Премини към съдържание

Как да си поддържаме акумулатора


Препоръчано мнение

Здравейте колеги, предлагам на вашето внимание една много добра статия. Доста е дълга за това давам линк.

 

http://www.clubford.org/portal/content/view/32/95/1/0/

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ето една доста изчерпателна статия какво представлява оловния акумулатор и какви процеси протичат в него: http://www.anteni.net/ionova/Oloven_Akumul.pdf

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте колеги, предлагам на вашето внимание една много добра статия. Доста е дълга за това давам линк.http://www.clubford.org/portal/content/view/32/95/1/0/

 

Много полезно четиво колега, благодарим за него.

 

Все пак изчитайки го цялото, не ми стана ясно как да процедирам с така наречените "Сухи" акумулатори (понеже нявсякъде в темата се говореше за тези с капачки)?

 

От прочетеното разбрах, че правя една голяма грешка (предполагам и много други колеги) - зареждам си акумулатора без да следя каквито и да е дисплеи на зарядното (понеже нямам и такива), не замервам батерията (понеже и не разбирам) и в случая ползвам "едната вечер" за мерна единица. В този ред на мисли един въпрос към по-знаещите: как да процедирам със сегашния си акумулатор (62Аh) - колко време да го зареждам?

 

Поздрави.

Редактирано от Ивайло Нинов
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Акумулаторите без капачки не са сухи. Всичкото е с електролит под една или друга форма. Това, че не се виждат капачки не означава, че е сух. Има неразливащи се, които са с гел или електролита е в стъкломат между плочите, но те работят по същия начин, въпреки че имат определени предимства. Най-добре е да си купиш аерометър за 2-3лв и да мериш плътността, ако имаш достъп. Ако няма начин да се отвори измерваш напрежението и тока, но това не е чак толкова надеждно. Има и вариант да се сложи електроника към зарядното и тя да го предпазва от презареждане.

Редактирано от vladimirov
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Много полезно четиво колега, благодарим за него.

 

Все пак изчитайки го цялото, не ми стана ясно как да процедирам с така наречените "Сухи" акумулатори (понеже нявсякъде в темата се говореше за тези с капачки)?

 

От прочетеното разбрах, че правя една голяма грешка (предполагам и много други колеги) - зареждам си акумулатора без да следя каквито и да е дисплеи на зарядното (понеже нямам и такива), не замервам батерията (понеже и не разбирам) и в случая ползвам "едната вечер" за мерна единица. В този ред на мисли един въпрос към по-знаещите: как да процедирам със сегашния си акумулатор (62Аh) - колко време да го зареждам?

 

Поздрави.

На някои акумулатори има препоръка с какъв ток колко часа да се зарежда. Това е и най - правилния начин. Хубаво е да имаш поне един мултицет за тази дейност :icon_thumbup:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Акумулаторите без капачки не са сухи. Всичкото е с електролит под една или друга форма. Това, че не се виждат капачки не означава, че е сух. Има неразливащи се, които са с гел или електролита е в стъкломат между плочите, но те работят по същия начин, въпреки че имат определени предимства. Най-добре е да си купиш аерометър за 2-3лв и да мериш плътността, ако имаш достъп. Ако няма начин да се отвори измерваш напрежението и тока, но това не е чак толкова надеждно. Има и вариант да се сложи електроника към зарядното и тя да го предпазва от презареждане.

 

 

На някои акумулатори има препоръка с какъв ток колко часа да се зарежда. Това е и най - правилния начин. Хубаво е да имаш поне един мултицет за тази дейност :icon_thumbup:

 

Колега Vladimor, благодаря за разяснението. Относно аерометъра - първо не знам как се борави с него и второ няма как да проникна до електролита (батерията е запечатана изцяло).

 

Mmotors, на моя акумулатор не пише колко трябва да се зарежда. Явно ще трябва да си купувам някакво модерно зарядно с Амперметър и Волтметър и ръчни настройки.

Редактирано от Ивайло Нинов
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

На някои акумулатори има препоръка с какъв ток колко часа да се зарежда. Това е и най - правилния начин. Хубаво е да имаш поне един мултицет за тази дейност :icon_thumbup:

A алтернатора на колата ма грам не му пука с какъв ток ще зарежда вашия акумулатор ... следи си само напрежениицето :) и можеби и температурата на околната среда

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Необслужваеми - Не им е нужна проверка на нивото през целият гаранционен срок. Затова са със залепени капачки и нямат индикатори за ниво. Някои марки имат "оченце", което показва с цвета си степента на зареждане и износване. Саморазрядът е пренебрежим - примерно 1% месечно. Доливането на вода е невъзможно без счупване или отлепяне на капака, за повечето модели, затова старателно трябва да се пазят от презаряд. Не бива да се зареждат с устройства без ограничител на напрежението.

 

Сухи/Херметични - яки, корави цени, 2-4 пъти по-високи от другите. Електролитът е сгъстен до състояние на гел и захванат в текстилна матрица между електродите. Пластмасовият корпус е херметичен, с предпазен клапан, който се отваря само при опасно налягане на газовете вътре. Допустима е експлоатация в произволно положение в пространството - прави, наклонени, обърнати. При нормална експлоатация не отделят взривоопасни газове, саморазрядът се движи в широки граници - 1-15% месечно, зависи от модел, марка и късмет. Вода няма къде да се долива - ако се допусне да бъде изгубена при презаряд, батерията се бракува. Имат високи изисквания към устройството, което ги зарежда. Употребата им в автомобилите се ограничава до по-скъпите алармени системи, машините с много висока проходимост и ултра скъпите имиджови автомобили.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Най-добре е да си купиш аерометър за 2-3лв и да мериш плътността, ако имаш достъп.

И какъв вятър ще мериш с този АЕРОметър?:icon_clap:

Уреда за мерене гъстотата на електролита се казва АРЕОметър.:P

 

Само да допълня колегата Peter G за батериите с "око".

Зелено оченце- ОК

Черно око- зареждай!

Бяло око- беж до магазина за нов!

Или накратко... прибели ли окото, бърка в джоба.

 

Общо за всички АБ. Дръжте акумулатора чист. Всяка мръсотия и прах между полюсите води до повишаване на саморазряда.

 

A алтернатора на колата ма грам не му пука с какъв ток ще зарежда вашия акумулатор ... следи си само напрежениицето :)

И затова, когато се кара на къси дистанции с често гасене и стартиране на двигателя, акумулатора се разрежда.

От време на време, да речем 2-3 пъти в годината е добре да се дозарежда по ток, а не по напрежение.

 

и може би и температурата на околната среда

А относно температурата на околната среда... Не му дреме на алтернатора за температурата.

Редактирано от krasipet
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

И какъв вятър ще мериш с този АЕРОметър?:icon_clap:

Уреда за мерене гъстотата на електролита се казва АРЕОметър.:P ...

Не знам и вятър дали ще мери с този уред, вятър се мери с анемометър :)

иначе за гъстотата - точно така! Гъстота се мери с ареометър ;)

Колегата който пита как се мери с ареометъра....ако е пекъл ракийка не може да не знае как се мерят градусите :) ...същото е :) само дето не топваш поплавъка в акумулатора :D

ами в комплекта на ареометъра има една голяма пипета (във нея е поплавъка)... шмръкваш с пипетата електролит и гледаш колко е потънал поплавъка в електролита.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

А относно температурата на околната среда... Не му дреме на алтернатора за температурата.

И аз така си мислех колега, ама може и да не сме прави ...скоро писах в една друга тема - при минусови температури галанта държи 14,6-14,7V, а лятото в жегата 13,8-14,3V ...маздата ми, запалиш ли я заковава на 14,4V и въобще не и дреме за времето за пуснати фарове и др. :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

 

И затова, когато се кара на къси дистанции с често гасене и стартиране на двигателя, акумулатора се разрежда.

От време на време, да речем 2-3 пъти в годината е добре да се дозарежда по ток, а не по напрежение.

Съгласен съм напълно, но зареждането по ток е малко опасна операция за начинаещи с кофти зарядно ;)

Имам предвид, че лесно може вместо да си заредиш капналата батерия, да я направиш още по-капнала в не най-лошия случай.

Може и до взрив да се стигне при лоша вентилация на помещението...запушени вентилационни канали на акумулатора и последващ взрив. (последното ми се е случвало - което не ми е за хвалба, но споделям че трябва да се внимава, да се чете и гледа)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

За зареждане на акумулатора, не е добре да се прехвърля 4 ампера първоначално.

Основно правило е, като закачим акумулатора - да следим ампермера.

Примерно, в начало показанията от 4 ампера, постепенно почват да падат до към 0 ампера.

Обратното - волтмера, от 5, 6, 7 или 10 волта първоначално/в зависимост от това колко е разреден акумулатора/ - почва да се качва, като максимума не трябва да достига повече от 15 волта.

Важно е и какво е зарядното, какъв е трафа, с какъв грец и т.н.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Може и до взрив да се стигне при лоша вентилация на помещението

 

:please::offtopic: Миналата година един от ел. монтьорите ми идва на работа с ясно отпечатано кръгче с кръстче, точно в средата на челото. :icon_devil:

На въпроса ми:

-...?

Следва отговор:

-Забравих да разхлабя капачките. Когато се сетих (след няколко часа), наведох се над акумулатора и ги развих. Как съм седнал на земята не разбрах.

Редактирано от krasipet
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

:please::offtopic:

При мен се случи да се взриви един дефектен монбат, докато си седеше на мястото в колата.... регулирах оборотите на празен ход на маздата и изведнъж ...ДУУУУММ. След обстоен оглед се оказа че вентилационните каналчета и капачките на акумулатора бяха запушени... така и не ми възстановиха акумулатора (беше в гаранция.. на няма и седмица експлоатация) после си го дотъркалях със залепени парченца с канколнлит още 3 години, но имаше пропуски на лепеното ми и стичащия се електролит видя сметката на стойката за акумулатора.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Най-доброто пазене е редовното каране.

Иначе доколкото аз знам правилото е силата на зарядния ток да 1/10 от амперчасовете. В случая 6А за акумулатора на Ивайло. Има устройства от типа "включи и забрави".

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Най-доброто пазене е редовното каране.

Иначе доколкото аз знам правилото е силата на зарядния ток да 1/10 от амперчасовете. В случая 6А за акумулатора на Ивайло. Има устройства от типа "включи и забрави".

 

На мен това ми е проблема, че не я карам. Днес прочитайки темата реших след работа да мина през гаража и да хвърля едно око на "оченцето" на акумулатора и какво да видя - сива точка (вече не е зелена). Акумулатора го закупих април 2011, а вече се нуждае от зареждане. До сега съм ползвал зарядно на приятел, което няма никакви показания по него - само включваш и толкова, но явно не е това номера :) Имам едно зарядно от Кауфланд, ама то се оказа боклук (мъничко е и е с едни тънки кабелчета). Препоръчайте ми от къде да си взема качествено зарядно, на което да мога да си пускам различен ток.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Това + един охлаждащ радиатор ти решава проблема. Оптималното за такъв акумулатор е някъде 2-2.5A иначе почва да "кипи".
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

На мен това ми е проблема, че не я карам. Днес прочитайки темата реших след работа да мина през гаража и да хвърля едно око на "оченцето" на акумулатора и какво да видя - сива точка (вече не е зелена). Акумулатора го закупих април 2011, а вече се нуждае от зареждане. До сега съм ползвал зарядно на приятел, което няма никакви показания по него - само включваш и толкова, но явно не е това номера :) Имам едно зарядно от Кауфланд, ама то се оказа боклук (мъничко е и е с едни тънки кабелчета). Препоръчайте ми от къде да си взема качествено зарядно, на което да мога да си пускам различен ток.

Колега, нямам представа колко време караш и колко време колата ти е в престой, но да дам един съвет: ако не караш колата седмица-две и горница...по добре откачай "-" на акумулатора. Часовника, алармата и др. "скрити" консуматори събарят акумулатора за това време което не караш. Ако караш на всичкото отгоре и на малки разстояния ще трябва и да зареждаш...но както казва един приятел "...почнеш ли да зареждаш един акумулатор...търси си нов :) "

Пък има и един друг момент - колата не се плаши от каране ... а от поддръжка ;) ...така, че настъпвай на педала :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

За компютъра е противопоказно да се откача захранването му, от което може да произлезат други проблеми. Акумулатора си има саморазряд, дори и да стои разкачен. Колкото е по-стар, саморазряда става по-голям, качествата на електролита също оказват сериозно влияние на процеса. Свален или не - ако колата не се кара трябва да се проверява състоянието му и при нужда да се зарежда. Ако стои прекалено дълго време плътността на електролита може да спадне до толкова, че той да замръзне, което в повечето случаи е фатално.

 

http://img856.imageshack.us/img856/4829/normalelectrolytefreezi.jpg

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря Ви колеги за мненията. Ясно е, че като не си карам често колата ще ми пада акумулатора - сега трябва обаче да го стабилизирам с едно зареждане, че ще е срамота батерия на по-малко от година да сдаде багажа.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

И аз имам едно черно българско, много старо зарядно. Работи вече много години без повреда и е прекарало хиляди часове работа.

Когато не карам колата повече от 2 седмици, отивам в гаража и включвам това зарядно за 2 часа. На другия ден слагам една лампа 45W да свети 20-30 минути. Отвечер пак я слагам за толкова и на другия ден зареждам за 1,5-2 часа. На третата седмица го включвам за час и след това паля колата да бръмчи на място 20-ина минути без да форсирам. Просто си я оставям да си държи каквито иска обороти. И след 2 седмици пак повтарям. Акумулаторът ми е 2004-ти набор, юли месец. Падал е 2-3 пъти до 0 V, защото едни агенти го ползваха за палене на непалещи коли в сервиз и той коленчи разбира се. Обаче сега си държи ток и може да се разчита на него. Няма капачка или капак за сваляне. Някакъв марков е. С колата си дойде.

А на мотоциклета е "гелов". Необслужваем демек. Там трябва да лежи поради размерите на кутията и с обратен плюс (къси кабели). 8ач е и също не мога да направя нищо, освен да му измеря волтажа, ама нямам уред. Карам я кесим пък каквото стане.

В Плевен гледах едно зарядно за 60 лева с регулиране силата на заряда. Включваш го и то се включва и изключва самО. Но по-добрият вариант е редуване на заряд и разряд (с ел. крушка например). Едно такова ще ми свърши идеална работа и за колата, и за мотора.

Редактирано от Andy Van Der Drift
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Има една фирма в Пловдив, която произвежда трансформатори и адаптори. От съобръжения да не става реклама, ще пропуста името на фирмата.

Преди 5-6 години си закупих зарядно за акумулатори.

Устройството е малко по-голямо от нормален адаптор, но това не бива да ви заблуждава. Зарядното е изградено на базата на импулно захранване и благодарение на "умна" електроника, управляваща тока към акумулатора, позволява дори да забравите акумулатора на заряд неограничено време. Просто минава в режим поддръжка и пуска малък ток, компенсиращ саморазреждането.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...