Премини към съдържание

За автоматиците отново...


vlad

Препоръчано мнение

Тези дни ми се случи нещо не особено приятно. Докато изчаквах преминаващите по една "зебра" пешеходци, някакъв младеж се опита да паркира в багажника ми. И сега задницата на любимия ми автомобил се нуждае от пластична операция :) Но има нещо друго, което ме вълнува. Възможно ли е да настъпят повреди в типтроника, заради този удар? Имам предвид, че бях натиснал спирачка и автомобилът стоеше на място, когато ме удариха отзад. При удара колата се измести няколко метра напред, въпреки натиснатата спирачка. Дали това не е породило наднормено натоварване върху скоростната кутия? Или при натисната спирачка, тя е защитена от подобно натоварване? Не забелязах нищо странно в поведението на автоматика, докато прибирах колата, а след като я оставих на паркинга повече не съм я карал. Но съм чувал, че ударните натоварвания са много вредни за автоматиците и тази мисъл ме притеснява в някаква степен. Може би във форума има хора, които са наясно по въпроса? Предварително им благодаря за отзивчивостта:)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 125
  • Създадена
  • Отговор:

Най-активни потребители в тази тема

Най-активни потребители в тази тема

Ако е била на свободна или на скорост би трябвало да не й е станало нищо. Ако е била в паркирано положение - тогава зле. При добре натиснати спирачки, натоварването трябва да е било минимално.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Влад, съжалявам за случката...

Надявам се ти и спътниците ти да сте добре и дори и уплаха да нямате!

А относно ударните натоварвания, аз лично като се замисля не виждам да е имало ударно натоварване...

Само искам да те попитам гумите превъртяха ли се или се плъзгаха по пътя?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ако е била на контакт, ще се е задействал ABS-a. Само на P ако е била е проблемно, защото би трябвало да блокира колелата и да понесе натоварването.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колега, и на мен ми се случи нещо подобно. Бях на директна, спрял, когато ми влезнаха в багажника :mad: След известно време (след няколко дни) се появи проблем - превключването от висока към ниска предавка понякога ставаше с удар. Никой не можа да ми каже дали има връзка, но след смяна на маслото, нещата се оправиха.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Много неприятно за случката, но... случва се. И мен ме удариха в петък, но само до лак се стигна...

Относно скоростите - няма проблем. Но за всеки случай ела да я чекна...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Автомобилът си беше на скорост, с натисната спирачка. Не съм я натискал безумно силно, а точно толкова, колкото е нужно за да спра:) Благодаря за съчувствието, Дани. Бях сам в колата и ми няма нищо... даже не успях и да се уплаша:) А гумите предполагам, че не са се плъзгали, а са превъртяли...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Автомобилът си беше на скорост, с натисната спирачка. Не съм я натискал безумно силно, а точно толкова, колкото е нужно за да спра:) Благодаря за съчувствието, Дани. Бях сам в колата и ми няма нищо...даже не успях и да се уплаша:) А гумите предполагам, че не са се плъзгали, а са превъртяли...

Бил си на директна...няма проблем...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Много лоша случка, но поне ти си добре, ламарините се оправят. И ти пожелавам по-скоро оправяне на самолета :mitsu-smiley:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Влад, мисля че това което е понесла скоростната кутия не е страшно, равносилно е на голям наклон и спускане по инерция с натисната спирачка, но спирачната сила е по-малка от силата на тежестта, която е в пряка зависимост от тригонометрична функция на ъгъла на наклона, удара отзад е понесен от бронята и не е рефлектирало в скоростната кутия. Проблем би могъл да възникне, ако си бил включил на позиция R и си получил удар отзад, т.е. на посока, обратна на движение на колата. Тогава вече би могло да има негативни последствия, както и ако си бил на позиция Р. В твоя случай ако са и приплъзнали колелата, проблема е само в ламарините! :)

Успех и бързо оздравяване! :) :icon_thumbup:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не би трябвало да има никакъв проблем. Според мен това е равносилно на случая, при който си натиснал спирачката и подадеш газ. Кутията ще завърти колелата, въпреки че си натиснал спирачката. А също така и като спускаш от баир с натисната спирачка.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Като е на място не е ли на свободна или с отделен съединител?

Какво толкова те притеснява, след като колата се е прибрала на ход...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Много неприятно за случката, но... случва се. И мен ме удариха в петък, но само до лак се стигна...

Относно скоростите - няма проблем. Но за всеки случай ела да я чекна...

Аз не точно по темата, но като ти прочетох поста, и аз да си кажа мъката! :(

И мен ме удариха в петък - челно! :( Слава-богу леко и се стигна само до смяна на 2 фара и декоративна лайсна! Просто се гледахме с колегата отсреща как колите ни с натиснати спирачки си продължиха по леко замръзналите павета и... стана белята!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Аз не точно по темата, но като ти прочетох поста, и аз да си кажа мъката! :(

И мен ме удариха в петък - челно! :( Слава-богу леко и се стигна само до смяна на 2 фара и декоративна лайсна! Просто се гледахме с колегата отсреща как колите ни с натиснати спирачки си продължиха по леко замръзналите павета и... стана белята!

Мен ме блъсна един идиот... на паркинг на Била съм спрял (СПРЯЛ съм) и този: Фрас, в мен...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Проблем би могъл да възникне, ако си бил включил на позиция R и си получил удар отзад, т.е. на посока, обратна на движение на колата. Тогава вече би могло да има негативни последствия, както и ако си бил на позиция Р.

За задната не си прав Дани... Пламен може да ме поправи, ако греша, но след моите премеждия с автоматика бая изчетох по темата... Когато се натиска спирачка, системата на автоматика постепенно започва да подава все по-слаба въртяща сила на колелата. Щом е държал спирачката натисната до момент, в който колата е спряла, значи предавателната сила е почти нулева. Връзката със задната е незначителна - той е превъртял едва няколко метра, което е аналогично на ситуация, при която си на много стръмен баир и отпуснеш спирачката - тогава, въпреки усилието на двигателя в кутията, колата започва съвсееееммм бавничко да отпуска назад. Ти самият си го виждал на паметника Левски, помниш ли? Колата така оставена преживява същият шок, какъвто би преживяла и ако си на задна и колата мръдне напред. Тоест - не би трябвало да е фатално. Ако пък е на D, тогава хептен няма за какво да се притеснява Влад.

 

Освен това, предполагам, че колелата не са превъртяли... най-малкото мозъкът му инстинктивно е подал сигнал на крака на спирачката и той сигурно е натиснал по-силно - инстинкт за самосъхранение! Ти си настроил съзнанието си, че колата не мърда и ако тя започне да мърда, натискаш по-силно спирачката! Факт - питайте някой катастрофирал да ви го потвърди :)

 

И на последно място - ако е бил на P. Тук вече е проблемното, защото заключването на колелата е механично - едни неща, като малки пръчици, влизат и заключват... съответно при екстремно натоварване върху тях, те могат да се счупят. Единствен подобен случай съм виждал при един Мерцедес, ударен от боклукачка на ДИТЦ - колата беше понесла жесток удар и тези "пръчици" са се счупили... НО! кутията не е пострадала от това! Просто производителите са решили да направят дисковете вътре от далеч по-твърд метал, отколкото е заключващия механизъм... ;)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Обяснете защо по принцип превъртането на колелата не е желателно за автоматите? По време на заснежени или заледени настилки не сте ли боксували и какво правите тогава? :mitsu-smiley:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Няма нищо такова. Ако колата ти е спряна на P - задвижващите колела са блокирани от самата кутия - вътре има един щифт, или друг механизъм, който ги блокира. Когато някой се нацепи в теб и си на позиция P, блокираната кутия понася по-голямата част от силата на удара. Може да се повреди, преди да помели заключващия механизъм. Ако е на друга позиция, просто ще превърти.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не би трябвало да има никакъв проблем. Според мен това е равносилно на случяй при който си натиснал спирачката и подадеш газ. Кутията ще завърти колелата въпреки че си натиснал спирачката. А също така и като спускаш от баир с натисната спирачка.

Разликата е в това, че подадената газ на двигателя едва ли може да породи такъв рязък импулс, какъвто поражда ударът на внезапно ударил се в теб автомобил. Колкото до натискането на спирачката... възможно е и да съм я натиснал по-силно след удара, но при всички случаи не съм реагирал светкавично. А импулсът от съприкосновението е бил максимален именно в първите стотни от секундата, след това постепенно намалявал. Това ми подсказва елементарната логика, инак аз нямам никаква представа за начина, по който функционират тези кутии:) А това, че се прибрах безпроблемно е факт. Но зная, че за да се стигне до повреда на такава кутия се преминава през поредица от неблагоприятни обстоятелства, всяко от които взима по малко от живота на автоматика. Въпросът ми бе дали това не е било именно такъв случай - дали при това събитие не съм откраднал малко (или много) от живота на типтроника:)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Но зная, че за да се стигне до повреда на такава кутия се преминава през поредица от неблагоприятни обстоятелства, всяко от които взима по малко от живота на автоматика. Въпросът ми бе, дали това не е било именно такъв случай - дали при това събитие не съм откраднал малко(или много) от живота на типтроника:)

 

Не се притеснявай - нямаш повод за безпокойство :) Кутията ти е ок и ударът нищо не й е направил... ако все пак искаш да си на 100% сигурен, чуй се с Пламен - убеден съм, че ще ти помогне с диагностиката.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря... и аз се надявам, че всичко е ОК :good: Просто си позволих, да разсъждавам малко по въпроси, от които нищо не разбирам :) Това е приятен начин за разтоварване за психиката :) Когато разсъждаваме по въпроси, за които се считаме специалисти, сме далече по-сковани, защото знаем, че с всяка казана дума, поемаме отговорност. А импровизациите в области, които са далече от зоната на нашата компетентност, ни дават свободата да говорим всякакви глупости :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Когато автоматика е в положение D и си настъпил спирачката, се усеща някакво напрежение. Съответно като преминеш на N напрежението изчезва. Преди да взема Гальо :mitsu-smiley: също имах автомат и нямам спомени, но като чели нямаше такова напрежение. Това важи, когато спираш на светофар в задръстване и т.н. Питането ми е кое е по-добре за автоматика - да си постоянно на D или в различните ситуации като спреш, да минавам на N.

 

Или другият вариант е да имам проблем с автомата и от там да усещам това напрежение :rolleyes:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Когато автоматика е в положение D и си настъпил спирачката, се усеща някакво напрежение. Съответно като преминеш на N напрежението изчезва. Преди да взема Гальо :mitsu-smiley: също имах автомат и нямам спомени, но като чели нямаше такова напрежение. Това важи, когато спираш на светофар в задръстване и т.н. Питането ми е кое е по-добре за автоматика - да си постоянно на D или в различните ситуации като спреш, да минавам на N.

 

Или другият вариант е да имам проблем с автомата и от там да усещам това напрежение :rolleyes:

 

Така... напрежението, което усещаш, е грубо казано постоянния стремеж на скоростната кутия да подава въртящ момент към колелата. Нормално е и го има при всички автоматици, с изключение на най-първобитните, които имат центробежен съединител. Подобни коли са АТВ-тата, Смартовете и други... при тях има съединител, който предава въртящ момент едва когато оборотите преминат определена граница. Все едно си вързал камък с въже и го въртиш - когато достигне енергия, за да се разгъне, съединителят зацепва.

 

При някои много нови коли и много модерни коли, напрежението просто не се усеща, защото всичко е електроника - усетих го на много нов модел европейски автомобил, докато при тест-драйва на новите Лансер-и усещането си беше точно като при Галант-а.

 

Относно това дали да преминаваш на неутрална - има само едно единствено правило, което трябва да си втълпиш в главата - НИКОГА НЕ ПУСКАЙ НА НЕУТРАЛНА В ДВИЖЕНИЕ за дълго време... тоест - да се опитваш да я използваш като пускане по инерция. Ако питаш защо - потърси моя тема за автоматиците от септември 2008г и ще разбереш защо :)

Въпреки това, неутралната предавка е удобна за задръстване, когато ще стоиш повече от минута на едно място - тогава просто буташ лоста - хем изчезва напрежението, хем оборотите се нормализират и спада леко разхода на час престой.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 1 месец ...

Колеги, искам и аз да задам един въпрос за автоматика - за принудителния празен ход, т.е. когато се спуска по наклон колата какво става? Забелязах, че двигателя стои на 1100-1200 оборота - харчи ли гориво в този случай?

И каква е разликата дали автомобила се спуска по наклон или се тегли на буксир (което знам че не е препоръчително)?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, искам и аз да задам един въпрос за автоматика - за принудителния празен ход, т.е. когато се спуска по наклон колата какво става? Забелязах, че двигателя стои на 1100-1200 оборота - харчи ли гориво в този случай?

И каква е разликата дали автомобила се спуска по наклон или се тегли на буксир (което знам че не е препоръчително)?

Нещо не схванах въпроса ти.............

Когато е по наклон колата и се спускаш по него, мотора държи 1100 об/мин. за да имаш все пак по-добри спирачки и това е "заложено" в ЕКУ-то му (както и всяка друга кола), тогава е логично да харчи повече бензин от празния ход, тъй като дюзите се държат повече време отворени............ ако колата ти е с ръчни скорости и я караш на 5-та предавка примерно с 60 км./ч. и тогава отнемеш газта, мотора не харчи бензин, защото инжекторите изключват, и тъй като е механична кутията оборотите ти са към 1500, а това е достатъчно да има нужния вакуум в колектора, а от там и в сервото на спирачките........... така се осигурява по-добри спирачки..........

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Гост
Тази тема е затворена за допълнителни отговори.

×
×
  • Създаване...