Премини към съдържание

За моторните масла


todor

Препоръчано мнение

Пускам тази тема, за да изясним основните положения при моторните масла. Ползвал съм материали от интернет...

 

"Моторните масла се класифицират по двете им основни характеристики:

-вискозитет

-експлоатационно равнище

 

 

За вискозитета в целия свят е приета класификацията по SAE. За експлоатационното равнище съществуват две класификации:

 

- на Американския петролен институт (API);

- на Европейските автомобило производители(ССМС);

 

1. Класификация по SAE (Общество на автомобилните инженери).

 

По тази класификация моторните масла се разделят на 10 вискозитетни класа: 6 зимни, означени с буквата W и цифрите 0, 5, 10, 20, 25 (0W, 5W, 10W, 25W) и 4 летни, означени с цифрите 20, 30, 40 и 50.

http://moto.zonebg.com/images/stories/useful/motor_oils/sae.jpg

http://moto.zonebg.com/images/stories/useful/motor_oils/API_donut_w.jpg

 

Критериите за принадлежност към съответния клас на зимните масла са два:

 

- динамичният вискозитет, определен в специални апарати, симулиращи въртенето на коляновия вал в лагерите, и изпомпването на маслото от картера до отделните точки на смазване. Температурите при които се извършва това определяне, са различни за всеки зимен клас, но всички са отрицателни. Така например за маслото 5W те са -25градуса и -30 градуса по Целзий, а за маслото 15W- най-подходящото и най-използваното в нашата страна е - 15градуса и - 20 градуса по Целзий. Това означава, че при тези температури нормалния динамичен вискозитет гарантира оптимално съпротивление при първоначалното завъртане на коляновия вал, както и че е гарантирано бързо изпомпване на маслото до отдалечените точки.

За летните масла критерият за принадлежност към съответния клас е кинематичният вискозитет , определен при 100 градуса по Целзий за всички класове. Колкото цифрата с която маслото се означава е по голяма, толкова маслото е по-гъсто и може да се използва при по-високи температури. В нашата страна при лятна експлоятация най-подходящи са едносезонните масла от клас 30 и всесезонните масла от клас 40.

http://moto.zonebg.com/images/stories/useful/motor_oils/api.jpg

 

ВСЕСЕЗОННИТЕ МАСЛА - са тези, които могат да се използват целогодишно, се означават с дроб. Числителят показва зимния вискозитетен клас а знаменателят-летния(пример 15W40).

За прецизност следва да се отбележи, че зимните и всесезонните масла имат гарантиран минимален кинематичен вискозитет при 150 градуса Целзий. По този начин е гарантирана без аварийната експлоатация на автомобила при високи температури.

 

2. Класификация по (API) Американски петролен институт.

 

Към средата на 60-те години Американски петролен институт въвежда класификационна система с кодови букви, означаващи така нареченото експлоатационно ниво. Тази класификация може да се допълва с нови типове масла, като се отчита изменението на конструкцията и условията на експлоатация на съвременните двигатели.

 

МАСЛАТА ЗА БЕНЗИНОВИ ДВИГАТЕЛИ се обозначават с буквата S. Първият експолоатационен клас -SA, е бил за моторно масло без присадки. С течение на годините буквите са се придвижвали по азбуката- SB, SC, SD, SF, и сега отчитат повишаването на качеството на маслата. Днес в света е постигнато експлоатационното ниво SG с маслото на Visco 2000 Plus, което отговаря на най-модерните изисквания към този род продукти. То е подходящо както за бензинови така и за дизелови двигатели със стандартно захранване или с свръх пълнене, въобще за всеки вид двигател. Най-новото масло, маслото с експлоатационен клас SH, все още се произвежда от фирмата "BP" с марка Visco 5000. В скоро време се очаква и други фирми да поснат на пазара масло със същото експлоатационно качество.

 

МАСЛАТА ЗА ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ се обозначават с буквата С, а втората буква означава експлоатационното ниво. Днес марките СА и СВ са вече остарели. Маслото с експлоатационен клас СС е въведено на пазара към средата на 60-те години и все още се използва при двигателите с стандартно захранване. Маслата за дизелови двигатели от клас CD са предназначени от умерени до тежки режими на работа, те защитават двигателя от ниско температурни отложения и са подходящи за турбо двигатели. Маслата СЕ, най-модерната категория, покриват тежките изисквания на такива фирми като "МАК", "КАМИНС", "ВОЛВО", "МЕРЦЕДЕС" и др. Маслото Visco Diesel, продавано в България, е с най-високия експлоатационен клас -СЕ.

 

3. Класификация на Европейските автомобило-производители (ССМС). Освен нормите на (API) Американски петролен институт, съществуват и новите норми на Обществото на Европейските автомобило-производители (ССМС). Тези норми отразяват едно по-високо на минималните експлоатационни изисквания към моторните масла. Комитет е обосновал тези нови норми с по-тежките работни режими в Европа и с някой конструктивни особенности. При тях се отчитат: удължени интервали на смазване, повишени температури на маслото, променени качества на горивата, както и новото развитие на горивата, както и новото развитие на на двигателите. Класификациите на ССМС са пригодени към американските методи на изпитания, но са допълнени с европейски изпитания. Нивата се означават пак с букви G за бензинови двигатели и D- за дизеловите.

 

Нивата на маслата за БЕНЗИНОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:

G4(заменяща G2)- обикновени моторни масла без характеристиките за лесно студено пускане и икономия на гориво. Сравнява се с "SG" по API.;

G5 (заменяща G3)- масла за лесно студено пускане и повишени натоварвания за всички климатични условия, както и за икономия на гориво. Сравнява се с "SH" по API.

 

Нивата на маслата за ДИЗЕЛОВИТЕ ДВИГАТЕЛИ са следните:

 

D4 (заменяща D)- моторни масла за всички видове товарни дизелови автомобили с и без турбо и удължени срокове на смяна на маслото, работещи при най-тежки условия на експлоатация. Сравнява се СЕ по API.

 

PD2 (заменя PD1)- за всички дизелови леки и лекотоварни автомобили с и без турбо.

 

Съгласно изискванията на международните стандарти, на всяка опаковка моторно масло освен търговското наименование, се изписва и техническото наименование на маслото по съответните класификции. Върху тубичката може да открием цифрените и буквените означения на вискозитетната класификация по SAE и на класификацията по експлоатационно равнище- по API или ССМС.

Например маслото с означения SAE 15/W40, APISG/CD е масло, което може да се употребява в температурния интервал от -20 до +35градуса по Целзий във всички видове автомобили с бензинови двигатели и леки и лекотоварни автомобили с дизелови двигатели, включително и турбо.

 

Каква е разликата между синтетичното и минералното масло?

 

Синтетичните смазочни продукти са изработени от молекули, които са модифицирани чрез сложни химични процеси и осигуряват по-добри експлоатационни показатели при екстремни условия, свързани с температура, налягане или действащи сили. Минералните смазки са произведени от молекули, съдържащи се в суровия петрол, които се отделят при дестилационния процес в рафинериите.

 

 

Какво е вискозитет?

 

Течност, която има сравнително висока устойчивост срещу изтичане може да се характеризира, като вискозна. Например медът има по-висок вискозитет от водата при една и съща температура. Висококачествените масла запазват вискозитета си стабилен при различни температура и условия на използване в продължение на по-дълъг период от време.

 

 

Какво е всесезонно масло?

 

Смазочните продукти, които могат да запазват характеристиките си при високи и ниски температури се наричат всесезонни. Те се дефинират с помощта на две числа. Първото (след което се изписва W) показва вискозитета на маслото при по-ниски температури. Второто и по-голямо число показва вискозитета на маслото при по-висока температура. Всесезонното масло свежда до минимум разликите във вискозитетите при промени в температурите.

 

 

Какво представляват присадките и защо се използват?

 

Присадките са химически съединения, които при добавянето им към основните масла подобряват експлоатационните характеристики на смазките, като ги предпазват от стареене и им позволяват да отговарят на всички нужди на съвременните двигатели. Смесването на различни присадки е това, което отличава качествените масла като Shell Helix от конкурентите им.

 

 

Разходът ми на масло е много висок. Защо?

 

Би било разумно да проверите за неизправности на автомобила, като вземете предвид типа на двигателя, възрастта му и условията на шофиране, при които е използван. Неизправностите може да са причинени от течове при връзките или уплътненията, износване на буталата и цилиндрите или нагар, ограничаващ смазването на някои повърхности.

 

 

Има ли някакво значение цветът на маслото?

 

Цветът на маслото няма специално значение, но зависи от определени фактори, като процеса на рафиниране и типовете базови масла, присадките и използвания суров петрол. Маслото може да потъмнее след употреба, тъй като задържа известно количество отделени частици. Причината за това е, че маслото почиства двигателя от частици и нагар, причинени от горенето при висока температура, като задържа частиците в суспензия, за да предотврати прилепянето им към повърхността на двигателя.

 

 

Какво означават класификациите и спецификациите на гърба на опаковката?

 

Смазочните продукти се различават по предназначение и качество. Някои от тях са подходящи само за отделни двигатели, а други могат да бъдат използвани само при определено време. Дори две масла, пригодени за един и същ двигател и еднакви атмосферни условия, могат да имат много различни експлоатационни качества. Затова се използват универсални критерии за описване на показателите и предназначението на маслото.

 

 

 

Основните класификационни органи са:

 

Society of Automotive Engineers (SAE) /Сдружение на автомобилните инженери/ - дефинира маслото според вискозитета му. Маслото може да бъде сезонно или всесезонно, в зависимост от вискозитета си при различни температури.

 

American Petroleum Institute (API)/Американски петролен институт/ - класифицира маслата според способността им да предпазват двигателя. Буквата S се използва за бензинови двигатели, а буквата C за дизелови. Буквата след S или C обозначава степента на защита и експлоатационни качества, като A е най-ниската а X най-високата степен. Някои масла могат да бъдат използвани както при бензинови, така и при дизелови двигатели, затова в класификацията им се посочва SJ/CF или CF-4/SJ.

 

Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) - подобна на API, с тази разлика, че докато API се основава на американски двигатели, ACEA се основава на европейски двигатели. ACEA също използва букви за обозначаване на класификацията."

Редактирано от todor
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ето и още едно подробно допълнение и обяснение...

"1. Предназначение и задачи на моторното масло.

2. Видове моторни масла според техният състав и произход.

- Минерални

- Полусинтетични

- Хидрокрек

- Напълно синтетични

3. Класификация на маслата

- Вискозни класове (SAE)

- Качествени класове (ACEA, API)

4. Какво масло да изберем?

 

________________________________________________________________

1. Предназначение и задачи на моторното масло.

 

За какво всъщност служи маслото в двигателя? Очевидният отговор е, за да смазва. Формулирано по-точно, най-важната функция на маслото е да предотвратява прекия контакт между две метални повърхности. Това се осъществява посредством образуването ма маслен филм между контактуващите повърхности. Дебелината и свойствата на този филм зависят пряко от състава на маслото и условията на средата.

 

Втората много важна функция на маслото е да отвежда топлината, образувана при триенето на повърхностите, както и от други процеси в двигателя (горене, нагнетяване на въздуха).

 

Третата важна функция на маслото е да поема и задържа в суспензия различни вещества, образуващи се като странични продукти от работата на двигателя - нагар, окиси, киселини и тнт. Това е основният показател по който се различават дизеловите от бензиновите масла, защото отпадните продукти при двата типа двигатели са доста различни. Например, към дизеловите масла се предявява повишени изисквания за неутрализиране на киселини, които в дизеловите двигатели се образуват в по-голяма степен, например от нафта с високо съдържание на сяра.

Почистващата функция на маслото се подобрява в голяма с използването на специални добавки.

 

2. Видове моторни масла според техният състав и произход.

 

Най-общо, по произход маслата се делят на минерални и синтетични, като има и междинни категории, като полусинтетични и хидрокрек.

 

Минералните масла се произвеждат от т.нар. базово масло, към което всеки производител добавя съответен пакет от адитиви с цел подобряване на свойствата му. Така например от single grade (виж по-долу) базови масла се получават multy grade маслата. Адитивите подобряват още и основните функции на маслото, посочени по-горе. Недостатък на тези масла е, че в определен момент действието на адитивите се изчерпва. Затова тези масла не се използват в новите двигатели с удължени сервизни интервали. Нищо не пречи обаче да се ползват в нормални двигатели, като се спазват обаче правилата за редовна смяна на маслото. Минералните масла са и най-евтини.

 

Синтетичните моторни масла, които се срещат на пазара, независимо от името си също са петролен продукт. Те се получават обаче от най-чистития продукт на фракционирането на петрола - газта (пропан и бутан). Чрез синтез, от газта се получават полиалфаолифини (Polyalphaolifins или ПАО), които са основата съставка по която едно синтетично масло се различава от минерално.

ПАО подобряват значително вискозитета при различни температурни режими. Също така ПАО са химически по-стабилни от съставките на минералното масло и са по-малко склонни да образуват агресивни разпадни продукти.

Разбира се, ПАО не са единствената съставка на синтетичното масло, но за други няма да става дума за сега.

Значи с прости думи, синтетичните масла са създадени да си вършат работата, без да носят ненужните или дори вредни качества на минералните масла. Също така е възможно постигане на качества, които са непостижими с минералните масла.

Недостатък на тези съставки е известната им агресивност към някои материали използвани в маправата на уплътнения и гарнитури (примерно корк). От много години обаче производителите не използват такива материали.

 

Полусинтетичните масла, както се разбира от името им, са нещо средно. Накратко, това са минерални масла с добавка на съставки, характерни за синтетичните масла, като ПАО например.

 

Има и още една категория масла, за които производителите упорито се опитват да ни убедят, че са синтетични. Т.е. не, че ги наричат директно "синтетични", щото ще ги пляскат през ръцете, но примерно слагат имена на продукта, които подсказват, че това е синтетика (примерно нещо от типа "едикакво си Syntec").

Става въпрос за т.нар Хидрокрек масла. Хидрокрекинга е химичен процес при който съставките на минералното масло се модифицират тотално с цел да се подобрят качествата им. С две думи, това са минерални масла, макар и с по-добри качества от обикновените минерални. Чрез хидрокрек производителите постигат свойства, каквито до скоро бяха възможни само с напълно синтетични масла, а в някои случаи могат дори да превъзхождат чистата синтетика.

 

Всички тези масла (минерални, синтетични и тнт) могат напълно свободно да се мешат едно с друго. Казвам това, защото все още се намира някой да каже - А няма ли да се пресекат? Не, няма да се пресекат. Затова са всички тези стандарти. Може да стане обаче друго - купили сте двигател каран 10 години с евтино минерално масло, при лоши условия, слаба поддръжка и тнт. Сега обаче е ваш и искате да му сложите най-доброто масло. Наливате качествената синтетика и какво става - всичките нагари, утайки и боклуци, останали от небрежната употреба сега изведнъж почват да се отмиват (хубавото масло освен всичко друго и почиства добре) и да се вдигат на парцали, да задръстват филтъра и други мазала. Затова, задължително преди преминаване към синтетично масло, трябва да се направи промивка на вдигателя! Има много начини за това, но сега няма да се спираме на тях.

Освен това, при доста стари двигатели винаги има риск да се окаже, че някои от уплътненията не са съвместими със синтетиката и да рукне като лейка. За Мерцедесите от 124 насам, мога да гарантирам, че няма такива проблеми.

 

 

3. Класификация на маслата.

 

Тука идваме на най-важната от практична гледна точка част.

Защо? Защото какво се получава - отивате в магазина за масла и там заварвате камари с туби с най-различни етикети, кой от кой по-шарен и по-обещаваш. Какво трябва да правим в такъв случай? Ами най-добре е напълно да се игнорира предния (шарения) етикет на тубата и да забием поглед в задния такъв.

Каква информация намираме там?

Първото нещо, което виждаме, може би още от предния етикет е т.нар. вискозен индекс по SAE (Society of Automotive Engineers), който изглежда като нещо такова: 15W40, 5W30, 0W40, 20W50, 10W60 и тнт.

Има много теории какво точно означават самите цифри и сега няма да се спирам на това, защото по-важно е как да се тълкуват означенията.

Накратко - цифрата преди "W" (като Winter) e за вискозитета на студено. Колко студено, няма значение, това е вискозитета, който е важен, когато двигателят е студен. Като оставим конструкцията и състоянието на двигателя, както и външните условия, този вискозитет е най-важният фактор, който определя колко време двигателят ви ще работи без масло, след като го запалите сутрин. А това е моментът който води до най-голямо износване на двигателя. Всъщност от това идва може би 90% от износването, особено при двигатели подложени на чести студени стартове и особено в студени климатични пояси.

Колкото е по-ниска цифрате преди "W", толкова маслото е по-течливо при ниска температура, толкова по-лесно и бързо се изпомпва до местата, където е необходимо. Допълнителен бонус през зимата е по-лесното палене на двигателя, тъй работата по изпомпвнането на маслото и пличкането му из картера и по-малка. Тази работа иначе се вади от мощността на стартера, която хич не е много.

Само за информация, има и т. нар. mono grade масла, като W30 да речем. Това означава, че няма специални добавки за намаляване на вискозитета на студено. Такива масла вече не се използват в леките автомобили, но могат да се използват в тежкотоварни или промишлени дизели.

 

Така, двигателят е отдавна запален и карате вече повече от половин час. Това обикновено означава, че двигателят е достигнал работната си температура. Работна температура в случая трябва да включва и температурата на маслото. Защото то се загравя много по-бавно от охладителната течност да речем.

С повишаване на температурата в двигателя, вече започва да играе цифрата след "W", a именно, вискозитетът на горещо (по принцип се тества при 100°C). Повишената течливост, която се търсеше при студения старт, тука вече е нежелателна, защото горещото масло си е течливо и без това. Маслото трябва да има определен минимален вискозитет иначе не може да си върши работата! Колко точно да е този вискозитет е казано от производителя на двигателя. Обикновено производителите допускат известни вариации във вискозитета, което ни дава по-голяма свобода в избора на масла.

 

Но как да тълкуваме например следните визкозитети:

0W40, 5W40, 10W40, 15W40. Тези означения означават, че при достигане на работна температура, тези масла ще са с приблизително еднакъв вискозитет. Т.е. след като загрее, на двигателят ще му е все тая кое от тези масла сте му сипали (но само от гледна точка на вискозитета). Ако подберем масло с по-нисък "студен" вискозитет обаче, ще облекчим значително двигателят в първите минути след старта.

 

SAE класификацията по вискозитета обаче не е единственото, което трябва да се гледа при избора на масло.

На всяко масло, продавано на европейския пазар, има още най-малко едно означение, а често даже две или повече.

Това, са така да ги наречем, качествените класове по различни системи. Европейската система носи името на асоциацията на Европейските автомобилни инженери ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles). Тя е аналог на системата на Американският петрологичен институт (API).

Докато SAE индекса се занимава основно с един от показателите на маслото (вискозитета), тези две системи оценяват маслата по-генерално, по повече показатели. Така се формират отделни класове, които казват съответното масло за какво е подходящо.

ACEA класовете са следните - от А1 до А3 за масла за бензинови двигатели (не съм сигурен дали не излезна и А4 стандарта вече); В1 до В4 за дизели за леки автомобили; и Е1 до Е3 за промишлени и тежкотоварни дизели.

Ето ги и сами те класове (копирам ги на англйски, мисля, че и така са ясни):

 

A1 Fuel Economy Petrol

A2 Standard performance level

A3 High performance and / or extended drain

 

B1 Fuel Economy diesel

B2 Standard performance level

B3 High performance and / or extended drain

B4 For direct injection passenger car diesel engines

 

E1 Non-turbo charged light duty diesel

E2 Standard performance level

E3 High performance extended drain

E4 Higher performance and longer extended drain

E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances.

 

Индекса може да е последван и от годината на приемане на съответния стандарт, примерно А3'96.

 

Подобна е и API класификацията.

Със "S" се означават класовете за бензинови двигатели, а с "C" за дизели

 

Бензинови двигатели:

 

Стандарт: Статус: Предназначение:

 

SL Актуален За всички съвременни автомобили. Въведен 2001.

SJ Актуален За всички съвременни автомобили произведени преди 2001.

SH Остарял За двигатели произведени преди 1996

SG Остарял За двигатели произведени преди1993

SF Остарял За двигатели произведени преди 1988

SE Остарял За двигатели произведени преди 1979

SD Остарял За двигатели произведени преди 1971

SC Остарял За двигатели произведени преди 1967

SB Остарял За по-стари двигатели. Да се използва само по специална преподъка от производителя.

SA Остарял За още по-стари двигатели без големи натоварвания.Да се използва само по специална преподъка от производителя.

 

 

Масла за дизелови двигатели

 

CI-4 Статус: Актуален.

Въведен през 2002 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящ за двигатели с рециркулация на изгорелите газове (EGR). Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%, каквото е от няколко години в Германия). Може да замества CD, CE, CF-4, CG-4 и CH-4, когато последните са препоръчани от производителя.

 

 

CH-4 Статус: Актуален

Въведен през 1998 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Може да замества CD, CE, CF-4 и CG-4, когато последните са препоръчани от производителя.

 

CG-4 Статус: Актуален

Въведен през 1995 за бързооборотни силнонатоварени 4-тактови двигатели.СН-4 маслата са особено подходящи при исползване на гориво със ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Изисква се за двигатели покриващи стандартите за изгорели газове от 1994. Може да замества CD, CE и CF-4, когато последните са препоръчани от производителя.

 

 

CF-4 Статус: Актуален

Въведен през 1990 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CD и CE маслата.

 

 

CF-2 Статус: Актуален

Въведен през 1994 силно натоварени двутактови двигатели. Може да се използва вместо CD-II.

 

 

CF Статус: Актуален

Въведен през 1994 за офроуд, индиректно-впръскващи и други дизели, вкл. и такива използващи гориво с над 0,5% сяра (каквото е в България). Може да се използва вместo CD.

 

 

CE Статус: Остарял

Въведен през 1987 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CC и CD маслата.

 

 

CD-II Статус:Остарял

Въведен 1987 за двутактови двигатели.

 

CD Статус:Остарял

Въведен 1955 за определени атмосферни и турбо двигатели.

 

CC Статус:Остарял

Въведен 1961 за всички дизели.

 

CB Статус:Остарял

Въведен 1949 за средно натоварени двигатели.

 

CA Статус:Остарял

Въведен 1940 за леко натоварени двигатели.

 

 

4. Какво масло да изберем?

Така, значи как трябва да изглежда едно модерно масло? Ами трябва отзад да пише, че отговаря най малко на ACEA A3/B3 и на АPI CF. За дизелите специално в България е препоръчително маслото да отговаря точно на API CF, а не на някой от по-горните класове. Това изобщо не е компромис, защото в тази категория се включват най-добрите и модерни масла на Castrol, Mobil и т.н.

Ауди форум

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Въпрос - защо на галантите сипваме 5W/40 след като температурният диапазон на 10W/40 е по-подходящ за нашите климатични условия? Никъде в книжката не пише точно с кое масло трябва да се кара, а е дадена подобна графика на тази в началото на темата. Разликата е в наличието на 5W/40 и 10W40.

И още един - трябва ли да се премине към "по-гъсто" масло с остаряване на двигателя и навъртане на пробег 200 000 км.?

 

Имал съм не един случай в магазин да искам да си взема мазало от точно определен вискозитетен клас и след като кажа за каква машина ми трябва и на колко години и километри е, буквално да не щат да ми го продадат, ами ми набутват в ръцете по-гъсти. Същата работа и в някои сервизи за смяна на масло. Рядко му било 5/40. Викам "сипвай бе, човек". Първо карах с 10/40 и след като прочетох във форума, че е по-добре с 5/40, трета година карам с 5/40.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Много полезна тема, мерси.

 

Имам обаче един въпрос - в крайна сметка заменими ли са маслата от един и същ тип, напр. 10W40 синтетични, защото има огромна разлика в цените. Обикновено за новите коли маслата са доста скъпи, ако сложим масло със същото означение, но с по-ниска цена? Проблем ли ще е?

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Кое е "по-гъсто" от двата продукта 5W40 и 10W40?

По-гъсто от 5/40 (или от 0/30) в повечето случаи в разговорния език наричат 10/40. От него по-гъсто е 15/40 и т.н.

Онзи ден се заговорихме за харчене на масло с едно момче от автомивка по повод пушенето от неговото "фауве" при запалването и каза, че е сипал 15/40 за да не го гори толкова. За мотора като искам 10/40 ми казват: "Ооо, къде ще сипваш това, то е за нови мотори и било за времето когато двигателят ти е бил нов. Сега вземи 15/40 или по-добре 15/50, иначе ще ти гори". Гори го таратанци, но не искам да споря с тях. Даже ми препоръчват да му слагам (на байка) вече полусинтетика, щото е на 9 години и 38 000 км...

Редактирано от Andy Van Der Drift
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

И на мен ми е интересно, защо 5W/40 за ненатоварен бензинов шестцилиндров атмосферен мотор , конструиран преди поне 15 години и с пробег над 200 000км...

По-гъстите масла създават по-голямо налягане в маслената система, когато маслената помпа е изминала определен пробег... т.е. по-добър филм, в който да се движат триещите части, където пък има по-големи хлабини.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 5 месеца ...

Браво, много полезна тема!

Аз лично,за да не слушам "лекции из магазините", изцяло се доверявам и разчитам на специалисти от форума!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 4 месеца ...

Колеги можете ли да кажете нещо за Хипоидните масла ?

Това масла с по дълъг живот ли са или са масла за специални кутии/дифове ?

В крайна сметка може ли да се замени Хипоидно масло с обикновено такова без неприятни последици за скоростите ?

 

поздрави

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...