Премини към съдържание

Най-активни потребители

Популярно съдържание

Показване на съдържание с най-висока репутация на 05/11/2013 във всички области

  1. Темата е инспирирана от проблеми които имах с тока на автомобила ми и съответното локализиране на проблема. Следната информация ми бе доста полезна. Ето снимка на средностатистически мултицет с китайски произход, цена 5-8 лева. http://forum.fiat-bg.org/files/dsc02072_901.jpg Голямото кръгче в средата се върти за да се избере какво ще се мери. Да започнем наред, по часовниковата стрелка. 1. Латинска буква главно V, последвана от вълнообразна черта тип "тилда" - Волтаж, променлив ток. В този обхват можем да измерваме напрежение м/у 2 точки. Можем да избираме му 2 обхвата - До 200, и до 750 волта. Измерването се прави като се допрат сондите стабилно в/у двете точки, и не се мърда. На Екрана ( 6 ) ще се появи показанието на напрежението м/у 2-те точки. 2. Буква "А" последвана от тире, под което има 3 точки - Ампераж, големина на тока, прав ток. ВНИМАНИЕ - При такова измерване уредът трябва да се свърже последователно на веригата по която тече ток. При по голям ток от този който сме избрали да мерим, ще изгори бушонът на уреда (200 милиампера в този случай), а при много по-голям ток, може да гръмне целия уред в ръцете ви и да причини наранявания! Затова бъдете особено внимателни с тези измервания, ако не сте професионалист! Никой не е застрахован Особено внимание обръщам на обхвата "10 A" - при него червената сонда трябва да се свърже на извод 10. При това измерване токът тече през незащитена верига! 3. В този обхват можем да измерим диод, или дали м/у 2 точки може да премине ток, или дали даден кабел е здрав. Измерването се извършва когато се допрат сондите стабилно до 2 точки, ако има условия за протичане на ток, уредът "пищи". Ако мерим диод - когато уредът пищи - червената сонда показва положителния край на диода, а черната - отрицателния. 4. Гръцка буква "ОМЕГА" - В този обхват можем да мерим съпротивление м/у 2 точки, и по разни формули да си пресмятаме разни неща (учебник по физика). Измерването се прави като се допрат стабилно сондите до 2 точки. 5. Обхват за напрежение на прав ток - Мери се по същия начин като напрежение на променлив ток, с тази разлика че ако допрете червената сонда до отрицателния полюс, а черната до положителния, показанието на дисплея ще бъде изписано със знак МИНУС отпред. 6. Това е екранчето на което се изписват показанията. 7. Място за измерване на транзистори, в зависимост от това дали ПНП или НПН и така нататъка, в колите не се нуждаем от такива измервания. 8. Традиционното място на което е включена червената сонда. Тук се правят всички измервания освен за големина на тока до 10 Ампера. 9. Място на което е включена черната сонда. Тя винаги е включена там, независимо от измерванията 10. Място на което е включена червената сонда в изключителен случай - измерване на голям ток - от 200 милиампера до 10 ампера - прав ток. Веригата е незащитена от бушон! 11. Можем да измерваме и други неща, но точно с този уред... едва ли ... За темпаратурата - на мястото на сондите се включва термодвойка и така се мери температура. Другото даже не знам за какво беше, май е за кондензатори. ВАЖНО - УРЕД КАТО ТОЗИ В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ ДА НЕ СЕ ИЗПОЛЗВА ЗА ТОЧНО ИЗМЕРВАНЕ. КИТАЙСКИ Е! ПО-СКОРО ДА СЕ ИЗПОЛЗВА КАТО "ГОРЕ-ДОЛУ". Особености: При измерване на напрежение и съпротивление, е възможно измерваното да е повече от зададения обхват на уреда, в този случай в лявата част на екрана се изписва 1 , което се чете като "извън обхвата". Да се премине към по-голям обхват, ако е възможно. При измерване на съпротивление, задължително преди това да се измери за напрежение м/у двете точки в които ще мерим съпротивление. Напрежение не трябва да има!!! При измерване със зумерчето (3.), задължително сондите да се "пипнат" една с друга, за да сме сигурни че зумерчето не е дало фира, и ако писне, можем да преминем към измерване. Винаги поглеждайте на каква позиция е копчето за избор на обхват. Понякога стават грешки, които в моя случай бяха фатални за стария уред. Изпуши много привлекателно, а сондата се стопи... друга тема... Изключвайте уреда си след работа с него, батерията не държи кой знае колко, ако е оригиналната. А тя е китайска също! Винаги когато се очаква уредът да отчете нещо, например 12.30 волта, и покаже нула, задължително да се повтори, и дори потрети измерването за да сме сигурни че показанието е 0. Това е така защото понякога сондата "стъпва" на мръсно място, и все едно не е допряна. Ако търсим напрежение, и го отчетем още от първия път, значи го има, но ако не го отчетем отведнъж, не значи че го няма ! Същото е и с измерване със зумер (позиция 3.) - ако писне отведнъж - има верига, ако не писне - повтаряме, ако трябва и потретваме. Примерни измервания които можем да правим в автомобила си: - Измерване на напрежение - завъртаме копчето на "напрежение на прав ток", обхват - 20, и допираме червената сонда до мястото на което смятаме че трябва да има ток, например + на акумулатора, или захранваща жица на фара, или някоя друга жица. Черната сонда допираме на място на което сме сигурни че е МИНУС, например купето , или минуса на акумулатора. На екрана трябва да се изпише някакво напрежение, например 13.85. - Измерване дали нещо не тегли ток при загасена кола - сваляме отрицателния полюс на акумулатора, допираме една от двете сонди на извода на акумулатора, а другата - на свалената клема. Преди това трябва да се уверим че токът не е твърде голям , за да изгори уреда ни, като измерим през незащитената верига - червената сонда на позиция 10A! След като уредът отчете по-малко от 200 мА (<0.200, изписано на дисплея), можем да намалим обхвата и да направим ново, по-точно измерване. Пак напомням - точността точно при този уред клони към 0 - Измерване дали по дадена жица идва ток - Червената сонда се допира до жицата по която смятаме че трябва да дойде тока, а черната - на който и да е черен кабел в колата, или на купето някъде. - Измерване за загуби на напрежение - обхват 20 волта прав ток, Черната сонда се допира до жицата по която би трябвало да има ток, и принципно я пипаме с червената сонда, но в този случай - с черната. В това време червената сонда се допира до + на акумулатора. Показанието на дисплея показва загубите м/у тези 2 точки. Това измерване е полезно когато мерим за загуби по фаровете. По същия начин се мери и на минусовата верига - едната сонда се допира до кабела който трябва да дава маса (да отвежда тока), а другата - до минус на акумулатора. Показанието на дисплея ще отчете загубата по минусовата верига. Този параграф едва ли го обясних добре, но толкова са ми възможностите. - Измерване дали някой кабел не е прекъснат - избираме обхват (3.) , пипваме сондите 1 в друга, за да се уверим че уредът ще писне, и след това допираме до две точки от кабела, м/у които мислим че е възможно да има прекъсване. Ако уредът писне - значи м/у тези 2 точки всичко е наред, има верига. ВНИМАНИЕ: При това измерване кабелът и изобщо точките които мерим не трябва да са под напрежение. Затова преди да го правим, мерим за напрежение по този кабел! - Измерване на консуматор (лампичка, крушка) - Избираме обхват "съпротивление, 200 ома", и допираме сондите в 2-та края на консуматора. Ако уредът отчете "1" (извън обхват), вероятно става въпрос за изгорял консуматор. Някои консуматори променят съпротивлението си когато се нагреят. Не съм казал но ще повторя - измерванията с такъв китайски уред като на снимката са крайно неточни! Не бива да се разчита на това какво поише на дисплея. Може да се разчита само на това дали пише 0, или е различно от нула, един вди има или няма ток, но не и точно колко. Не се сещам друго интересно за момента. Някой ако се сети - да добавя. PS.Благодарности към колегата ogi28b от Fiat ФОРУМ България.
    1 точка
×
×
  • Създаване...