Премини към съдържание

Как да си поддържаме акумулатора


Препоръчано мнение

Най-лесно е с "умно" зарядно,а най-правилно с каране,на къси растояния,с гасене и палене и повече вкл. консуматори.Зарежда се по-бавно но качествено.Така се редуват зареждане и консумация или както се казва "разтъпкваш го".

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Taкааа, аз не се отказвам :)...

Почерпих доста полезна информация от колеги и най-различни теми, но още не са ми ясно някои неща. Стана ми ясно, че зарядния ток трябва да е 1/10 от стойноста на акумулатора, че напрежението при умишлен разряд не трябва да спада под 10,5V, че напрежението на отлежал 2-3 часа след заряд акумулатор тр. да е 12,5-13,5V и т.н , но да попитам за един конкретен случай:

Моят акумулатор е 62Аh (както стана ясно вече), разполагам със зарядно 12V5A (поне така пише на него). Прилагам снимки: http://ivocarisma.snimka.bg/automobiles/akumulator.656022 , за да илюстрирам какво показва дисплея на зарядното след включване и да задам няколко въпроса:

Вчера вечер към 23:00 включих акумулатора да се зарежда, стрелката отлепи и застана между деленията 0и2,0и3 и на буквата "m" - последното не го казвам напразно, защото смятам, че точно това изписване "ampere" показва стойността на зарядния ток (а-0, м-1, п-2, е-3, р-4 и е-5, което значи 5А).Която и скала да прима за показващия заряд на тока (А), следва да смятам, че към акумулатора се подава 1- 1,5А. Сутринта след 9 часа зареждане стрелката сочеше 0-та, но "окото" на акумулатора не показваше зелен цвят (заредена батерия) и аз реших да го оставя да се зареди още малко (4 часа). В обедната си почивка се прибрах и гледам, че стрелката пак си стои на 0-та, а зелената точка все още не се е появила. Реших обаче да изключа зарядното(след 13 часа зареждане), водейки се от думите, че е по-добре да не дозаредиш батерията отколкото да я презаредиш.

Въпросите:

1. Какво според Вас представляват тези скали и какво трябва да ми говорят те?

2. След като за 62Аh батерия max ток при зареждане е 6А за 10часа, то при моите показания (1-1,5А ако са верни) колко тр. да я зареждам и не става ли доста плашещо времето за разеждане по този начин?

3. Как да разбера колко съм си заредил акумулатора след като ясно се вижда, че зелената точка не се е появила на "окото" на акуто?

 

Смятам, че информацията ще е полезна за много колеги.

 

Поздрави на всички.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Зарядно само си мени ампеража, в зависимост от това, колко ти е разреден акумулатора.

Твоя в случая не е бил разреден и му е трябвало само леко дозареждане.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Дано не се окажа прав, но скоро май ще ти трябва нов акумулатор колега, щом е зареден и "очето" не е зелено. Ако се е заредил доста бързо (след 1-2 часа тока да е станал клонящ към нула) можеш да започнеш да си заделяш средства за нов. Иначе е нормално за 9 часа зареждане да стане 0.

За показанията - мисля, че горната скала ти показва така да го нарека - виртуален ток - ток, които би бил ако само зареждаш,но тъй като единия полупериод зарядното зарежда с някакъв ток, а втория полупериод разрежда (естествено с по-малък ток), реалния ток е друг - долната скала,която показва ефективния ток течащ във веригата.

 

 

И все пак ако веднъж е бил оставен дълбоко разреден (и още по-лошо да е и замръзнал) няма никакво значение, че е на няма и година от както си го купил, вече можеш да го бракуваш.

Има разни временни решения като сменяне на електролита например, но не си струва риска.

 

А това за компютъра, че му е "противопоказно" да му се откача акумулатора....има и такъв момент, но и на акумулатора му е "противопоказно" да си седи със седмици със вързани макар и малки консуматори. Решението в случая е да си закачиш едно дозарядно устройство, което да компенсира саморазряда на акумулатора. Има доста схемни решения, а и не са особено сложни - всеки поне малко в час с електрониката може да си налепи една схемка.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Нищо не е плашещо, както сомалиеца каза зарядното само си дозира тока, с който зарежда, спрямо това колко е изтощена батерията, това, че на сутринта е било на 0 означава, че си зареден...няма кво да го мислиш :)

скалата е една и показва с колко ампера зарежда уреда :yes3: Всичко е точно, свиркай си :D Аз лично на някакви си цветни прозорчета ич не вярвам.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Зарядно само си мени ампеража, в зависимост от това, колко ти е разреден акумулатора.

Твоя в случая не е бил разреден и му е трябвало само леко дозареждане.

 

Съгласен съм с това, че явно не е бил много разреден и му е трябвало леко дозареждане, но защо след 13 часа не му светна проклетата зелена точка та да съм спокоен :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм с това, че явно не е бил много разреден и му е трябвало леко дозареждане, но защо след 13 часа не му светна проклетата зелена точка та да съм спокоен :)

И моят акумулатор е с "око", което след зареждане също остава черно, но като покарам 2-3 дни и позеленява. :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Дано не се окажа прав, но скоро май ще ти трябва нов акумулатор колега, щом е зареден и "очето" не е зелено. Ако се е заредил доста бързо (след 1-2 часа тока да е станал клонящ към нула) можеш да започнеш да си заделяш средства за нов. Иначе е нормално за 9 часа зареждане да стане 0.

За показанията - мисля, че горната скала ти показва така да го нарека - виртуален ток - ток, които би бил ако само зареждаш,но тъй като единия полупериод зарядното зарежда с някакъв ток, а втория полупериод разрежда (естествено с по-малък ток), реалния ток е друг - долната скала,която показва ефективния ток течащ във веригата.

 

 

И все пак ако веднъж е бил оставен дълбоко разреден (и още по-лошо да е и замръзнал) няма никакво значение, че е на няма и година от както си го купил, вече можеш да го бракуваш.

Има разни временни решения като сменяне на електролита например, но не си струва риска.

 

А това за компютъра, че му е "противопоказно" да му се откача акумулатора....има и такъв момент, но и на акумулатора му е "противопоказно" да си седи със седмици със вързани макар и малки консуматори. Решението в случая е да си закачиш едно дозарядно устройство, което да компенсира саморазряда на акумулатора. Има доста схемни решения, а и не са особено сложни - всеки поне малко в час с електрониката може да си налепи една схемка.

 

 

Сакън, недей :)

 

Зареждането до 0-та беше за 9 часа, понеже в 05:00 сутринта го видях и не беше още на 0-та, така, че не се е заредил за 1-2 часа.

До сега никакви признаци не ми е показвал, че е разреден, понеже и след 1-2 седмици не каране пак си палеше колата - и така до ден днешен. Да е замръзнал - може. По принцип колата е в гараж, но имайки предвид температурите тази зима, съществува такъв вариант.

Нуждата от зареждане се поруди от факта, че вече не свети зелено "окото" и, че се вманиачих по темата :)

А колкото до дозарядните устройства - не съм в час с електрониката, така, че няма да се правя на майстор:)

 

П.П. Все пак още мнения не са излишни!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм с това, че явно не е бил много разреден и му е трябвало леко дозареждане, но защо след 13 часа не му светна проклетата зелена точка та да съм спокоен :)

Не бой се :) ще си кара и така. Ако не е започнал да губи сила (да върти мудно) ще си кара още.

На брат ми на неговата беше в такова състояние - зареден и точката си е почти черна.

Изкара му още един сезон (след като не се показа зеленото), почна да върти все по-мудно и по-мудно (след зареждане) и накрая си взе нов.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Сакън, недей :)

 

Зареждането до 0-та беше за 9 часа, понеже в 05:00 сутринта го видях и не беше още на 0-та, така, че не се е заредил за 1-2 часа.

До сега никакви признаци не ми е показвал, че е разреден, понеже и след 1-2 седмици не каране пак си палеше колата - и така до ден днешен. Да е замръзнал - може. По принцип колата е в гараж, но имайки предвид температурите тази зима, съществува такъв вариант.

Нуждата от зареждане се поруди от факта, че вече не свети зелено "окото" и, че се вманиачих по темата :)

А колкото до дозарядните устройства - не съм в час с електрониката, така, че няма да се правя на майстор:)

 

П.П. Все пак още мнения не са излишни!

Ее значи нищо му няма бре :) карай и не се безпокой :)

п.с. не е замръзвал ...ако е замръзвал ще усетиш (в лошия смисъл)

Редактирано от bace
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ураааа :) като се прибрах от работа зелената точка си беше вече на лице. Благодаря на всички за мненията.

Дано не ми се налага често да работя с това зарядно :)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ураааа :) като се прибрах от работа зелената точка си беше вече на лице. Благодаря на всички за мненията.

Дано не ми се налага често да работя с това зарядно :)

 

Доколкото знам окото на необслужваемите акумулатори представлява портативно ареометърче.

Когато е зареден и гъстотата на електролита е нормална "свети" в зелено. При разряд гъстотата намалява е ареометърчето пропада надолу и се сменя цвета на "щеката". При зареждане е напълно нормално уредчето да е инертно и да му трябва време да си смени показанието. В противен случая при разклащане, наклон и т.н. ще сменя лесно показанията и ще "лъже".

Според мен в случая зарядното не е виновно. Нормалния заряден ток е 3-5 ампера.Края на зареждането се установява по бурното кипене на клетките при открит тип или спадане на ампеража при закрит. Най-точно се мери с ареометър /буме/ при открит тип.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 1 година ...

Днес попаднах на неизвестен за мен термин - Джоб сепаратор за положителните клеми.

Става въпрос за ТАЗИ марка.

На положителната клема виждам само една ПВЦ капачка.

Та какъв ще да е този сепаратор, каква работа върши, как изглежда и къде в/по акумулатора се намира?

Редактирано от valboss
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Как е устроен акумулаторът

В автомобилите се монтират оловни акумулаторни батерии със специална стартерна конструкция. Всяка батерия е съставена от акумулаторни клетки, поместени в обща кутия и свързани последователно с мостове. Клетките са с номинално напрежение 2 волта.

Повечето леки автомобили са с дванадесетволтова електрическа уредба, което означава, че батерията им е с 6 клетки. Батериите на автомобилите с шестволтова електрическа уредба са с по 3 акумулаторни клетки.

Във всяка клетка има положителни и отрицателни плочи от специална активна маса. От големината на плочите и състава на активната им маса зависи до голяма степен капацитетът на акумулатора, т. е. колко ток може да поеме при зареждане и до каква степен ще го отдаде на консуматорите в автомобила. Положителните и отрицателните плочи са разделени със сепаратори. Освен това, за да не се получи късо съединение, плочите не опират на дъното, а на издадени от него ребра. Дори ако част от активната маса се изрони и натрупа на дъното, плочите няма да се свържат «накъсо».

Над плочите се поставя предпазна пластмасова решетка. Отгоре кутията се покрива с капак. През него минават изводите на положителните и отрицателните плочи. В средата му има отвор, през който се следи нивото на електролита в клетката и при нужда се долива вода или електролит (според причината за спадането на нивото). Отворът се запушва с капачка, в центъра на която има малък вентилационен отвор.

Цялата горна повърхност на акумулаторната батерия се залива със специална киселиноустойчива смола или се покрива с общ пластмасов капак. Отгоре остават само отворите на клетките и крайните полюсни изводи на батерията, означени с (+) и (-). При някои акумулатори са открити и мостовете.

Преди продажба сервизите и акумулаторните работилници извършват подготовка на акумулаторните батерии, тъй като ги получават от завода производител в сухо състояние. Клетките се напълват с воден разтвор на акумулаторна сярна киселина. За нашия климатичен пояс плътността на разтвора или т. нар. гъстота на електролита на зареден акумулатор, измерена при температура +25° С, трябва да бъде 1,28 г/см3. При зареждането на нови акумулаторни батерии е задължително да се спазват указанията на завода производител.

Както бе посочено по-горе, в автомобилите се използва не една акумулаторна клетка, а няколко Свързани последователно и поместени в обща кутия клетки, които образуват «акумулаторна батерия». Обикновено в практиката тя се нарича просто акумулатор на автомобила. Затова по-нататък под понятието «акумулатор» следва да се разбира «акумулаторна батерия».http://bgconv.com/pars_docs/refs/44/43568/43568_html_7279f1e.png

 

 

ВЛЯВО: 1 — отрицателни плочи, покрити с активна маса; 2 — сепаратори (дървени — а и пластмасови с отвори по тях—б); 3—комплект положителни плочи; 4—полюсен извод; 5—свързващ мост

 

ВДЯСНО: Акумулаторна батерия (с 3 клетки, т. е. 6-волтова) 1 — изолираща маса (смола); 2 — херметичен капак на клетка; 3 — отрицателен («минус») полюсен извод на батерията; 4 — капачка (пробка с вентилационен отвор в средата за клетка); 5 — първа клетка; 6 — мост, който свързва клетки, съединени последователно; 7 — втора клетка; 8 — трета клетка;. 9 — кабелна обувка: 10 — положителен («плюс») полюсен извод на батерията: 11 —потопени в електролит плочи; 12—дънни ребра (призми); 13—обща външна кутия на батерията

 

автомобилите се монтират оловни акумулаторни батерии със специална стартерна конструкция. Всяка батерия е съставена от акумулаторни клетки, поместени в обща кутия и свързани последователно с мостове. Клетките са с номинално напрежение 2 волта.

 

 

 

bgconv.com

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 2 седмици ...

колеги ако не се лъжа, ако има акумулатор 60ампера и зарядно 6 примерно то максимума на зареждане е 10 часа, 10х6 ... това предполагам е при доста разредена батерия..

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

6 ампера е силно зарядно,за такъв акумулатор по-добре 4 или 5 ампера консумация на зареждащия ток.Най-добрия вариант е да се зарежда с 1/10-та от капацитета на акумулатора,да това са 6 ампера на 60 amph акумулатор,но силния ток не е много за предпочитане за постоянно зареждане.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 1 месец ...

На Лансера (2008г.), ако му сваля акумулатора, дори само за зареждане, може ли да му причиня някакви грешки?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...