chovek69 Публикувано 19 февруари 2012 Сподели Публикувано 19 февруари 2012 Здравейте колеги, предлагам на вашето внимание една много добра статия. Доста е дълга за това давам линк. http://www.clubford.org/portal/content/view/32/95/1/0/ Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
vladimirov Публикувано 19 февруари 2012 Сподели Публикувано 19 февруари 2012 Ето една доста изчерпателна статия какво представлява оловния акумулатор и какви процеси протичат в него: http://www.anteni.net/ionova/Oloven_Akumul.pdf Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Ивайло Нинов Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 (редакция) Здравейте колеги, предлагам на вашето внимание една много добра статия. Доста е дълга за това давам линк.http://www.clubford.org/portal/content/view/32/95/1/0/ Много полезно четиво колега, благодарим за него. Все пак изчитайки го цялото, не ми стана ясно как да процедирам с така наречените "Сухи" акумулатори (понеже нявсякъде в темата се говореше за тези с капачки)? От прочетеното разбрах, че правя една голяма грешка (предполагам и много други колеги) - зареждам си акумулатора без да следя каквито и да е дисплеи на зарядното (понеже нямам и такива), не замервам батерията (понеже и не разбирам) и в случая ползвам "едната вечер" за мерна единица. В този ред на мисли един въпрос към по-знаещите: как да процедирам със сегашния си акумулатор (62Аh) - колко време да го зареждам? Поздрави. Редактирано 20 февруари 2012 от Ивайло Нинов Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
vladimirov Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 (редакция) Акумулаторите без капачки не са сухи. Всичкото е с електролит под една или друга форма. Това, че не се виждат капачки не означава, че е сух. Има неразливащи се, които са с гел или електролита е в стъкломат между плочите, но те работят по същия начин, въпреки че имат определени предимства. Най-добре е да си купиш аерометър за 2-3лв и да мериш плътността, ако имаш достъп. Ако няма начин да се отвори измерваш напрежението и тока, но това не е чак толкова надеждно. Има и вариант да се сложи електроника към зарядното и тя да го предпазва от презареждане. Редактирано 20 февруари 2012 от vladimirov Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
mmotors Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Много полезно четиво колега, благодарим за него. Все пак изчитайки го цялото, не ми стана ясно как да процедирам с така наречените "Сухи" акумулатори (понеже нявсякъде в темата се говореше за тези с капачки)? От прочетеното разбрах, че правя една голяма грешка (предполагам и много други колеги) - зареждам си акумулатора без да следя каквито и да е дисплеи на зарядното (понеже нямам и такива), не замервам батерията (понеже и не разбирам) и в случая ползвам "едната вечер" за мерна единица. В този ред на мисли един въпрос към по-знаещите: как да процедирам със сегашния си акумулатор (62Аh) - колко време да го зареждам? Поздрави.На някои акумулатори има препоръка с какъв ток колко часа да се зарежда. Това е и най - правилния начин. Хубаво е да имаш поне един мултицет за тази дейност :icon_thumbup: Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Ивайло Нинов Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 (редакция) Акумулаторите без капачки не са сухи. Всичкото е с електролит под една или друга форма. Това, че не се виждат капачки не означава, че е сух. Има неразливащи се, които са с гел или електролита е в стъкломат между плочите, но те работят по същия начин, въпреки че имат определени предимства. Най-добре е да си купиш аерометър за 2-3лв и да мериш плътността, ако имаш достъп. Ако няма начин да се отвори измерваш напрежението и тока, но това не е чак толкова надеждно. Има и вариант да се сложи електроника към зарядното и тя да го предпазва от презареждане. На някои акумулатори има препоръка с какъв ток колко часа да се зарежда. Това е и най - правилния начин. Хубаво е да имаш поне един мултицет за тази дейност :icon_thumbup: Колега Vladimor, благодаря за разяснението. Относно аерометъра - първо не знам как се борави с него и второ няма как да проникна до електролита (батерията е запечатана изцяло). Mmotors, на моя акумулатор не пише колко трябва да се зарежда. Явно ще трябва да си купувам някакво модерно зарядно с Амперметър и Волтметър и ръчни настройки. Редактирано 20 февруари 2012 от Ивайло Нинов Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
mmotors Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Какъв ти е акумулатора, Иво? Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Ивайло Нинов Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Какъв ти е акумулатора, Иво?AcDelco 62Аh. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bace Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 На някои акумулатори има препоръка с какъв ток колко часа да се зарежда. Това е и най - правилния начин. Хубаво е да имаш поне един мултицет за тази дейност :icon_thumbup:A алтернатора на колата ма грам не му пука с какъв ток ще зарежда вашия акумулатор ... следи си само напрежениицето и можеби и температурата на околната среда Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Peter G Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Необслужваеми - Не им е нужна проверка на нивото през целият гаранционен срок. Затова са със залепени капачки и нямат индикатори за ниво. Някои марки имат "оченце", което показва с цвета си степента на зареждане и износване. Саморазрядът е пренебрежим - примерно 1% месечно. Доливането на вода е невъзможно без счупване или отлепяне на капака, за повечето модели, затова старателно трябва да се пазят от презаряд. Не бива да се зареждат с устройства без ограничител на напрежението. Сухи/Херметични - яки, корави цени, 2-4 пъти по-високи от другите. Електролитът е сгъстен до състояние на гел и захванат в текстилна матрица между електродите. Пластмасовият корпус е херметичен, с предпазен клапан, който се отваря само при опасно налягане на газовете вътре. Допустима е експлоатация в произволно положение в пространството - прави, наклонени, обърнати. При нормална експлоатация не отделят взривоопасни газове, саморазрядът се движи в широки граници - 1-15% месечно, зависи от модел, марка и късмет. Вода няма къде да се долива - ако се допусне да бъде изгубена при презаряд, батерията се бракува. Имат високи изисквания към устройството, което ги зарежда. Употребата им в автомобилите се ограничава до по-скъпите алармени системи, машините с много висока проходимост и ултра скъпите имиджови автомобили. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
krasipet Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 (редакция) Най-добре е да си купиш аерометър за 2-3лв и да мериш плътността, ако имаш достъп. И какъв вятър ще мериш с този АЕРОметър?:icon_clap:Уреда за мерене гъстотата на електролита се казва АРЕОметър.:P Само да допълня колегата Peter G за батериите с "око". Зелено оченце- ОКЧерно око- зареждай!Бяло око- беж до магазина за нов!Или накратко... прибели ли окото, бърка в джоба. Общо за всички АБ. Дръжте акумулатора чист. Всяка мръсотия и прах между полюсите води до повишаване на саморазряда. A алтернатора на колата ма грам не му пука с какъв ток ще зарежда вашия акумулатор ... следи си само напрежениицето И затова, когато се кара на къси дистанции с често гасене и стартиране на двигателя, акумулатора се разрежда.От време на време, да речем 2-3 пъти в годината е добре да се дозарежда по ток, а не по напрежение. и може би и температурата на околната средаА относно температурата на околната среда... Не му дреме на алтернатора за температурата. Редактирано 20 февруари 2012 от krasipet Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bace Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 И какъв вятър ще мериш с този АЕРОметър?:icon_clap:Уреда за мерене гъстотата на електролита се казва АРЕОметър.:P ...Не знам и вятър дали ще мери с този уред, вятър се мери с анемометър иначе за гъстотата - точно така! Гъстота се мери с ареометър ;) Колегата който пита как се мери с ареометъра....ако е пекъл ракийка не може да не знае как се мерят градусите ...същото е само дето не топваш поплавъка в акумулатора :Dами в комплекта на ареометъра има една голяма пипета (във нея е поплавъка)... шмръкваш с пипетата електролит и гледаш колко е потънал поплавъка в електролита. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bace Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 А относно температурата на околната среда... Не му дреме на алтернатора за температурата.И аз така си мислех колега, ама може и да не сме прави ...скоро писах в една друга тема - при минусови температури галанта държи 14,6-14,7V, а лятото в жегата 13,8-14,3V ...маздата ми, запалиш ли я заковава на 14,4V и въобще не и дреме за времето за пуснати фарове и др. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bace Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 И затова, когато се кара на къси дистанции с често гасене и стартиране на двигателя, акумулатора се разрежда.От време на време, да речем 2-3 пъти в годината е добре да се дозарежда по ток, а не по напрежение.Съгласен съм напълно, но зареждането по ток е малко опасна операция за начинаещи с кофти зарядно ;)Имам предвид, че лесно може вместо да си заредиш капналата батерия, да я направиш още по-капнала в не най-лошия случай.Може и до взрив да се стигне при лоша вентилация на помещението...запушени вентилационни канали на акумулатора и последващ взрив. (последното ми се е случвало - което не ми е за хвалба, но споделям че трябва да се внимава, да се чете и гледа) Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
valboss Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 За зареждане на акумулатора, не е добре да се прехвърля 4 ампера първоначално.Основно правило е, като закачим акумулатора - да следим ампермера.Примерно, в начало показанията от 4 ампера, постепенно почват да падат до към 0 ампера.Обратното - волтмера, от 5, 6, 7 или 10 волта първоначално/в зависимост от това колко е разреден акумулатора/ - почва да се качва, като максимума не трябва да достига повече от 15 волта.Важно е и какво е зарядното, какъв е трафа, с какъв грец и т.н. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
krasipet Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 (редакция) Може и до взрив да се стигне при лоша вентилация на помещението :please::offtopic: Миналата година един от ел. монтьорите ми идва на работа с ясно отпечатано кръгче с кръстче, точно в средата на челото. :icon_devil:На въпроса ми:-...?Следва отговор: -Забравих да разхлабя капачките. Когато се сетих (след няколко часа), наведох се над акумулатора и ги развих. Как съм седнал на земята не разбрах. Редактирано 20 февруари 2012 от krasipet Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bace Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 :please::offtopic: При мен се случи да се взриви един дефектен монбат, докато си седеше на мястото в колата.... регулирах оборотите на празен ход на маздата и изведнъж ...ДУУУУММ. След обстоен оглед се оказа че вентилационните каналчета и капачките на акумулатора бяха запушени... така и не ми възстановиха акумулатора (беше в гаранция.. на няма и седмица експлоатация) после си го дотъркалях със залепени парченца с канколнлит още 3 години, но имаше пропуски на лепеното ми и стичащия се електролит видя сметката на стойката за акумулатора. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Andy Van Der Drift Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Най-доброто пазене е редовното каране.Иначе доколкото аз знам правилото е силата на зарядния ток да 1/10 от амперчасовете. В случая 6А за акумулатора на Ивайло. Има устройства от типа "включи и забрави". Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Ивайло Нинов Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Най-доброто пазене е редовното каране.Иначе доколкото аз знам правилото е силата на зарядния ток да 1/10 от амперчасовете. В случая 6А за акумулатора на Ивайло. Има устройства от типа "включи и забрави". На мен това ми е проблема, че не я карам. Днес прочитайки темата реших след работа да мина през гаража и да хвърля едно око на "оченцето" на акумулатора и какво да видя - сива точка (вече не е зелена). Акумулатора го закупих април 2011, а вече се нуждае от зареждане. До сега съм ползвал зарядно на приятел, което няма никакви показания по него - само включваш и толкова, но явно не е това номера Имам едно зарядно от Кауфланд, ама то се оказа боклук (мъничко е и е с едни тънки кабелчета). Препоръчайте ми от къде да си взема качествено зарядно, на което да мога да си пускам различен ток. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
vladimirov Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Това + един охлаждащ радиатор ти решава проблема. Оптималното за такъв акумулатор е някъде 2-2.5A иначе почва да "кипи". Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bace Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 На мен това ми е проблема, че не я карам. Днес прочитайки темата реших след работа да мина през гаража и да хвърля едно око на "оченцето" на акумулатора и какво да видя - сива точка (вече не е зелена). Акумулатора го закупих април 2011, а вече се нуждае от зареждане. До сега съм ползвал зарядно на приятел, което няма никакви показания по него - само включваш и толкова, но явно не е това номера Имам едно зарядно от Кауфланд, ама то се оказа боклук (мъничко е и е с едни тънки кабелчета). Препоръчайте ми от къде да си взема качествено зарядно, на което да мога да си пускам различен ток.Колега, нямам представа колко време караш и колко време колата ти е в престой, но да дам един съвет: ако не караш колата седмица-две и горница...по добре откачай "-" на акумулатора. Часовника, алармата и др. "скрити" консуматори събарят акумулатора за това време което не караш. Ако караш на всичкото отгоре и на малки разстояния ще трябва и да зареждаш...но както казва един приятел "...почнеш ли да зареждаш един акумулатор...търси си нов "Пък има и един друг момент - колата не се плаши от каране ... а от поддръжка ;) ...така, че настъпвай на педала Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
vladimirov Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 За компютъра е противопоказно да се откача захранването му, от което може да произлезат други проблеми. Акумулатора си има саморазряд, дори и да стои разкачен. Колкото е по-стар, саморазряда става по-голям, качествата на електролита също оказват сериозно влияние на процеса. Свален или не - ако колата не се кара трябва да се проверява състоянието му и при нужда да се зарежда. Ако стои прекалено дълго време плътността на електролита може да спадне до толкова, че той да замръзне, което в повечето случаи е фатално. http://img856.imageshack.us/img856/4829/normalelectrolytefreezi.jpg Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Ивайло Нинов Публикувано 20 февруари 2012 Сподели Публикувано 20 февруари 2012 Благодаря Ви колеги за мненията. Ясно е, че като не си карам често колата ще ми пада акумулатора - сега трябва обаче да го стабилизирам с едно зареждане, че ще е срамота батерия на по-малко от година да сдаде багажа. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Andy Van Der Drift Публикувано 21 февруари 2012 Сподели Публикувано 21 февруари 2012 (редакция) И аз имам едно черно българско, много старо зарядно. Работи вече много години без повреда и е прекарало хиляди часове работа. Когато не карам колата повече от 2 седмици, отивам в гаража и включвам това зарядно за 2 часа. На другия ден слагам една лампа 45W да свети 20-30 минути. Отвечер пак я слагам за толкова и на другия ден зареждам за 1,5-2 часа. На третата седмица го включвам за час и след това паля колата да бръмчи на място 20-ина минути без да форсирам. Просто си я оставям да си държи каквито иска обороти. И след 2 седмици пак повтарям. Акумулаторът ми е 2004-ти набор, юли месец. Падал е 2-3 пъти до 0 V, защото едни агенти го ползваха за палене на непалещи коли в сервиз и той коленчи разбира се. Обаче сега си държи ток и може да се разчита на него. Няма капачка или капак за сваляне. Някакъв марков е. С колата си дойде.А на мотоциклета е "гелов". Необслужваем демек. Там трябва да лежи поради размерите на кутията и с обратен плюс (къси кабели). 8ач е и също не мога да направя нищо, освен да му измеря волтажа, ама нямам уред. Карам я кесим пък каквото стане. В Плевен гледах едно зарядно за 60 лева с регулиране силата на заряда. Включваш го и то се включва и изключва самО. Но по-добрият вариант е редуване на заряд и разряд (с ел. крушка например). Едно такова ще ми свърши идеална работа и за колата, и за мотора. Редактирано 21 февруари 2012 от Andy Van Der Drift Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Николай Николов Публикувано 21 февруари 2012 Сподели Публикувано 21 февруари 2012 Има една фирма в Пловдив, която произвежда трансформатори и адаптори. От съобръжения да не става реклама, ще пропуста името на фирмата.Преди 5-6 години си закупих зарядно за акумулатори. Устройството е малко по-голямо от нормален адаптор, но това не бива да ви заблуждава. Зарядното е изградено на базата на импулно захранване и благодарение на "умна" електроника, управляваща тока към акумулатора, позволява дори да забравите акумулатора на заряд неограничено време. Просто минава в режим поддръжка и пуска малък ток, компенсиращ саморазреждането. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Препоръчано мнение
Присъединете се към разговора.
Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.