Премини към съдържание

Масло за лятото


Препоръчано мнение

Здравейте колеги да попитам за моя Галант 2.4 GDI какво масло да му сложа за лятото? Някои казват 5w30 но незнам. Само знам че събира 4 литра.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте колеги да попитам за моя Галант 2.4 GDI какво масло да му сложа за лятото? Някои казват 5w30 но незнам. Само знам че събира 4 литра.

 

За лятото, есента, зимата и пролетта, най-добре е да вземеш масло, което да отговаря на поне 3 от следните характеристики:

1. Вискозитетен клас SAE 5W-30

2. Да бъде по европейските стандарти от категорията ACEA A3/B4 (тук важен е стандарта A3)

3. По американските стандарти ако може да отговаря на API SN (или SM)

 

Каквито още стандарти поддържа маслото, те ще са допълнителен плюс към хай-перформънс формулата. Марката масло е без значение, горните акценти са важни, а също и цената. Напоследък знайни и незнайни онлайн магазини се надпреварват да дават все по-тънки цени на изключително висок клас масла на реномирани фирми. Но тук е клопката. Каквито пари дадеш, такова качество ще получиш. По каталог, Производителя е казал 4,3л. Колко могат да се налеят при обслужването, ти като собственик ще знаеш.

Поздрави

 

П.С. Не е задължително маслото да отговаря едновременно на:

Вариант 1: т.1, т.2 и т3. (SAE 5W-30, ACEA A3/B4, API SN) Но тази комбинация е най-бетон.

Вариант 2: Друга предпочитана комбинация е примерно т.1 + т.2. (SAE 5W-30, ACEA A3/B4)

Вариант 3: Също става SAE 5W-30, API SN. Ако маслото е от тази 3-тата, по възможност избягвай (за предпочитане) да отговаря и на ACEA A5/B5, или A1/B1)

 

Намери си масло по Вариант 1 и двигателя ще е надежно защитен.

Редактирано от svetliof
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Да,но колата ми е 230хил.км пак ли 5w30 ще е добре?Някои казват 10w40 но все пак двигателя е 2.4 GDI и незнам. Помагайте

 

Няма какво да се помага. И без това няма да сложиш това масло което се изисква от 2006г - SAE 10W-30. Разумният подход е да се вдигне качеството на формулата масло, а не гъстотата. Още повече, че двигателя ти е специфичен. Но понеже си е твой, постъпи както намериш за добре.

Поздрави

Редактирано от svetliof
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колега svetliof, виждам че сте сериозно запознат със маслата. Мога ли да ви помоля, за да не отварям нова тема, да споделите какво масло официално се препоръчва от мицубиши за Галант 2.5 бензин 1999г (колата е бензин-газ). Благодаря ви за отделеното време :mitsu-smiley:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колега svetliof, виждам че сте сериозно запознат със маслата. Мога ли да ви помоля, за да не отварям нова тема, да споделите какво масло официално се препоръчва от мицубиши за Галант 2.5 бензин 1999г (колата е бензин-газ). Благодаря ви за отделеното време :mitsu-smiley:

 

Здравей колега. Ще споделя разбира се, въпреки че нови неща едва ли останаха за добавяне, но да предъвчем лукумите наново...

 

Сервизните книжки на Азиатските двигатели за Европа до към 2000г се обръщаха за масла към американските стандарти по API (Американски петролен институт) и вискозитетните класове по SAE (Съюза на автомобилните инженери). Ето изискванията за възела:

 

Mitsubishi, Galant, Galant 2.5i V6-24V, 1996-2004

Manufacturer: Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Tokyo, Japan

Drive type: f.w.d.

Cylinder capacity: 2498 cc

Power output: 163 HP / 120 kW at 5750 RPM

 

Engine 6A13

Petrol, 4-stroke, 6 cilinder, V, 4 valves/cyl, liquid cooled

Cylinder capacity: 2498 cc

Power output: 163 HP/120 kW at 5750 RPM

Capacity 4,3 liter

Filter capacity: 0,3 liter

 

Use: Normal

Change 15000 km/12 months

 

OEM recommendation

From -25 to 40 API SG SAE 10W-30

Above -25 API SG SAE 10W-40

Above -25 API SG SAE 10W-50

Above -15 API SG SAE 15W-40

Above -15 API SG SAE 15W-50

Above -10 API SG SAE 20W-40

Above -10 API SG SAE 20W-50

Below 20 API SG SAE 5W-40

Below 10 API SG SAE 5W-30

 

От горното се виждат 2 акцента:

1. Предпочитан вискозитетен клас. Най-вероятно това е SAE 10W-30 защото е от -25С до +40С, докато другите са препоръчителни в зависимост от конкретна температура на околната среда. За 6 цилиндровият двигател обаче, аз залагам маслото да е SAE 5W-30 / 5W-40 за да тръгва по-бързо, от тук по-малко износване и по-бързо охлаждане. Това че Производителя дава SAE 5W-30 да се използва ако е трайно под +10С и по-студено, е САМО препоръчителен намек, да се се ползва по-течливо масло в студено време. В работна температура това масло ще има почти същият вискозитет при 100С, както на SAE 10W-30 масло, което има черно на бяло че издържа до +40С. Следователно реда SAE 5W-30 трябва да се разтълкува, че ще защитава двигателя от -30С до +40С. От къде изкокна това -30С ще запита някой? Има закономерност от числото 35 да се изкара цифрата преди W, т.е. 35-5=30С. Това е динамичният вискозитет и ако се отвори техническият документ на маслото, ще се види че в лабораторни условия, е тествано да осигури течно триене в лагерите на коляновия вал при -30С. А от къде идва закономерността, ами от таблицата на SAE J300 създадена от SAE. Ето че и Mitsubishi в горните препоръки примерно за 10W-40 е подходила по същата формула. В другите препоръки се е застраховала и понамалила по нейна преценка температурата на околната среда, но мисля че акцента е ясен.

 

2. Минимална смазочна норма. По американските стандарти на API те се надграждат през няколко години, ето някои от последните:

API SG - бензинова защита преди и между 1988-1992г

API SH - бензинова защита преди и между 1993-1996г

API SJ - бензинова защита преди и между 1996-2000г

API SL - бензинова защита преди и между 2001-2003г

API SM - бензинова защита преди и между 2004-2010г

API SN - бензинова защита преди и след 2011г до днес

 

На пазара днес няма как да откриеш API SG, SH, SJ масло. Все едно в техномаркетите на щанда да има масово аудио касети. Ще ти предложат MP3, USB флашки и други по-новотехнологични джаджи за съхранение на информация. Ако маслото е от реномирана марка и скоро произведено, то ще бъде минимум API SL, или SM или най-добре SN.

 

След 2000г някъде според законови разпоредби предполагам (азиатските производителите) вече са задъжлени да предоставят ако е възможно и коя европейска норма отговаря на американската по API. Тук приравняването не може да стане 1:1, защото европейските стандарти делят маслата на такива с висок HTHS (категория ACEA A3/B4) и на масла с нисък HTHS (категория ACEA A5/B5). Горещо препоръчвам да се избягва втората категория, защото това са масла с понижено триене и не всеки двигатели е проектиран да работи с тях. От тук и опасността, защото един и същ стандарт по API, може да се покрива от масло от 2-те еврoпейски категории.

 

Ако намерим масло което да отговаря на комбинацията ACEA A3 + API SN във вискозитетен клас SAE 5W-30 / 5W-40, то това ще задоволи и надвиши с над 26г смазочната норма изисквана от Производителя. Няма закономерност вискозитетния клас да е обвързан с вида формула - синтетична, полусинтетична и минерална. SAE следи само за реологичните свойства (течливостта) на маслото. Но за да има ниска температура на течливост вискозитетните класове SAE 5W-30 / 5W-40, формулата на маслото ще бъде синтетична. Вискозитетния клас SAE 10W-40 в България се приема за "средна работа" и маслата обикновено по него са полусинтетична формула. Доказват го и поддържаните стандарти на масовите SAE 10W-40 масла: API SL, MB 229.1, VW 501.01/505.00, т.е. не могат и с пръст да стъпнат на новотехнологичните SAE 5W-30 / 5W-40 масла поддържащи последните стандарти. Да не ги упоменавам, а само да повторя API SN и картинката е ясна. Е, появиха се и някои напаткани SAE 10W-40 масла на синтетична основа, които като стандарти се доближават и в някои случаи се препокриват от евтините SAE 5W-40 масла. Цената на тези SAE 10W-40 масла обаче е доста по-скъпа и стряскаща спрямо масовите 10W-40. Има защо да е по-скъпа. Но аз бих предпочел по-евтино ако трябва SAE 5W-40 масло, пред най-напатканото SAE 10W-40...

 

Извод: Бензиновите двигатели на Mitsubishi, а и много азиатски двигатели са непретенциозни откъм смазочна норма. Тук важи максимата, че един двигател не изисква стандарт за масло от когато е произведен, а от тогава, навярно, когато е почнал да се проектира: 5-10-15г назад в миналото. Ето и моя Space Star изисква API SG, но аз му осигурявам по-висока смазочна норма. Това говори само едно: Дори и на сляпо да хванеш някое съвременно масло, все ще надвиши изискваните стандарти. Висшият пилотаж е да вдигнеш качеството на формулата, а не гъстотата на маслото. Българина в голяма степен не е още узрял за тази максима и предпочита по-евтинко и по-гъсто масло. Хубаво ако Производителя го позволява, но тенденцията е двигателите да стават все по-натоварени в механично и топлинно отношение и да изискват по-специфично масло. Прогнозирам след 10г SAE 10W-40 да бъде рядкост, 5W-40 също да залязва и масовите вискозитетни класове да бъдат SAE 0W-20, 0W-30 и макс 5W-30. Просто защото двигателите изрично ще са проектирани за тези специфични вискозитетни класове.

Един конкретен случай в контекст на гореказаното. На съседната улица от офиса спря чисто нова кола, вярно test drive. Да не споменавам марка различна от Mitsubishi, но ще кажа, че това е първата кола в света, чиито двигател изисква само и единствено SAE 0W-16 масло. Кой каза че такива коли няма да видим на живо? Те вече са факт.

 

Колкото до това дали двигателя е газифициран или не, според всеки един Производител е все едно. Смазочната нормата не се променя за бензин, газ, метан. Изключение прави компанията FIAT, която е създала специфични стандарти за масло, за двигателите си с фабрично оборудвани, повтарям фабрично оборудвани газови уредби. Така че не ти трябва никакво специфично масло (за бензин или газ) конкретно за твоя двигател. Това което трябва да гледаш е маслото да отговаря на SAE 5W-30 / 5W-40, ACEA A3/B4, API SN. Ако до сега си ползвал SAE 10W-40, то навярно комбинацията е била 10W-40, ACEA A3/B4, API SL което пак става както подробно разясних, но ще е с едно ниво надолу спрямо предходните, които играят в съвсем различна висша лига. Но всичко е правилно и позволено, и по-горе Производителя е дал опции.

Поздрави

Редактирано от svetliof
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

...да споделите какво масло официално се препоръчва от мицубиши за Галант 2.5 бензин 1999г (колата е бензин-газ).

 

ЕДИТ към горният ми пост, в който разтълкувах какви стандарти се изискват, за кои години са важали и какъв трябва да бъде подхода с крижа към възела. За съжаление никой дилър няма толкова време надълго и нашироко да обяснява от А до Я. Много вероятно е да ти предложи едно SAE 5W-30, едно 5W-40 и едно 10W-40 измежду които да избираш. Общото е, че и 3-те масла ще отговарят на интернационалните стандарти по SAE, API и ACEA и ще са правилни и подходящи за двигателя.

 

Много често оригиналните масла обаче са забулени в тайственост. Имаш лого на марката, бутилка и етикет с вътрешен номенклатурен номер. Но кой е Производителя на маслото вътре? И има ли технически документ да се видят характеристиките му, мисля че клиента трябва да има право да знае, за да прецени и избере.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Благодарности от сърце за отделеното време :mitsu-smiley:

Но не само на думи, ще се радвам да почерпя по бира, ако пиете. Виждам че сте от Пловдив, ако имате пт към София ще пийнем .

 

P.S. : Маслото което ползвам е SAE 5W-40, ACEA A3/B4, API SN не съм майстор, но колата (по звук) върви прилично :D

Редактирано от Nikolai40
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...