Премини към съдържание

ABS не работи


naso

Препоръчано мнение

Малко да наспамя... Работеща АБС система не означава непременно по-къс спирачен път. На опела ми не работи от много години и при екстремно спиране спира по-добре. Откакто щях да блъсна едно дете, се зарекох че на тази кола такова нещо не й трябва. Спирачките не са кекави като на галант, но спирачният път е подобаващ. Детето вървеше до десния бордюр на улицата, аз карах по средата на пътя с около 35 км/ч и на около 10-12 метра от него. Един мъж му кимна с ръка да дойде при него от другата страна на пътя и то без да се огледа се затича пред колата. Моментално заковах спирачката, пищенето на гумите го сепна и то спря на половин метър вдясно на колата (горе-долу където започва регистр. табела на предницата), през което време успях да завия покрай него с вече поотпусната спирачка. С работещ АБС или ако бях с цубушито, да се е преметнало през капака :icon_hmm: Всичко това стана в рамките на секунда.

На галанта съм усещал ритащия спирачен педал точно два пъти и то все зимата на заледено.

Редактирано от Andy Van Der Drift
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не си прав, Andy, Работеща АБС система означава по-дълъг спирачен път, но се запазва управляемостта на колата. И тогава можеше да завиеш и да избегнеш детето. А за темата - оспамихме я.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не си прав, Andy, Работеща АБС система означава по-дълъг спирачен път, но се запазва управляемостта на колата. И тогава можеше да завиеш и да избегнеш детето. А за темата - оспамихме я.

 

Да, темата я оспамихме, но тя изглежда приключи първоначалната си идея. Да пробва АБС-а на път с ниско сцепление и евентуална диагностика след това.

Но възника интересен въпрос за самия АБС. Според мен не означава по-дълъг спирачен път в общия случай, дори напротив, ако си представим едно екстремно спиране по хлъзгава настилка...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ще ти кажа какво мисля. На хлъзгава настилка помага и скъсява спирачния път. Но с познаване на колата, усещане за сцеплението с пътя и прилагане на подходящо спирачно усилие, може да докараш спирачен път като с АБС.

На сухо мисля че или е същото, или удължава сп. път. Май е различно за различните коли, но масовият случай мисля е леко удължаване. Говорим за метър-два от 100 км/ч. и то ако не пищят гумите. Нали се сещаш колко шофьори ще натиснат спирачката за максимално бързо спиране без влачене на гуми. Особено ако рефлексът е при опасност педалът да бъде размазан в пода.

Спирачното закъснение на автомобила с АБС не е максимално, защото гумите държат най-добре при около 15% приплъзване. Това важи както за спиране, така и за ускоряване. Така и трекшън-контролът не гарантира максимално бързо потегляне/доскоряване, когато има превъртане на гумите. Всичко е направено от гл. т. безопасност, но при всекидневната употреба на сериен автомобил тези разлики не се чувстват, така че могат да се пренебрегнат. Все пак свиренето на гумите и пушилката от тях означават както по-дълъг спир. път, така и по-бавно ускорение. Един вид опитът компенсира липсата на такива ел. помощници. По-добре е да си работят разбира се.

При пистовите мотори няма такива "екстри" и много съм се чудел как ще дозирам правилно сп. усилие в/у предната спирачка ако внезапно нещо пресече пътя в опасна близост. Нещата стоят образно по този начин - с 1 пръст намаляваш, с 2 спираш, като дори единият пръст е достатъчен да накара предната гума да пищи за милост. Свиква се.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Бях гледал една графика в нета, само че сега не мога да я намеря статията. До колкото си спомням извода беше, че при сух път спирачния път с АБС е по-кратък, но скоростта намалява по-бавно и най-вече неравномерно, т.е. ако спирачния път не стигне и се удариш малко преди нормално да спреш, с работещ АБС скоростта ще е по-голяма от колкото ако идваш със суркане. Но пък на теория наистина с АБС би трябвало да се запази някакво управление, т.е. да можеш да завиеш без да пускаш спирачката ..

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ползата от АБС на мокър и хлъзгав път е още по-голяма, спор няма. Но нещата, които си описал относно познаване на автомобила, добри шофьорски умения и др., важат при идеални условия, т.е. ако приемем, че сцеплението на четирите гуми е еднакво. А както знаем, не са много случаите, когато това е така. Няма как да усетиш, че 1 или 2 колела са загубили сцепление, а другите не са. Дори и да резбереш, не можеш да реагираш толкова бързо, а и да реагираш - не можеш да отпуснеш спирачното усилие на точно тези 2 колела, ще го отпуснеш на четирите. Всички тези неща удължават спирачния път. АБС-ът, според мен, е една от най-добрите екстри към автомобила.

Редактирано от Afonya
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ползата от АБС на мокър и хлъзгав път е още по-голяма, спор няма......... АБС-ът, според мен, е една от най-добрите екстри към автомобила.

Две мнения няма!

Обаче на заледен и хлъзгъв път..не знам.

Преди години щях да сгазя един човек.

Пускам наклона от нас надолу на фарове. Улицата на стъкло. Карам на втора без газ някъде

около 15 км/ч. На петдесетина метра един пресича напречно. Подхлъзва се и пада насред пътя. Опитва се да стане, но пада пак. Време имам, разстояние също, но...педала пулсира и колата си върви. Бавно и неумолимо. Оня лежи и не може да стане. Изправиха ми се косите.

Десен волан, гумата закачи на булдюра и колата се обърна напречно. Свлече се надолу и спря на десетина метра от него напречно на пътя. Добре, че нямаше други коли. Помогнах му да стане, възръстен човек. Една цигара време не мога да се освестя. Да караш едва, едва, да имаш видимост, разстояние и време.. и да не можеш да направиш нищо. Ами ако си с по-малък опит и се гипсираш, и имаше движение? През пролетта АБС ми отказа, по точно тръгва си всичко нормално и след 50-200 м. ми светваше лампата на таблото и така си карах години

без АБС. Сега на "новия" всичко си работи, но не е имало поледици при нас. Може би ще му откачам бушона, ще видим.

За мен определено зимно време ми е по-лесно без АБС.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Улицата на стъкло.

 

Ако "улицата е на стъкло" и Господ не може да ти помогне. :) Тук идва другата голяма полза от АБС, а именно, че ти позволява да не изгубиш контрол върху колата. При подобна ситуация, ако нямаш АБС и се налага да спреш по този начин, колата ще отиде я в бордюр, я в насрещно-движеща се кола. Не мисля, че резултатът без АБС щеше да е по-добър в какъвто и да било аспект.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

В този случай щом е имало време и е било бавно може би да се включи на задна и с малко газ е щяло да има повече ефект от спирачките... но то ако не е оттренирано толкова бързо се развива всичко че няма никакво време да се мисли ..

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Не мисля, че резултатът без АБС щеше да е по-добър в какъвто и да било аспект.

 

Сигурно е така, не мога да гадая.

В случая по-важното беше ужаса който изпитах.

Да се не хваля, но за 36 г. шофьорски стаж да съм натискал "екстремно" спирачката ....няколко пъти, хайде десет да са. Имам си навик и съответното усещане за поведението на колата, пипам педала внимателно и отдалече.

В случая който описах педала изобщо не ми даде да дозирам някакво усилие на него. Директно си "защрака" и колата си върви по наклона.

Та така, психика...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Интересно защо производителите на автомобили не са предвидили възможност за ръчно включване и изключване на ABS системата. Водя се от споделеното от различни колеги, с различни марки коли - някои от тях предпочитат да свалят бушона на ABS-а, особено зимата. Не са никак малко подобните екстремни ситуации, които се споменаха тук - почти да блъснеш пешеходец или колата отпред. Побългареното решение с махане на предпазителя дали не може да се усъвършенства с прекъсвач вътре в купето, който да е удобен и лесно и бързо достъпен. При такъв вариант водача ще може да прецени по каква настилка ще кара и в зависимост от условията ще може да вкл. или изкл. ABS-а. Ясно, че ако това е "правилно" производителя би го вложил като опция, НО реалния опит показва, че такова решение май не е лишено съвсем от логика. Как мислите?

Извинявам се и аз за спамчето, но темата като цяло тръгна в полезна насока.

Поздрави!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Как мислите?

 

Аз мисля, че ти отговори на въпроса си в края на поста. Никой не се съмнява, че са правени хиляди тестове на АБС-а, на най-различни настилки, и ако отсъствието му имаше някакво предимство при каквито и да е условия (особено зимни - което е средно 1/3 от общото каране), то щеше да има опция за изключване (а то вече няма дори опция да си купиш нова кола без АБС). Личното ми мнение е, че специално през зимата АБС-ът е най-полезен и изключването му е... не знам, някаква такава българска черта и проява на излишна самонадеяност(не съм сигурен, че това е точната дума, дано не ме разберете погрешно :)). Силно се съмнявам, че някой западно-европеец би свалил бушона на АБС-а, за да спира по-добре в през зимата.

Добро утро на всички!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Незнам за вас колеги, но при 2 екстремни спирания спасени от абс-а, аз повече кола без абс не бих си купил. Добро да е утрото :).

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Просто е. Когато е проектирана АВС като система, никой е нямал достатъчна информация колко добри шофьори са българите, колко перфектни са пътищата ни - особено през зимата, и колко дисциплинирани са всички на пътя. Ако знаеха това, за България щеше да има опциа - без АБС. :)

Таз тема стана направо за триене. :icon_doh: :icon_doh: :icon_doh:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Просто е. Когато е проектирана АВС като система, никой е нямал достатъчна информация колко добри шофьори са :icon_doh: :icon_doh: :icon_doh:

Колега, никой не казва, че АБС-а е вреден или излишен, или препъръчва който има АБС да го изключи. Той е много полезен за "състезателите" за които върха на удоволствието е "екстремното" спиране и системата ги пази от самите тях. Спасява при движение с високи скорости и се взима "лосовия тест" при мокър и хлъзгъв път. Служи като "антипаник бутон"

при естествени човешки реакции "да скочиш с двата крака на педалите". Колите не се карат само по магистрали с високи скорости, ходи се на лов, за риба, при други пътни условия където АБС-а удължава спирачния път и времето. Излагаме някакви мнения за конкретни житейски случки, форума е затова.

А на който не му е интересно, просто да не го чете.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колите не се карат само по магистрали с високи скорости, ходи се на лов, за риба, при други пътни условия където АБС-а удължава спирачния път и времето...

Колега, сигурен ли си, че ABS удължава спирачния път?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колега, сигурен ли си, че ABS удължава спирачния път?

 

Нали знаеш, че няма как да ти докажа или да те убедя.

Трябва да се направи "следствен експеримент". :)

Субективното ми усещане е такова при малки скорости и

много лоши пътни условия. Може и да имам "грешни" навици.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колега, сигурен ли си, че ABS удължава спирачния път?

А ти сигурен ли си че с включен трекшън контрол една мощна кола се донабира по-бързо отколкото с изключен? Пояснявам, че не става въпрос да се нагази юнашката педала на газта.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Интересно защо производителите на автомобили не са предвидили възможност за ръчно включване и изключване на ABS системата. Водя се от споделеното от различни колеги, с различни марки коли - някои от тях предпочитат да свалят бушона на ABS-а, особено зимата. Не са никак малко подобните екстремни ситуации, които се споменаха тук - почти да блъснеш пешеходец или колата отпред. Побългареното решение с махане на предпазителя дали не може да се усъвършенства с прекъсвач вътре в купето, който да е удобен и лесно и бързо достъпен. При такъв вариант водача ще може да прецени по каква настилка ще кара и в зависимост от условията ще може да вкл. или изкл. ABS-а. Ясно, че ако това е "правилно" производителя би го вложил като опция, НО реалния опит показва, че такова решение май не е лишено съвсем от логика. Как мислите?

Извинявам се и аз за спамчето, но темата като цяло тръгна в полезна насока.

Поздрави!

Защо да го изключва ? И то зимата? АБС системата през зимно време работи по добре ,отколкото без него, защото освен че не ти блокират колелата, ами и овладяваш автомобила чрез волана, .........т.е. можеш да все пак да управляваш автомобила си , дори и да ти са блокирали гумите (но нали това е целта , да не се допуска блокиране )Един съвет - отиди на паркинг голям, и когат оима сняг или лед първо се засили и опитай да спреш с АБС........горе долу си маркирай от къде да тръгнеш ,откъде да натиснаш спирачката и докъде ти е спир. път............после се върни отново и махни бушона на АБС-а и опитай отново, ще установиш че с АБС-а по лесно се спира,а и по добре държиш колата ............Е, има ситуации, в които на лед не можеш никакъв контрол да осъществиш , но пък я пробвай без АБС да видим какво ще е положението ...........

Следователно , за любител шофьор е по добре да кара с АБС отколкото без него............освен това, в по новите автомобили АБС системата се ползва и за ЕСП или електронно стабилизираща система , а дори и от ТЦЛ-а..........ако махнеш бушона на АБС-а ,тогава нито една система няма да работи............

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

А ти сигурен ли си че с включен трекшън контрол една мощна кола се донабира по-бързо отколкото с изключен? Пояснявам, че не става въпрос да се нагази юнашката педала на газта.

Аз мисля, че при серийните автомобили тракшън контрола се използва повече за сигурност и не-толкова за по-добро ускорение. При спортните коли несъмнено спомага за по-добро ускорение и доускорение. За това се използва.

Редактирано от Afonya
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 3 седмици ...

Колеги, аз не твърдя, че ABS-а е излишен или , че няма полза от него! Споделям само оплаквания и от приятели с други марки коли, че при нормални скорости в градски условия им се случва да НЕ МОГАТ да спрат. На сфетофар, на пешеходна пътека...при скорост до 50 км/ч. Много вероятно е на самите коли да има някакъв проблем в ABS-а, но пък странно е, защото са две различни марки...

Според мен безспорно ABS системата е животоспасяваща особено в извънградски условия, при по-високи скорости. При рязко, паническо скачане на педалите със голяма скорост без ABS резултата е пагубен. Не е точно така обаче в града с ниска скорост. Нека правим разлика в ситуациите! Моето разсъждение по-горе е точно за градски условия - дали не е по-удачно без ABS и дали едно "побългаряване" е толкова лишено от логика.

Поздрави!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Добро утро на всички!

Направо се чудя как може да има толкова зле хора който да махат бушона за ABS-а. :icon_doh: ...Явно самочувствието че са добри шофьори е доста голямо. При екстремна ситуация всеки се "панира" малко или много и реалната му оценка за спирачното усилие съсем се изгубва. Я пак прочетете поста на колегата и се замислете малко!!!

Ползата от АБС на мокър и хлъзгав път е още по-голяма, спор няма. Но нещата, които си описал относно познаване на автомобила, добри шофьорски умения и др., важат при идеални условия, т.е. ако приемем, че сцеплението на четирите гуми е еднакво. А както знаем, не са много случаите, когато това е така. Няма как да усетиш, че 1 или 2 колела са загубили сцепление, а другите не са. Дори и да резбереш, не можеш да реагираш толкова бързо, а и да реагираш - не можеш да отпуснеш спирачното усилие на точно тези 2 колела, ще го отпуснеш на четирите. Всички тези неща удължават спирачния път. АБС-ът, според мен, е една от най-добрите екстри към автомобила.

ABS-a престава да функционира при скорости 5-10 км/ч е тогава спрял-неспрял какви поражения да има...???!

И да допълня ... в реалността "идеални случай" НЯМА!

Съвсем друг е въпроса колко е бърза реакцията на ABS-а ...но във всички случай е в пъти по-бърза от човешката.

Редактирано от bace
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Добро утро на всички!

Направо се чудя как може да има толкова зле хора който да махат бушона за ABS-а. :icon_doh: ...Явно самочувствието че са добри шофьори е доста голямо. При екстремна ситуация всеки се "панира" малко или много и реалната му оценка за спирачното усилие съсем се изгубва. Я пак прочетете поста на колегата и се замислете малко!!!

 

ABS-a престава да функционира при скорости 5-10 км/ч е тогава спрял-неспрял какви поражения да има...???!

И да допълня ... в реалността "идеални случай" НЯМА!

Съвсем друг е въпроса колко е бърза реакцията на ABS-а ...но във всички случай е в пъти по-бърза от човешката.

 

И с 2км/ч може да има много лоши поражения ако не успееш да спреш на стоп и някой те отнесе!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен! Ама със или без ABS с тия 2км/ч спирачния ти път ще е еднакъв :icon_bye:

т.е. Когато АБС-а не може да "хване" с каква скорост си престава да "рита" но преди да намалиш до тия 2 км/ч вервай ми ще ти е помогнал поне малко!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Да се поправя, че не ми отива на професията - бушон е грозна дума ....казва се предпазител :D

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...