Премини към съдържание

Защо колата ми харчи едно, а й дават друго?


Препоръчано мнение

На много места по форумите, а и в разговори с автомобилисти, се забелязва всеобщата почуда от несъответствието между обявения от производителя разход на гориво и засечения такъв в реалния живот. Опитвал съм да обяснявам, че такова животно като разход в града по каталожни данни няма. Единственото меродавно мерило е разходът на дълъг път при някаква определена скорост – 90, 100, 120. Естествено, срещам отпор – това са глупости, щом производителят е дал еди си колко литра/100 км, значи трябва да е толкова, той няма да лъже…

Като четете характеристиките на новата лъскава кола, освен колко коня, нютонметра и пр., очите търсят следните числа:

- Разход на 100 км градско

- Извънградски разход

- Въглероден двуокис на километър, азотни оксиди, неизгорели въглеводороди и фини прахови частици – за „зелено“ мислещите (похвално!).

 

- Добре де, защо колата ми почти изцяло покрива нормите за извънградския разход, а градският ми е по-висок?

– Защото, нали ти казах, такова понятие градски разход не може да се дефинира точно. Съществуват твърде много променливи и не може да се даде точна цифра.

– Глупости. Това е реномиран производител, колата ми струва 42960 евро … Какво знаеш ти?!

 

Каква е процедурата за изпитване:

Изпитанията се извършват при температура на въздуха между 20 и 30 градуса. Провеждат се няколко тестови цикъла на гладка настилка и при липса на вятър. Използва се само една разновидност на каросерията. Например седан. След това за хечбека, комбито, купето и т.н. се преизчислява по специална методика по някакви таблици. Явно това е споразумение между производителите, за да не си губят времето и да спестят някой долар, евро и т.н. Не знам. Гадая в момента. Та, по време на теста се изключват всички консуматори – климатик, вентилатор, радио, всички лампи по каросерията, не се ползва отопление на стъклата и огледалата, не бибиткаш на мацките и т.н.

Принципно замисълът на тестовия цикъл е да отговаря приблизително на условията на шофиране в средно натоварен европейски град, а именно със слабо натоварване на двигателя (щото има много коли и къде ше даваш газ – никъде), ниска температура на отработените газове и максимална скорост 50 км/ч.

Какво точно се прави? Тест „пилотът“ запалва двигателя и той работи точно 11 секунди. Ако колата е с ръчни скорости, 6 секунди са на неутрална и 5 секунди – на първа и на съединител. След това ускорява до 15 км/ч за 4 секунди, продължава движението с тази скорост точно 8 секунди и спира автомобила до покой. Този покой продължава 5 секунди, като 3 от тях са на първа на съединител. Колата се ускорява до 32 км/ч за 12 сек (за смяна на предавка се отделят 2 секунди) – 5 кара на първа, „пауза“ 2 сек и 5 сек кара на втора. Това движение с 32 км/ч продължава 24 секунди, следват лееееко спирачки до пълно спиране – време 11 сек……. За тези от вас, които още не са заспали, продължаваме.

На 117-тата секунда колата се ускорява бавно до 50 км/ч. Като казвам „бавно“ имам предвид наистина бавно – за 26 сек (ръчна кутия: 5 сек на първа, пауза 2 сек, 9 сек на втора предавка, 2 сек пауза, трета за 8 секунди), кара се не знам вече колко време и се намалява скоростта до 35 км/ч за 8 сек., кара още 13 сек., спира до покой за 12 сек….. Добре, спирам. Цикълът приключва на 195-тата секунда и теоретично разстояние от 1017 метра. След това се повтаря четири пъти един след друг – общо 780 секунди (13 минути) и теоретично разстояние 4067 метра, със средна скорост 18,77 км/ч. Яко, а?

 

Ами извънградското как го измерват?

Автомобилите с малка мощност не превишават 90 км/ч, а останалите се карат със 120.

Колата се ускорява до 70 км/ч за 41 секунди (при ръчни скорости: 5 сек за първа, 9 сек за втора, 8 сек за трета и 13 сек за четвърта предавка), кара се 50 секунди, след което забавя ход до 50 км/ч. Самото забавяне трябва да е за 8 сек. След това на ІV предавка внимателно се ускорява до 70 за 13 секунди.

На 201-вата секунда колата се води със 70 км/ч на V-та предавка, ускорява се до 100 за 35 секунди, кара така 30 секунди (при наличие на 6-та – на 6-та предавка).

Накрая на теста автомобилът се ускорява до 120 км/ч за 20 секунди и върви така в продължение на 10 сек. Следват бавно спирачки до пълно спиране + празен ход за още 20 сек. на неутрална без съединител.

Обща продължителност 400 секунди (или 6 минути и 40 сек) и теоретично разстояние 6956 метра със средна скорост 62,6 км/ч. Висша математика!

 

А комбинираният цикъл се изчислява на база горните два теста при теоретично разстояние 11023 метра, общото време на тестовете (1180 сек) и средна 33,6 км/ч.

Редактирано от Andy Van Der Drift
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

:icon_clap:

Но ме мъчат няколко въпроса:

- колко човека са в колата, колко килограма са?

- има ли товар в багажника?

- резервоара колко е пълен?

 

Щото, ако е само тест-пилота/50кг./ вътре и 5 литра в резервоара - работата е ясна :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

От всички коли които съм имал последните години само на Галант 2,5 не можах да му докарам заводските дани за разход на гориво, моите винаги са били в тоя диапазон-над 8,5 извънградско и над 18 на градско, всички други са били или точно или разлика +- със ,1 л.Говоря за нормално каране в София , не само в задръствания или не само по големи булеварди със 80-100, както и навън с магистрално около 130-140 и по 1 степени пътища 90-130 .става дума за разхода само на бензин.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

А някой знае ли, точните каталожни данни? Аз имам две книжки за Галант и в двете го дават различен. :icon_hmm:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Моя колт, като не го пъна, градско ми гори колкото си го дават каталожно, а извън градско ако го карам 100-120, пада и под каталожно дадения разход.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Интересна тема, затова не трябва да се учудваме на разликата в цифрите между среден разход по книга и реален разход на колата, ако производителите публикуват реалният разход на колите си ще се върнат в края на 90-те.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...