Веселин Величков Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 Колеги, наясно съм с плюсовете и минусите на пропан-бутана, но почти нищо не знам за метана.Някой има ли информация относно характеристиките му като гориво?Октаново число, съдържание на сяра и др.. За влиянието върху окачването предполагам всички сме наясно. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Емил Димитров Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 Аз като огромен минус мога да ти споделя тежките бутилки. Метана, за разлика от пропан-бутана се помпи на яки атмосфери, поради тази причина бутилките са дебелостенни и мн. тежки. Комшията ми имаше форд ескорт и беше сложил метан. Да обаче, понеже нямаше станции, и като тръгне от Варна за София, мисля че само на Севлиево имаше къде да зареди. Затова беше сложил две бутилки, а на форда задника му се влачеше по асфалта. Окачването става на дроб за норматив. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
DJ Tymbi Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 (редакция) Аз като огромен минус мога да ти споделя тежките бутилки. Метана, за разлика от пропан-бутана се помпи на яки атмосфери, поради тази причина бутилките са дебелостенни и мн. тежки. Комшията ми имаше форд ескорт и беше сложил метан. Да обаче, понеже нямаше станции, и като тръгне от Варна за София, мисля че само на Севлиево имаше къде да зареди. Затова беше сложил две бутилки, а на форда задника му се влачеше по асфалта. Окачването става на дроб за норматив.Абе вече има текстолитови или некви такива бяха бутилки, които тежат 2-3 пъти по малко ,но пак си тежат яко...........освен този недостатък, има още един , че кола с тази кубатура от 1.6 му пада много вървенето и става едно куцо магаре,ползващо се единствено за придвижване от т.А до т.Б...........вече има и метанови инжекциони, които уж подобрявали мощноста ,но не е много съществена разликата.......иначе се возиш за без пари .........за 20 кинта от София до морето........... :icon_dance:И още нещо, колите на бъдещето щели да бъдат такива,икономични и екологични, но бавни................. Редактирано 14 януари 2010 от DJ Tymbi Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
mario64 Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 И още нещо, колите на бъдещето щели да бъдат такива,икономични и екологични, но бавни.................Няма ли да идва вече това бъдеще, че вече ме е страх да пусна телевизора вечер като дават новините...Всеки ден катастрофи със загинали хора... :icon_doh: Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Peter P Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 Като притежател на ГИ с LPG, мога да споделя, че пред мен изобщо не стоеше въпрос за избор м/у метан и п.б. Невъзможността да заредя когато пожелая гориво и ограниченията и свързаните с тях неудобства относно размера и теглото на метановата бутилка бяха останалите 2 причини за избора ми. Ефективността от метана силно се размива при липсата на адекватно предлагане и малкото изградени метанстанции. За мен е добро гориво само и единствено за такси или кола, която се ползва в град с метанстация и няма нужда да "търсиш" метанстанции по маршрута ти. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
ivd Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 Метана май остава опция само за МПС-та с комерсиална употреба - много километри за по-малко пари, но с гореспоменатите компромиси. За лични автомобили - не мисля , че има някаква идея .....освен , ако не се налага метанифициране на някой безумен щатски бензинов мотор с работен обем близък до мотор на камион.... Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
rosko Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 Като притежател на ГИ с LPG, мога да споделя, че пред мен изобщо не стоеше въпрос за избор м/у метан и п.б. Невъзможността да заредя когато пожелая гориво и ограниченията и свързаните с тях неудобства относно размера и теглото на метановата бутилка бяха останалите 2 причини за избора ми. Ефективността от метана силно се размива при липсата на адекватно предлагане и малкото изградени метанстанции. За мен е добро гориво само и единствено за такси или кола, която се ползва в град с метанстация и няма нужда да "търсиш" метанстанции по маршрута ти.Преди 2 1/2 години аз я бях направил сметката, но тогава имаше още по-малко метан-станции и по обичайните ми маршрути не се вързваше. Сега е малко по-различно, но пак е зле. Съвсем се отказах, обаче, когато помолих един селски да ми даде да покарам пасатора му на метан. Ти даваш газ, колата се дърпа назад. Питах го - братле, как изобщо успяваш да изпревариш някой? - а той - на бензин :icon_blush: И се отказах веднъж и завинаги да си мисля в тази посока Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
svetlin_dbg Публикувано 14 януари 2010 Сподели Публикувано 14 януари 2010 (редакция) Здравейте!Ако може и аз да се изкажа по темата:Мой познат преди може би 4-5 години си сложи на БМВ-то(320,1998г)метанов инжекцион-излезе му около 3000 лева тогава,но той пътуваше почти 500-600 км всеки ден и доста бързо му се изплати инвестицията.Отделно си сложи и композитни бутилки, които са около четири пъти по-леки от стоманените, но цената им от 15 евро на литър(тогава толкова струваха)!Колата според него е загубила около 7-8 % от мощността си(така ми каза той,ако ме лъже,лъжа и Вас),което както каза той не голяма болка.Като цяло не съм фен на метана,но ако колата фабрично излиза така както Б-класата на Мерцедес или VW Caddy EcoFuel,бих се замислил! Колкто до октановото число то е някъде от 105 до 110 единици!Ето и малко полезна(според мен )информация за метана като гориво: Природният газ, както и нефта се извлича от земните недра. В състава му влизат: предимно метан (85-99%) и в малки количества – етан, пропан бутан, азот, въглеродни окиси. Поради този факт природния газ е популярен и като ”метан”. Природният газ е безцветен, без мирис, не е токсичен и е по-лек от въздуха.Намира се дълбоко под земята в огромни газови находища, от където се извлича с помощта на сонди под много високо налягане. Той е източник на енергия, притежаващ уникални свойства: висока калоричност, екологичност, достъпна цена, висок коефициент на полезно действие при изгаряне, икономичен транспорт и съхранение, максимална гъвкавост при потребление Метанът (CH4) е най-простият наситен въглеводород. Той е безцветен газ, без миризма, с температура на топене - -184 °C и температура на кипене - -164 °C . При -11 °С под налягане се втечнява. Той е основна съставна част на природния газ, съпътстващ нефта, образува се при процесите на разлагане на растителна маса в блатисти места, поради което се нарича още и блатен газ.Пътуването с автомобил на природен газ излиза три-четири пъти по-евтино от същото пътуване с бензинов автомобил и около два пъти по-евтино от автомобил на пропан-бутан. Характерни за природния газ, използван за гориво в ДВГ са: * много добро смесообразуване с въздуха; * широки граници на възпламеняване на газо-въздушната смес; * висока температура при изгаряне, определяща висок термичен КПД; * пълно изгаряне с много ниско съдържание на токсични вещества в изгорелите газове; * високо октаново число. Основен недостатък на природния газ, използван като гориво в ДВГ е ниската обемна концентрация на енергия т.е. топлината, отделена при изгарянето на един литър природен газ е многократно по-малка от тази, отделена при изгарянето на един литър бензин. Ето защо, за да може да се използва за автомобилно гориво, природния газ се сгъстява до 200-220 atm и се пълни в специални бутилки. Те са изработени от легирана стомана или леки сплави, заздравени със стоманени нишки и са практически неразрушими в условията на експлоатация т.е. напълно обезопасени. Метанът - гориво на Вашия автомобил? * Автомобилите на природен газ отделят много по-малко замърсители в сравнение с конвенционалните бензинови и дизелови автомобили. * Евтино гориво, много по-евтино от другите горива. * Увеличава живота на двигателя. Високото октаново число не позволява появата на детонационно горене, водещо до механично износване. * Няма миещи свойства, това намалява износването на двигателя. * Няма съставки, влошаващи характеристиките на двигателното масло, увеличава срока на използването му до 2 пъти. Това икономисва средства за масла и филтри. * Прави хомогенна смес с въздуха, с което се постига оптимален процес на горене и увеличава живота на запалителните свещи до 50%. * Природния газ и въздуха имат еднакви агрегатни състояния т.е. добро смесообразуване и съответно качеството на горивната смес в отделните цилиндри се различава много по-малко в сравнение с течните горива. * Безопасен – по-лек от въздуха, отлита в атмосферата, трудно се събира във взривоопасна концентрация, а резервоарите, в които се съхранява поради спецификата си са всъщност най-здравия елемент от автомобила. * Разпространен в достатъчни количества не създаващи притеснения за криза. Успех! Редактирано 14 януари 2010 от svetlin_dbg Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Веселин Величков Публикувано 14 януари 2010 Автор Сподели Публикувано 14 януари 2010 Благодаря, колега!Информацията ми е много полезна. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
XEN Публикувано 15 януари 2010 Сподели Публикувано 15 януари 2010 Това по-горе звучи като реклама "елате си сложете метан" До колкото знам най-големия проблем с метана е по-продължителното му горене, което значи че все още има горене когато се отворят изпускателните клапани, което води до прогаряне на леглата им. Това означава че след определени километри се сваля и се прави глава. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
каризмич Публикувано 15 януари 2010 Сподели Публикувано 15 януари 2010 За влиянието върху окачването предполагам всички сме наясно. За мен дори "само" този недостатък е достатъчно сериозен за да тегля майната на метана. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
somalietsa Публикувано 15 януари 2010 Сподели Публикувано 15 януари 2010 Много зависи от това,колко се ползва автомобила и какви километри се навъртат.Ако за година,пестиш по няколко хиляди лева от гориво,дали ще ти пука за окачването,или за това,че са ти нагорели клапаните? Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
svetlin_dbg Публикувано 15 януари 2010 Сподели Публикувано 15 януари 2010 Това по-горе звучи като реклама "елате си сложете метан" Колега,това по-горе въобще не е реклама "елате си сложете метан"- както съм написал в моя пост-личното ми мнение е "против" метана.Това е научна информация до която не съм стигнал аз,а хора които се занимават с проучвания в точно тази област.Информацията смятам е съвсем обективна,като дори примера който съм дал аз с моя познат за мен не означава еднозначно "сложете си метан".Колегата искаше малко научни факти за метана и смятам че информацията е точно по темата-без да съм агитирал "за"или"против"метана.От тук нататък всеки си прави сметката!Поздрави! Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Веселин Величков Публикувано 15 януари 2010 Автор Сподели Публикувано 15 януари 2010 Относно мнението за изгарянето на клапаните - същите небивалици се говореха преди 10 г. и за пропан-бутана.А и хората междувременно са измислили аванс-процесора. Благодаря на всички и за положителните, и за отрицателните становища.Надявам се дискусията да е била полезна и на други, които са пред избор. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
XEN Публикувано 16 януари 2010 Сподели Публикувано 16 януари 2010 Ами ние отворихме една корса А 1,2 на 80 000 карана само на метан. Вътре си беше направо перфектна. Едни познати отвориха Екотек - клапаните бяха прегорели. Мисля че просто някои двигатели понасят метана по добре, други не. Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Емил Димитров Публикувано 16 януари 2010 Сподели Публикувано 16 януари 2010 МЕТАН Предимства на използването на метана като автомобилно гориво: * Висока калоричност - 8000 ккал/м3 или 9.3 kW * Най - чистото /екологично/ гориво. След изгарянето му се отделя минимални количества азотен двуокис, който е абсолютно безвреден за живата природа * Високо КПД до 96% /Коефициент на полезно действие/ при изгарянето * Гарантира икономия на средства /около 60% от разходите на LPG/ Колко е пробегът с един кг метан и каква е разходната му норма? С метан двигателят се изхабява по-малко, защото при изгарянето на това гориво не се отделят никакви налепи и нагари. С метан животът на двигателя се удължава много. Предимство е, че метанът е в газообразно състояние, не е втечнен и не трябва да се изпарява. Единственото е да се редуцира от 200 атмосфери и да бъде изгорен на 0,20 атмосфери. Това става чрез редуктор. Недостатъци на използването на метана като автомобилно гориво: * Монтирането на допълнителен резервоар за гориво намалява обема на багажника и увеличава масата на автомобила. Бутилките задължително са големи, защото вътре газта се съхранява под налягане от 200 атмосфери и в газообразно състояние. Бутилките са стоманени и само цилиндрични, без никакви заварки по тях. Те са на принципа на кислородните бутилки, но трябва да бъдат по-къси от тях, за да могат да се съберат в колата. Именно това оскъпява самата система, защото тези бутилки не се произвеждат в България. В цял свят има само няколко компании, които ги правят. * Зареждането с гориво отнема повече време. * Липса на добре изградена мрежа в България и Европа на зарядни станции * По-големи изисквания към техническото състояние на автомобила – състояние на свещи, въздушен филтър, кабели и др. * По висока температура на изгаряне, което обуславя по-висок риск за катализатори, гърнета, изходни тръби в много редки случаи изпускателни клапани, проблем който има решение П.С. Информацията е копирана от П.П.С. Лично не бих си сложил метан! Цитат Линк за коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Препоръчано мнение
Присъединете се към разговора.
Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.