Премини към съдържание

За Aвтоматиците


Препоръчано мнение

Темата е породена от следния въпрос:

Искам да попитам нещо за скоростната кутия, като спра на светофар съм свикнал да си включвам на неутрал от ръчните скорости, но чух че на автоматици това не било препоръчително. Някой знае ли специално за тази ск. кутия, кое е най благоприятно да я оставям на скорост и да държа спирачката или да връщам на неутрална?

АА и ето една снимка на измития

 

 

 

Относно автоматика на колта.

 

Това не е стандартен хидравличен автоматик с турбинките, клапи и прочие, а обикновена скоростна кутия, чиито скорости се превключват от ел. моторче. В тази връзка, при смяна на скорости, респективно при пълен стоп на светофар в автоматичен режим, съединителят си е напълно отцепен.. все едно си натиснал докрай съединител, а при потегляне при отпускане на спирачката, кутията сама си зацепва все едно си отпускаш съединителя като по учебник. Това е напълно различно от стандартните автоматици, при които си има увличане и "натиск" когато се държи колата със спирачка на място на D.

Така, че отговора на въпроса ти е - няма никаква нужда да сменяш на N на светофар, няма и никаква вреда ако го правиш. По същия начин е абсолютно безопасно и безвредно ако си пускаш на N по надолнище, след това при връщане на A, колата си подбира подходящата предавка и си зацепва плавно както трябва.

 

Колта на майка ми е вече на 1 година точно и на около 13000 км (тя го кара само в града). Абсолютно безпроблемен до момента.

 

 

 

При стандартните автоматици митовете са много.. за P, D, N, 4,3,2, превключването между тях и пр.

Реалната вреда от превключването между тях не е повече от колкото при нормална експлоатация (като ръчкаш все едно е триптроник.. донякъде, макар и да го нямаш). Аз карам автомацити от много години и досега не съм имал проблем, а доста си играя със скоростите. Няма проблем при превключване от D на по-ниски прдавки, те затова са направени.. при спускане зимата по лед и пр., спускането на N също не е проблем, но е хубаво след това включването обратно на D да не е при скорост по-голяма от 80-90, така че като си включи на най-високата предавка оборотите на които lock-ва да не са много високи. Силен kick-down съще не е абсолютно никакър проблем за тези кутии - това също си е конструктивно разчетено. Моята кола е много тежка и за силно ускорение си сваля с по 2-3 предавки като настъпя и си я изцежам до 7000+ оборота. При тези автоматици включването на N при периоди на по-дълъг престой е по-скоро хубаво (пише си го и в книжките с различна формулировка.. обикновено като пример за какво е N), но последващото вклщчване на D да е задължително с натискане на спирачка.. това си важи за потегляне, смяна от P и R. Лично за себе си обикновено съм си определил да включвам на N при престой над 30 сек.. като остават 30+ секунди на сфетофара - N. Както вече казах не пречи да се държи и на D на светофар.. разликата дали износването е по-голямо на D със спирачка или превключване от D на N и обратно и много малка.. по-скоро въпрос на навик и предпочитание.

Зимата - никакви проблеми с лед и сняг. Аз лично по цяла зима катеря до алеко във възможно най-лоши условия и без изобщо да преувеличавам, успявам зад себе си и изпреварвам нагоре и джипове и пр. (признавам, че затова заслуга има traction control-a, - без него и без типтроник, за да можеш да караш на по висока предавка и да не бускува - нормалния автоматик ще буксува по-лесно и повече). Но за буксуването няма логика и причина да е "смърт" както някой беше казал.

 

 

Що се отнася до приказките от рода на "абе еди-кой-си много си играеше с лоста на автоматика и накрая му изтропа кутията".. това са пълни глупости..., повредите не са по-чести от колкото тези при нормалните ръчни кутии, само дето се споменават повече защото ремонта им е по-скъп. Колко често един или друг познат споменава, че си е оправял обикновената кутия....зъбчатки на някоя скорост, семеринги, дискове и пр.. и това минава за нормално, а като кажат автоматик се развалил "аааа, првключвал си на N, много си ръчкал и пр.." :)

Незнам дали сте ходили в Америка, от къде общо взето е тръгнал масовия атоматик, но там таксиметраджиите например си ръчкат постоянно 2-3-4-D и пр., а надали щяха да го правят ако постоянно се чупеха от това трансмисиите. (признавам, че може и да го има момента, че американските автоматици може да са по-здрави и дуракоустойчиви.. имал съм 2 шевролета.. единия на 350 000 мили.. автоматика си беше супер и си го правех каквото ми скимне.. :) )

 

 

 

Май стана много дълго, за което се извинявам, но реших да споделя опита си с всякакви автоматици и се надявам да съм бил полезен. темата е отворена за дискусия разбира се. Мога да споделя още много моменти при карането на автоматик, но ще ги оставя ако има други мнения и въпроси.

 

Поздрави от морето

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 53
  • Създадена
  • Отговор:

Най-активни потребители в тази тема

Най-активни потребители в тази тема

Аз пък при цялото ми старание да не допускам грешки, сгреших точно заглавието на темата.., моля някой модератор да го оправи :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

За стандартния автоматик

Относно движението на N не съм много съгласен.

Ето една тема където е обяснено това.

На руски е, моля не ме критикувайте.

Общо взето смисълът е че когато се движим на N няма достатъчно смазване и охлаждане на кутията, тъй като ATF (маслото на кутията) не стига до вторичния вал, което поражда опасност от прегряване и по-бързо износване на елементите.

Аз все пак карам първия си автоматик, не смея да твърдя че съм спец в това отношение.

Статията е писана от механик занимаващ се с ремонт на автоматични скоростни кутии, завършил инженер (т.е. комбинирал теорията с практиката), склонен съм да му вярвам ама все пак чакам и вашите мнения :icon_thumbup:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ако мога да дам само един съвет на хората които карат автоматици. Когато паркирате колата и вече тръгнете да слагате на Р ,преди това ВИНАГИ си дърпаите ръчната,защото това подместване на колата след като отпуснете спирачката е смърт за автоматика :icon_thumbup: :mitsu-smiley:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ако мога да дам само един съвет на хората които карат автоматици. Когато паркирате колата и вече тръгнете да слагате на Р ,преди това ВИНАГИ си дърпаите ръчната,защото това подместване на колата след като отпуснете спирачката е смърт за автоматика :icon_thumbup: :mitsu-smiley:

 

Имаш предвид , ако колата е под наклон и я паркираш , слагаш P и спираш мотора , тя тръгва (заради наклона) и се "сепва" ?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Имам предвид винаги когато спираш независимо има или няма наклон преди да я сложиш на Р да се дърпа ръчната за да няма това сепване :mitsu-smiley:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Имам предвид винаги когато спираш независимо има или няма наклон преди да я сложиш на Р да се дърпа ръчната за да няма това сепване :mitsu-smiley:

 

Дам аз си дърпам ръчната , ама не защото знам, че така е редно , а защото сърцето ми "сепва" като усетя как се се спира рязко колата и цялото усилие отива в скоростната кутия.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Такаа..

 

истината е някъде там и илиза някъде посредата между мненията. Оказва се, че зависи от конструкцията на самата скоростна кутия. Във въпросната руска статия ако сте обърнали внимание става въпрос конкретно за ск. кутия на Toyota Platz. Разбира се като цяло принципите и съответно изводите са еднкви, но има и различия. В случая налягането на маслото вкарвано чрез първичния вал при пазни обороти на двигателя не е достатъчно при по-високи скорости за оптимално смазване. Абсолютно съгласен :). Има обаче и скоростни кутии (всъщност почти всички стари автоматици.. до 70-те са се правили така, а все още и някои нови като на всички мерцедеси например) при които мазането е урдедено двустранно, а не само в посока първичен->вторичен вал... При такива няма никакви проблеми.

 

Като цяло при всички автомацити и при ниски скорости не вреди. при пускане със 80 примерно в общия случай ще минете 2-3 км макс. смазването ще е по-малко от нормалното, но за такива разстония.. колкото един склон няма да е проблем. Инач теглене на автоматик при неработещ двигател и на N .. не надо. До сервиз в рамките на 10 км примерно обаче можете да си я дръпнете. Аз съм си теглил шевролета от Бургас до Несебър.

 

Но.. освен това пускането на N така или иначе е оправдано в много редки случаи. Както знаете когато сме на скорост, неависимо дали е автоматик или ръчни, при отпускане на педала на газта се прекъсва притока на гориво .. движението на колелата си се предават на двигателя, при "свободна" обаче, двигателя си харчи гориво за да си поддържа празен ход. Лесно може да се види ефекта от това на борд. компютри, при отпускане на пълно на газта и включена предавка (или D) показанията на моментния разход е 0.00 л/100, докато при спускане на свободна обикновено показва 1-1.5 л/100 в зависимост от скоростта. При едно пускане от Алеко към София например няма никакъв смисъл да се пуска на N и спирачки, вместо на D.

 

Давайте, стреляйте :))))

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Хмм имам един аматьорски (но принципен) въпрос :

 

Как се отразяват високите обороти (на мотора) върху работата на автоматичната скоростна кутия ? Опасни ли са и колко оборотите над 5000 ?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Хмм имам един аматьорски (но принципен) въпрос :

 

Как се отразяват високите обороти (на мотора) върху работата на автоматичната скоростна кутия ? Опасни ли са и колко оборотите над 5000 ?

За мене лично не. Смятам че доста добре е изчислена и неможе да има проблеми :icon_thumbup: .Виж проблеми може да имаш ако няко некадърен маистор ти препълни автоматика и след това когато стъпиш на магистралата и я подкараш на високи обороти,резултата е един маслото ще ти избие през пръчката на 100% и може да се стигне до неприятености.:icon_blush:
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Относно карането на N: Има смисъл само ако се спускаме по много разбит път, който прилага ударен въртящ момент на трансмисията и торк конвертора.

 

Каране на лед, мокро и буксуване: Ако се разбуксуваме силно, при зацепване на сух участък се прилага ударен въртящ момент на трансмисията и торк конвертора.

 

В тези горни случаи въртящият момент приложен "отвън" е много по-висок отколкото двигателят е в състояние да развие! Това е лесно да се изчисли, като се знае масата на автомобила и диаметъра на колелото, и се сравни с въртящият момент на мотора и предавателното число.

 

Смърт за всeки съединител и трансмисия е приложеният ударен момент, от там си правете изводи какво може да го породи.

 

Второто което забравихте е състоянието на ATF: Сменя се не по книжка, а според състоянието , от което следва че то трябва да се следи.

 

 

За Р процедурата е:

 

1) Спирачка

2) Положение N

3) Ръчна

3) Положение Р

 

 

Иначе при наклон лоста блокира и за да се изкара от Р е нужно прилагане на сила.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Още нещо.

Нивото на ATF в автоматичната скоростна кутия се проверява:

1. За всички автоматици - при запален двигател и положение на лоста Р

2. За автоматици на Mitsubishi - при запален двигател и положение на лоста N

3. За автоматици на Honda - при изгасен двигател

4. За автоматици в гаранция - в гаранционния сервиз!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 1 година ...

Всичко е чудесно, но аз за да мина на Р минавам през R, така че не мога да направя опцията N-P! :icon_crying:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Всичко е чудесно, но аз за да мина на Р минавам през R, така че не мога да направя опцията N-P! :icon_crying:

Ми то май няма автомат, дето дане е така бе колега. Аз карам първия си автомат и му се кефя много, но това го правя винаги като паркирам колата. При мене схемата е следната:

P

R

N

D

като седнеш зад волана са наредени както ги виждаш сега.

При паркиране, независимо дали паркирането преключва на D или R, винаги отивам на N,дърпам ръчната и послe го бутам лоста на P, след което пускам спирачката. Ако си на D, когато вече си паркирал колата, просто отиваш на N, дърпаш ръчна, буташ лоста нагоре към P през R и пускаш спирачката. Ако преключиш паркирането на R, връщаш лоста на N, дърпаш ръчна и буташ лоста нагоре към P през R. Докато си натиснал спирачката колата ти все едно е на свободна и няма никаква опасност, че лоста преминава през R. :icon_thumbup:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ужас... Тази тема разкрива една жестока истина относно причините за счупването на моя автоматик :(

 

Что происходит , когда мы идем накатом с горы на "N"? Обороты двигателя 700 - 800 об/мин. , скорость 40 , 50 , 60 .....км/час возрастает. Вторичный вал все крутится быстрее и быстрее его обороты прямо пропорциональны скорости машины. Давление в системе смазки АКПП на холостых оборотах 5 -6 атмосфер , и 10 на 1200 об/мин. ,замерял на многих автоматических коробках. И вот при скорости 40 км/час ATF начинает выдавливать из под втулок , подшипников скольжения вторичного вала, начинается маслянное голодание , а при скорости 120 км/час будет практически тереть на сухую , причем возникнет их локальный перегрев в зоне втулка - вал , т.к. ATF отводит и тепло , а его не хватает. Прибавим к этому давно не менявшийся фильтр АКПП и старую ATF - как следствие падение давления еще на 1-2 атмосферы.

Вращается планетарный ряд , диски , и им не хватает ATF. Конечно, сразу коробка не выйдет из строя, но ресурс АКПП при таком движении сократиться точно.

Можно сделать вывод: НАКАТОМ НА "N" СО СПУСКА МОЖНО ДВИГАТЬСЯ ДО 40 КМ/ЧАС АВТО , БОЛЕЕ 40 КМ/ЧАС НЕТ!

 

Имайки предвид това... и фактът, че съм карал, 3-4 дни преди да се счупи автоматикът, близо 60км на N със скорост над 100км/ч май започва да ми намерисва на много много сериозна моя грешка... Грешка, която ми коства целият този ремонт! :( Най-вероятно оста не се е смазвала толкова дълго, че е започнала да трие някъде или се е деформирала... оттам нататък е било само въпрос на време да се счупи :'(

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

За съжаление колега, май си прав. :icon_blush:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

И поради тази причина не си купих автоамтик,искам аз да казвам какво да става,не колата да ми е с мнение!!!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Такаа..

 

истината е някъде там и илиза някъде посредата между мненията. Оказва се, че зависи от конструкцията на самата скоростна кутия. Във въпросната руска статия ако сте обърнали внимание става въпрос конкретно за ск. кутия на Toyota Platz. Разбира се като цяло принципите и съответно изводите са еднкви, но има и различия. В случая налягането на маслото вкарвано чрез първичния вал при пазни обороти на двигателя не е достатъчно при по-високи скорости за оптимално смазване. Абсолютно съгласен :). Има обаче и скоростни кутии (всъщност почти всички стари автоматици.. до 70-те са се правили така, а все още и някои нови като на всички мерцедеси например) при които мазането е урдедено двустранно, а не само в посока първичен->вторичен вал... При такива няма никакви проблеми.

 

Като цяло при всички автомацити и при ниски скорости не вреди. при пускане със 80 примерно в общия случай ще минете 2-3 км макс. смазването ще е по-малко от нормалното, но за такива разстония.. колкото един склон няма да е проблем. Инач теглене на автоматик при неработещ двигател и на N .. не надо. До сервиз в рамките на 10 км примерно обаче можете да си я дръпнете. Аз съм си теглил шевролета от Бургас до Несебър.

 

Но.. освен това пускането на N така или иначе е оправдано в много редки случаи. Както знаете когато сме на скорост, неависимо дали е автоматик или ръчни, при отпускане на педала на газта се прекъсва притока на гориво .. движението на колелата си се предават на двигателя, при "свободна" обаче, двигателя си харчи гориво за да си поддържа празен ход. Лесно може да се види ефекта от това на борд. компютри, при отпускане на пълно на газта и включена предавка (или D) показанията на моментния разход е 0.00 л/100, докато при спускане на свободна обикновено показва 1-1.5 л/100 в зависимост от скоростта. При едно пускане от Алеко към София например няма никакъв смисъл да се пуска на N и спирачки, вместо на D.

 

Давайте, стреляйте :))))

 

 

 

:guns:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Е тези работи са така, ама аз имам и 2 и 1 и отделно копчета O.D. и ECO !?

В твоята кола всичко е два пъти по-сложно... Подозирам, че и механизмът на самия автоматик е по-различен като цяло!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Т.е. да разбирам, че както си караме на D и ако има наклон на долу или по мое усмотрение мога да премина на N без това да навреди на автомата според въпросните изисквания/40 км.ч./? А въпросът ми е защо пък трябва да караме по инерция - какво ще спечелим - или какво ще загубим!? :mitsu-smiley:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Т.е. да разбирам, че както си караме на D и ако има наклон на долу или по мое усмотрение мога да премина на N без това да навреди на автомата според въпросните изисквания/40 км.ч./? А въпросът ми е защо пък трябва да караме по инерция - какво ще спечелим - или какво ще загубим!? :mitsu-smiley:

След много дълго четене, отговорът е - недей да пускаш на N в движение, по никакъв повод. Икономия на гориво няма... дори, според статистиката, на D спускането дава по-нисък разход!

Използването на N според производителите на автоматични скоростни кутии е само за следните цели:

- При продължителен престой на едно място, без колата да се движи (като заместител на P)

- При определени диагностики, които изискват свободния ход на колелата

- При отпускане на автомобила на свободен ход за кратък период от време и ниска скорост на движение

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не съм напълно съгласен.

С предишната кола съм постигал разход 5.8 при 6.2 по документация, въпреки че по документи е с 50 кг. по-лека от Лансера.

При пътуване от София към Видин има участъци където минавам 10 и повече километра по инерция.

При излизане от нъй-дългия (І-я тунел) тунел с 80 я пускам по инерция и стига до ІІ-рия тунел с 130-140, където намалявам отново предвид ограничението. От там същата операция и след последния тунел само с едно ускоряване до 130 стигам до отклонението за Ботевглад, където има ограничение 40. Следва още едно спускане, където скоростта вече трябва да се следи да не превишава 90 и после на скорост до изкачването на баира след Новачене. Като го кача и пусна по инерция стигам чак до караулката преди Мездра. Има само един равен участък където ако нямаш нерви да пъплиш с 50 може да ускориш малко. След това идва Враца. След отклоняването при табелата за Видин има леко спускане. При 50 км/ч, ако пуснеш колата по инерция се стига почти до гарата на Враца.

По същия път с Лансера на D това е невъзможно поради спирачното действие на двигателя. Понеже не е добре да се минава на N при високи скорости (в смисъл над 20-30 км/ч) си карам нормално - на газ както се казва. Преди бях станал маниак на тема икономично каране и затова ми взеха книжката Март месец. Реших да покажа, че една кола, която нормално харчи 12-13 на газ поже да се кара по икономично. Вярно доказах го. Направих 9.5, но игнорирах едно ограничение 60 и ме спряха с 93 км/ч. Резултата е ясен - 1 месец без книжка и 100лв. назад. А тъкмо ми бяха останали 3-4 месеца да направя 6 години без нарушения и да си взема златен талон. :D

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Адашче говорим за автоматиците, при ръчните скорости си е друга работа! Но дори и да има полза, аз не бих рискувал автомат за 3000 лв, за да спестя 50 стотинки!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създаване...