Премини към съдържание

Стабилизатор на ток


Препоръчано мнение

Здравейте!

Често се случва да подменим по автомобилите ни поне една крушка с нажежаема жичка със светодиод. По една или друга причина - естетична, икономична или друга. Или да монтираме диодна лента. На теория живота им е около 60 000часа. И когато е "жълт" полупроводника, неизбежно се стига до примигване или окончателно изгаряне на "клетия" диод. Защо?

В колите 12V не е константа! LED-вете от Китай не притежават стабилизатор по ток! Всичко друго, но не и това. И неизбежно след неопределено време се стига до "смъртта" им.

 

Ще започна с един факт - светодиодите изгарят от скоковете на тока, а не на напрежението.

 

Цитирам колеги от руски сайт :

 

"Светодиода се захранва от ток. При него няма параметър напрежение. Има параметър - спад на напрежението. Ако на светодиода е изписано 20mA 3,4V, това означава, че на него му трябва не повече от 20 милиампера. И ще има загуба от 3,4 волта. Т.е. може да го захранвате и от 1000V само, ако му подадете не повече от 20mA. Няма да изгори, няма да прегрява и ще свети дълго. Но след него ще има 3,4V по-малко"

 

Но този факт не ми бе известен. И го научих по трудния начин. След като се разочаровах от изгорели тук-там диоди и обяснения от търговци, че това било студена спойка, реших да се поровя в нета и да направя диодите си "вечни". Попаднах на схема с линеен стабилизатор L7812CV, +12V.

post-9651-036126900 1503663247_thumb.jpg

 

Ефекта бе нулев - отново изгорели диоди. Логично. Стабилизацията бе по напрежение. За да има ефект се прави със съпротивления. Но кой да знае?! И въпросният стабилизатор е безполезен. Ако промените ги правим с евтини диоди, може да се "преглътне", но ако инвестицията е сериозна, стабилизацията е жизнено важна.

Ако сте си купили диодна лента, ангелски очи или каквото и да е "китайче", към него има прикачена кутийка - светодиоден драйвер, в която се очаква да има стабилизатор. Грешка! Няма нищо подобно! Проверено! Китаеца си го е спестил. Затова и примигват или горят след време.

Какво е спасението?!

Първо - не се доверявайте на електроника дошла от поднебесната империя. Със сигурност имат и качествена, но надали точно тя е евтина. :)

Второ - правете си сами замервания. Защо?! Ами при замерване на фактическа консумация на ток от светодиодна лента се оказа, че не е 420 mА, както е обявено, а 300mА. Т.е. при последващата направа на "правилният" стабилизатор, ще сте заложили грешка и отново проблеми.

Решението е LM317Т.

post-9651-024211700 1503663289_thumb.jpg

 

На вид е същият като 7812.

Какво ви е необходимо:

 

1бр. - LM317;

1бр. - 1N4007 диод;

1бр. - Резистор с параметри, зависещи от консумацията на светодиодите ви. Как се определят? Измервате фактическата консумация на led-а ви с мултицет. Нагледно ръководство за работа с мултицет:

http://cxem.net/begi.../beginner83.php

Когато вече имате реалната консумация, посещавате този адрес:

http://ledcalc.ru/lm317

 

Въвеждате данните и в зеленото каре на таблицата ще се получи стойността на резистора, който ви трябва.

Остава да "навържете" елементите в схема

post-9651-021972300 1503663674_thumb.jpg

 

и да я поставите заедно с led-а в ел.схема на колата ви.

Така изглежда в по-опростен вариант:

post-9651-000763300 1503663764_thumb.jpg

 

Така ще си гарантирате дълъг и безпроблемен живот на led-вете ви.

 

 

PS. Благодаря на всички знайни и незнайни автори на статии по въпроса от руските сайтове и форуми: drive2.ru, lancerx.ru

Редактирано от kesten
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

И нещо важно в случая - трябва да предвидите начин за отвеждане на топлината, генерирана от стабилизатора. Дали ще ползвате радиатор или ще го закрепите за метален детайл - няма значение.

post-9651-047761600 1503988621_thumb.jpg

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колегата е казал "А", аз да кажа и "Б"

Стабилизатор на ток става и с 7812, не е било нужно да купуваш LM317.

Недостатъка и на двете решения е че са параметрични, излишния ток се отделя от интегралната схема във вид на топлина. Затова и трябва радиатор.

Друг вид решение са импулсните стабилизатори, те работят на принципа на прекъсване на захранването и по този начин регулират/стабилизират ток или напрежение.

Китайците както обикновенно убиват всяко начинание да си направиш нещо - вече са го направили и то за без пари. Ето един драйвер за светодиоди за 2 кинта, какво му плащаш. И няма да загрява :)

http://www.ebay.com/itm/Practical-New-12V-24V-DC-LED-Constant-Current-Driver-Power-900mA-LED-Light-10W-/151941768730?hash=item23606f661a:g:Fh4AAOSwwPhWjh38

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Полезна тема, мисля да приложа подобрението. Имам два въпроса:

За интериорните крушки, ако съм ги сменил с led (плафоните и по таблото) - за тях важи ли това, че нямат токоизправители? В такъв случай трябва да пипам по инсталацията им, за да вържа резистора и др. елементи.

Отпред съм сложил дневни led светлини, за тях съм прекарал нова инсталация (минава през отделен бушон) - предполагам за тях ще трябва токоизправител, но тук вече ще режа спокойно.

Гледам, че колегата предлага добра алтернатива - в този случай трябва ли резистор?

Кой от двата варианта (ако няма трети) е по-лесен за неразбирач като мен? :)

Редактирано от vld1
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Веднага ти отговарям - интериорните крушки не ги бараш, едно че струват малко, второ че голяма заигравка да монтираш на всяка драйвер.

Виж за дневните може да монтираш един драйвер, имай в предвид че хубавите лед-ове са точно така направени - драйвера е интегриран в корпуса и освен ток-а следи и за температурата която е важен параметър за ЛЕД-а. Та твоите ако са такива не се слага допълнителен драйвер. Ако са "тъпи" - бучни им един, както каза колегата ще изкарат повече време. Резистор не трябва. Само виж за каква мощност ти трябва.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Преди време си играх със светодиоди по повод липсата на крушки за "светофарчетата" на такситата, онези с 2 червени и една зелена светлина.

В крайна сметка го направих с резистори и понеже работеха с 1W крушка с нажежаема жичка, то заместването с 1W светодиод бе прекомерно.

И така преизчислих захранването, така че светодиода да получава 30-40% от тока и да не загрява. Загряват само резисторите, които са 5W, а на таксиметровия шофьор му давам доживотна гаранция.

В Алиекспрес има всякакви драйвери - за 12, 24, 230 и 110-230 волта, но понеже мен ме интересуват повече тези на 230 волта, останалите не ми са в полезрението.

От София съм си купувал драйвери за 230 волта, захранваши до 5-6 светодиода по 1W. Платката бе с размер 20х15 мм, а цената повече от съблазнителна - 1.55-1.60 лв. някъде. Бяха останали две в магазина на Конрад и ги купих без да се замислям преди година. Стабилизатора на ток е импулсен и не забелязах да грее.

Трябва да се знае, че драйверите за няколко последователно свързани диода от по 0.5, 1, 3 или 5W се различават от тези, които захранват светодиодни плочки от 10, 20, 50 или 100W и не са взаимозаменяеми.

Четете внимателно информацията за приложение, защото това което захранва 6х1W, няма да стане за 2х3W и обратно!

Редактирано от Николай Николов
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Веднага ти отговарям - интериорните крушки не ги бараш, едно че струват малко, второ че голяма заигравка да монтираш на всяка драйвер.

Виж за дневните може да монтираш един драйвер, имай в предвид че хубавите лед-ове са точно така направени - драйвера е интегриран в корпуса и освен ток-а следи и за температурата която е важен параметър за ЛЕД-а. Та твоите ако са такива не се слага допълнителен драйвер. Ако са "тъпи" - бучни им един, както каза колегата ще изкарат повече време. Резистор не трябва. Само виж за каква мощност ти трябва.

Добре, последно питане. Дневните светлини + лед-ленти вместо габарити + халогени (55W x 2бр.) са ми навързани на една инсталация (кръг) през един бушон, цялата инсталация взима сигнал от едно реле от кутията с бушони при двигателя - целта е при стартиране на двигателя всички лед-светлини отпред палят автоматично, и гаснат по същия начин. А за халогените имам прекаран ключ в купето, откъдето ако искам мога да ги стартирам. Но те са на същата инсталация. В този слчучай какъв драйвер ми трябва (варианта на milenjs предпочитам, да не се занимавам с резистори) - като параметри какъв? И мога ли да го вържа на цялата инсталация, или трябва само на лед-светлините (т.е. след халогените, не помня точно как и къде съм ги вързал)?

Дневните светлини са тези

Габаритните лед-ленти са и те такива горе-долу като консумация.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ще те зарадвам - драйвера се свързва само към ЛЕД-а. Ако са еднакви като тези които си показал може и един драйвер за двете. Тези от линка ти пише че са 5 вата така че 5+5 = 10 вата и линка към драйвера който пуснах по горе е точно за случая. Намираш кабела който захранва 2-те ленти, прекъсваш го и монтираш драйвера, желателно на сухо място :)

Аз ако съм на твое място няма да си играя с нищо повече, карай си така а ако изгори - за 10лв. вземаш нова/и ;)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...