязко газ направо се изстрелва и няма проблеми! Според мене това при мене се дължи на автоматика и самите настройки на ECU-то! При механичните скорости би трябвало да няма това забавяне и колата да е доста по-пъргава от автоматичният си събрат!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

При мене се забелязва подобно поведение на колата, обаче аз съм автоматик с типтроник! Ако тръгна плавно, леко с малко газ и карам до определена скорост, в даден момент натискам газта рязко да се набере, колата вдига бързо оборотите, но набира по-бавно. Обаче ако от самия старт дам рязко газ направо се изстрелва и няма проблеми! Според мене това при мене се дължи на автоматика и самите настройки на ECU-то! При механичните скорости би трябвало да няма това забавяне и колата да е доста по-пъргава от автоматичният си събрат!

Ти, Ники, си имаш отделно ЕКУ на типтроника, което прави тези интересни лагове в поведението на колата. Самообучаващите се ЕКУ-та са нещо, за което се говори много отдавна, а напоследък някакви корейци рекламираха интелигентна адаптивна скоростна кутия. Еку-то на нашите Галанти управлява набор от датчици - мафа, дросела, ламбдите, дюзите има възможност в сравнителни тесни граници да регулира аванса... Не е особено интелигентно, нека не се самозалъгваме...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не съм сменял свещите и филтъра. Проблем с колата нямам и съм щастлив, че я имам. Не става въпрос за доускорение от 1500, а от 2500-3000 и нагоре. Когато тръгне и се почувства онова ускорение, с което вие всички сте запознати, след 4500 усещам как се наема още и ускорението става по-силно. Карайки я обаче до 1800-2200 оборота, т.е. икономично и независимо дали вътре или извън града, подам ли газ, колата се ускорява, но ако стана по-настоятелен на десния педал, тя започва да ускорява осезаемо по-добре.

За първи път усетих това когато свърши калпавия път в Румъния, където правеха новия асфалт и движението биваше спирано със светофари от по 30 минути и стъпих на хубав асфалт с нова маркировка. Първо тръгнах да се гоня с едно БМВ Х5, като карах след него. Бързо се отказах (много бяга ей) и след малко го спряха и може би глобиха, а аз се разминах, нищо че при ограничение 80 минах със 130... Веднага след това движението стана много интензивно и настигайки един ТИР започнах да търся начин да го изпреваря. Та тогава за първи път опитах колко е "лоша" третата. 70 км/ч - 5-та - 3-та - газ и галанта тръгна като луд и докато разбера какво се случва, бях стигнал 120 и направо го включих на 5-та и подадох. Пое газта с охота.

След това през Карпатите, където беше невъзможно да се кара бързо - предимно първа и втора и много изчаквания на място, реших да изпреваря един друг камион, като бях на втора с около 25 км/ч. Че го минах, минах го без да се блъсна в колата отсреща, но ускорението беше по-слабо от онова на трета, което ми се стори странно.

До ден днешен се държи все така. От 5000 км. я карам. Може и да ми се струва. За това и питам.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Моята е с ръчна кутия, но го усещам това нещо и аз. Има някаква само настройка, защото като почна да я гоня колата над 4000 оборота или примерно карам с 180км 5 минути, после стои на 1000 оборота, и се оправя след малко и падат на 800.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Мерси Роска, не знаех че имам две ЕКУ-та, все пак съм лаик в тази област!

Просто при мене разликата при в поведението на колата при двата типа каране е доста осезателен, дори на моменти дразнеща, което ме кара да Ви завиждам за ръчните скорости, но предвид софийските задръствания не сменям автоматика! :icon_thumbup:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Може да има някакъв скрит замисъл в правенето на тези ЕКУ-та, но такива режими няма определено.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

... което има такава функция, и каква е целта?
Повечето ECU на съвременните автомобили имат т.нар fuzzy logic. Целта е ясна - приспособяване към индивидуалния стил на каране. Реализирането е просто - има няколко 'пътя' за достигане на даден резултат и избора на съответния начин (път) зависи от определени параметри. Например на определено положение на педала на газта и натоварването на двигателя, съответствуват различни стойности от горивната таблица в зависимост от начина на промяна на тези параметри, т.е. по 'спортно' каране, по-бързо променяне на положението на газта - по-горна стойност от горивната таблица; по плавно каране - по-долна стойност от таблицата и т.н.
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Приспособяването може да бъде само в тесни граници и ефективността му е много силно съмнителна.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Приспособяването може да бъде само в тесни граници и ефективността му е много силно съмнителна.
Това е ясно, иначе щеше да има само един вид двигател - 1000 к.с. и щеше да се адаптира според стила на каране от 100к.с. до максимум:icon_thumbup:

Освен това, не съм сигурен дали ECU-то на двигателя на Галант-а е такова. ECU-то на автоматика INVECS със сигурност има fuzzy logic и това се тръби навсякъде. :icon_blush:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Освен това, не съм сигурен дали ECU-то на двигателя на Галант-а е такова. ECU-то на автоматика INVECS със сигурност има fuzzy logic и това се тръби навсякъде. :icon_blush:

 

Точно така, отговор на този въпрос може да даде само човек, който познава с подробности спецификациите на това ЕКУ.

Тук такива няма. Но споровете са с пълна сила :D

 

С което не твърдя, че има адаптивна настройка ECU-то на двигателя на Галант...

 

Виж за INVECS-а, всеки знае, защото е написано (ама как, това е нашата гордост!), и всеки знае да чете и да повтаря... Макар че ако попиташ някой да ти обясни какво е fuzzy logic, ще има доста "ЪЪЪ?" :D А камо ли да може да ти напише алгоритъм.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Това е ясно, иначе щеше да има само един вид двигател - 1000к.с. и щеше да се адаптира според стила на каране от 100к.с. до максимум:icon_thumbup:

Освен това, не съм сигурен дали ECU-то на двигателя на Галант-а е такова. ECU-то на автоматика INVECS със сигурност има fuzzy logic и това се тръби навсякъде. :icon_blush:

 

Има някакъв смисъл единствено при GDI и Lean Burn системите. При нормален двигател, заедно с обедняването трябва сериозно да се връща аванса, за да се избегнат детонации. Което е съпроводено със сериозно деградиране на мощността. От там нататък се появява парадоксът на малкия двигател и голямото купе и може да се окаже, че колата харчи повече. :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Аз пък съм забелязал следното (и при предишните ми 2 коли го имаше), значи за стрелката на бензина става върпос. Когато си карам нормално 80- 100 км/ч и 2000- 2500 оборота максимум, стрелката на горивото пада бавно- нормално, както, ако карам само в задръствания. Настъпя ли автомобила(4500- 5500 оборота) стрелката за 2-3 минути пада с половин деление и когато карам малко време така и после карам спокойно се вдига пак до мястото от където е паднала. Това ми направи впечатление преди малко, когато я настъпих на бул. Брюксел и после я оставих пред гаража да отворя вратите, качвам се и гледам- дигнала се е. Някой да го е забелязвал това?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Има такава адаптация, макар и косвена на Галант ЕА5х моделите , произведени след 2000 година...............

Става въпрос за следните параметри - "трим банк", "шорт " и "лонг терм фуел"...............тези параметри са "математически "и са пряко свързани с показанията на ламбда сондите и при впръскването на горивото.Няма да обяснявам точно как става това или поне ще е друг път ,но на колегата ще го посъветвам да си види следните неща: ленливост при ламбдите- това значи че сондите работят но се забавят показанията отчитани от нея...........може да се дължи на факта че са зацапани и периодично се зацапват , а вследствие на карането "на ръчка" се обдухват и се "изчистват"............

Второ - горивен филтър ..........ако е запушен или не пропуска добре то параметрите лонг и шорт добавят или вадят по 1,2 макс до 8% отгоре върху стойностите на впръскването ,които са записани в горивните карти на ЕКУ-то,това ,наред с трим-овете ( те пък орязват показанията на ландба сондите също с 1-8% от стойностите) се сформира по математически път горивната смес............следователно по този начин се "адаптира" ЕКУ-то ,но всъщност това е вследствие на неправилно работещ мотор в крайна сметка и ЕКУ-то се мъчи да компенсира това до някаква степен............

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Да разбирам ли, че е вредно за двигателя, ECU, ламбдите и т.н. ако я карам бавно, в смисъл под 2000 оборота?

Такива обороти държа само в града и не е постоянно. Тук-там вдигам и 3000. Например за изтегляне от кръстовище и включване в движението или изпреварване. Иначе много обичам да върви с 1400 оборота на трета. Нищо не харчи и в този стил на шофиране ми харчи около 10/100 в града (вкл. горните кратички ускорения).

Друго, което по поведението на колата съдя, че е правилно и полезно за нея, е че при студен старт го оставям да бръмчи на място докато стрелката на температурата не подмине долната чертичка с 2-3 милиметра. Оборотите падат от 1500-1600 до около 1100 и тогава тръгвам и карам като пенсионер. Чакам я да застане на средата, минавам още 10 км. и тогава подавам повече газ, ако въобще ще подавам газ за да "върви като кола".

 

Правилно ли е това или е вредя на системите, датчиците и прочие?

Мерси.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Карането в "градско" подлага мотора на различни режими и натоварвания...........с това и на различни смеси горивни....при смяната на предавките примерно от 1 на 2 ,от 2 на 3 и т.н. - т.е. в града както се кара,възникват така нар. "преходни процеси" вътре в мотора, които пряко вляят на горивната смес и нейното изгаряне.........следователно при преминаване на различни режими на работа на мотора за кратко време, смесите са по скоро обогатени и обеднени ,отколкото нормални, това създава натрупването на нагари по леглата на клапаните, по челата на буталата и т.н. до ауспуховата система..........а това води и до детонции в мотора,които кнок сензора ги улавя и чрез него ,ЕКУ-то ги гаси като управлява аванса.........

Затова когато се изкара колата извънградско, в началото "не върви "( и не само извънградско но и в града ,но с други режими на мотора) а след известно време се "отпушва " мотора............това се дължи на следните неща: режима на ряабота на мотора е установен и няма "преходни процеси " в него..............горивните смеси са постоянни или поне линейни,изменят се ,но в рамките на по малки амплитуди............от тук нататък се подържа почти една и съща температура на изгорелите газове, и тъй като мотора се подържа в едни 2500-4000 оборота в минута,измененията са с минимални амплитуди, почти в уравновесен режим на работа работи мотора и почти няма обогатена смес или по скоро е постоянна, наред с това и температурата е постоянна и няма как да се образуват окислителни процеси , следователно не натрупва нагари и т.н. а напротив, "издухва ги" тъй като газовете са постоянни и с голяма сила и температура .........следователно мотора се "изчиства " един вид от вътре при горивната камера и работи по добре и по спокойно..........В някои случаи след такова каране , ауспуха става бял............след това ако покарате 1-2 дни пак в града, то той става пак черен.............

По втория ти въпрос - не е много правилно това, защото при палене на мотора сутринта, имаш т. нар. студен старт и точно тогава мотора се износва най много .............едно палене на мотора студен сутринта ,износването се равнява все едно си карал от София до Бургас при нормален темп. режим на мотора..............Но това не е всичко ,след като си запалим мотора ,той почва да работи в обогатен режим на работа, това ще рече че не работи правилно поне докато ламбда сондите не се загреят и почнат да функционират правилно, не случайно вече ламбдите са и с подгряване с цел да влезе по бързо в режим на отчитане ,а от там и ЕКУ-то да направи сместа колкото си може по добра и мотора да работи по добре............

В такъв случай колкото по бързо мотора мине в нормален работен режим, а това ще рече да загрее бързо , толкова по добре за цялата система или системи............и тук е момента да споделя че за мен е по добре след палене на мотора да се изчака 10-15 сек. и веднага да се тръгне леко и бавно - оборотите да не превишават 1500 ( колкото вдига при "смукач") и съвсем плавно да се изменят оборотите .............защото когато има товар ,то мотора ще загрее по бързо и от там ще влезе в нормален работем режим по бързо от колкото ако работи само на режим на празен ход.........При мен мотора по този начин влиза в норм. темп. работен режим на 3-тата минута,т.е. на 3-тата минута вече е загряла напълно и стрелката седи там ,където седи цял ден полсе............

В този случай обаче може да имаш леко придърпване ,мудност и т.н. Това се дължи на много неща , но почти винаги се оказват че има запушени дюзи или не отчитащ правилно дебитомер...........

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Лятото не го чаках - 30 секунди и потеглях. Все пак трябва да затворя гаража. Не превишавам 1500 оборота. Моят загрява за около 5 минути, лятото доста по-бързо беше - разбираемо. Той може и за 1, ама не съм го прежалил. Зимата цялата улица я карам на първа (300 метра) - задължително.

Само че зимата маслото в двг. и ск. кутия става на мармалад и предпочитам да се разбие на място. Имам усещането, че на Мици му е по-добре да боботи докато се разгрее т.к. Много по-добре се движи после. Като пантера е, а иначе като му включа втора и той вземе та побегне и немога да го спра.........

Имам мотоциклет 4-цилиндров и трета година го загрявам на място до 70-75 градуса и чак тогава потеглям. Есента го отворихме за проверка състояние на клапаните (хлабини, нагари, уплътнение в леглата...), както и за нагар по буталата горивните камери. Идея нямам колко пъти е пален (студени старта), но винаги е подгряван на място. През това време обличам екипировката... около 4 мин... Двигателят отвътре беше чист. Толкова чист, че като го пипах, го цапах.

Преди много години имахме един Москвич 2138. Беше на 240 000 км. и винаги е подгряван на място, иначе не може да мръдне. Когато го отворихме заради ниска компресия (5 счупени сегмента, вероятно от заседналия термостат на Шипка и от тогава 11 години кара без термостат), имаше съвсем леки наченки на нагар. Отбелязвам, че нито москвича, нито Ямахата горят (горяха, Ралчо - москвича - загина нарязан за отпадъци от един мангал) осезаемо масло. В смисъл пипам с пръст ауспуха и не се цапам, докато на галанта се черни, но се чисти с 1 движение м/у пръстите. Градско, извънградско - черни се и няма зн-е дали карам с 1500 или 4500 оборота. На Ралчо зимата стъклата му бяха замръзнали, а темп на водата беше 40 градуса, повече не можеше да вдигне. Та и при него екипирането беше задължително - шапка, ръкавици, вълнени чорапи... :icon_dance: Ама живя дълго и служи вярно.

Чат-пат извън града няколко минути Мици тичка със 160-170 (около 4000 оборота на 5-та) за да се "изчисти" и да живнат малко тия катализатори.

А хората, които едва изкарали колата, я гасят за да слязат и да затворят гаража и след това пак я палят, са ми много ... странни. Казвали са ми "Ти имаш пари за бензин щом го заминаваш да работи на място". Ми не, нямам за основен ремонт, за катализатори, свещи, стартери..., иначе за бензин имам.

Значи няма т.нар. приспособяване на ECU-то ми. Започвам да разбирам откъде идва разликата в поемането на газта :icon_blush:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Това за загряването го бяхме дискутирали и преди и щом имаш такова усещане - действай както намериш за добре, но теорията и практиката говорят друго.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...