Премини към съдържание

Неравномерна работа при студен старт - проблем с дебитомера!


СтоянБ

Препоръчано мнение

Лансер 9, дизел, двигател 2.0 DI-D, 140 к.с.

Да споделя информация за това как след няколко години на неясноти и проблеми с неравномерна работа при студен старт и какви ли не опити за ремонти, най-накрая проблемът беше хванат и се оказа вероятно най-лесният и евтин за отстраняване.

А проблемът се състои в това, че от няколко години периодично се повява един и същ дефект - при първоначално стартиране на двигателя колата се тресе, оборотите играят, от ауспуха пуши и мирише. Когато се вкл. климатикът става още по-зле. След известно време и след като по път загрее се оправя. Като се спре на място, пак се почва. Но не беше винаги така. Всяка година имаше дълги периоди, в които дефектът изчезваше, все едно друга кола. И после пак мистериозно се появяваше. Най-близкото наблюдение, до което достигнах след няколко години, беше, че проблемът се проявяваше пролетта, лятото, ранната есен. Имаше го и това лято.

Правиха се много диагностики - няма грешки, всичко работи коректно - така твърдяха в сервизите. Дюзите - имат малки отклонения, но нищо сериозно. Турбото - сервизирано. Сменен беше темп. датчик, нямаше промяна. Щяха да мерят компресия на цилиндрите, но се отказах от това. Когато колата загрее и по време на път - няма проблеми. Разход по магистралата - 5.2 (карам с около 130 км.ч.)

Преди 10-ина дни пак нещо се ядосах и се заприказвах с монтьора в един сервиз до нас. Той по принцип знае за моите проблеми. Преди година и половина при него чистиха дросела и ЕГР-а, темата е тук някъде. Но почистването беше през зимата. После през лятото 2021 г., както и това лято - същата пушеща история.

Та той спомена, че може да е от дебитомера, т.е. нещо, свързано с въздуха. За това винаги сме мислили и разсъждавали, защото колата правеше проблема винаги, когато се прибера в Бургас за лятото. Всъщност, проблемът не беше само в Бургас, а през цялото лято, всяко лято. Т.е. при топло време. Но защо, каква можеше да е причината. Освен, че тогава пали без подгрев и на ниски обороти 830. Дюзите не работят добре при ниски обороти? Възможно ли е? Есента и зимата пали на 1300 оборота и тогава го няма дефектът.

Също така ми направи впечатление, че при запалване двигателят отначало работи добре 7-8 секунди (т.е. всичко е наред) и едва тогава започва да тресе и да пуши. Т.е. нещо (не) се случва и почват проблемите. Прочетох в интернет, че най-лесният начин за тестване на дебитомера е да изкл. буксата. Очаква се колата да разпознае, че няма дебитомер и да взема предварително записани стойности в компютъра, т.е. нищо лошо не може да се случи. Откачих буксата, запалих. И това беше - колата заработи равно, не трепери, не пуши, не дими, не мирише, нищо общо с когато е включен дебитомерът. Ясна беше работата след толкова години мъки. И толкова посетени сервизи, които да казват, всичко с данните е наред, ама нещо не е както трябва - я дюзи, я компресия, я не-знам-си-какво. А то - една елементарна букса да се изключи за проба. Една минута работа.

Поръчах нов дебитомер. Преди да пристигне и да го монтирам, свалих стария (много лесна процедура) и го напръсках със спрей за почистване на дебитомери (купих, реших, че мога да дам 25 лв.), ей така за проба. Монтирах го обратно, но пак пушеше и трепереше, не се оправи след моето почистване. Поне тренирах демонтаж и монтаж.

Онзи ден монтирах новия. С него засега отначало пропушва съвсем малко в началото и не трепери изобщо, оборотите са стабилни. Като включа климатика на място, няма проблеми. Карам колата в града за проби, всичко работи нормално. И то в тези дни, когато в София е горещо може би за последно тази година. Т.е. сега беше последният момент да разбера, че проблемът уж е отстранен.

Казаха ми, че тъй като дебитомерът, който сложих е същият като стария, няма нужда от адаптация. Необходимо е обаче да покарам 100-ина км., за да се натрупа съответното количество данни и всичко да заработи оптимално.

Чудя се и каква е точната последователност на проблемите при дефектния дебитомер. Вероятно той винаги показва, че въздухът е с такава маса, че все едно е студен. Т.е. компютърът си мисли, че въздухът е студен и богат на кислород. Но времето е топло, темп. датчик подава, че е горещо, което означава запалване без подгрев и при ниски обороти. Но при очакване за въздух с маса на студен се подава повече гориво. И така повече гориво, но с горещ въздух и работа на ниски обороти - недобро изгаряне, кофти работа на двигателя, тресене и пушене. Това е обяснението, до което успях да достигна.

Надявам се, че историята ще окуражи колеги с подобни проблеми да тестват подобно решение, ако имат като моите симптоми.

 

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 2 седмици ...

Спомням си че беше ми писал за сервиза, в който ти бяха почистили дроселовата клапа. Тази пролет, като ми сменяха маслото, механика ми обърна внимание че се стича масло по въздуховода влизащ в турбината от въздушният филтър. Първата мисъл беше, че е турбото. Развих въздуховода към турбото и се оказа пълен с масло. Турбото нямаше луфт.

В този въздуховод влиза маркуча от картената вентилация, който вкарва цялата тази гняс и пушеци. Там е и дебитомера, който не беше много, но леко поопушен. 

Махнах и въздуховода към дросела. Там беше голямо бедствие. Взех шпрей за почистване на карбуратори и цели 2 часа чистих дросела. 

Сглобих всичко, като картерната вентилация я оставих да духа в атмосферата.

Все едно се качих в друга кола. Еластична, бързо набира, харчи по-малко. За сега така я карам вече над 6000 км. 

Дбитомера почистих с контактен спрей. За сега мисля така да карам. Колата стана много, много динамична 

Моята моторетка не е помпа дюза от Фолксваген, а е японският комън рейл 4N13, който мисля че е доста по-комплициран, капризен и проблемен. В допълнение, сега като съм спрял тази гняз от картената вентилация да вкарва маслените изпарения във всмукателният път, осезаемо по-рядко ми прави и регенерациите на дпф-а.

Та не знам твоята картера вентилация къде точно влиза и дали изхвърля толкова гняз, като моята, но ако издухва нещо, то със сигурност благоприятства отлагане на мазнотии, включително и по дебитомера.

Все още не съм свалил да чистя интеркулера, както и всмукателният колектор.

Редактирано от Stanislav Konstantinov
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Станислав, това е често срещан проблем и при бензиновите мотори, особено новите с директно впръскване. Елиминира се с поставяне на air/oil separator или т.н. catch can. Това което прави е да кондензира изпаренията от картерната вентилация и да рециркулира обратно където е предвидено останалия "чист" въздух за изгаряне от мотора. Най-често рециркулацията е на всмукателната тръба след дебитомера за да може мотора да засмуква потока. Това което се събира в канчето е смесица от горивни и маслени изпарения и вода. Изхвърляш го на определен интервал където и както прецениш.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

преди 17 часа, LiX написа:

Станислав, това е често срещан проблем и при бензиновите мотори, особено новите с директно впръскване. Елиминира се с поставяне на air/oil separator или т.н. catch can. 

Благодаря ти за съвета. Гледах в YouTube, че помага. Струва ми се обаче, че пак ще вкарва някаква пушилка към дросела ( без течна субстанция), която ще го позацапва. Няма да е разбира се в такава степен, както до сега. Гледах някакви catch can oil separator в OLX по около 80 лв. Не знам дали вършат работа или са само добре изглеждащи.

Този проблем е известен на производителите от едно 15 години поне. Как не си дадоха зор и да го добавят фабрично, а не да чистиме дросел клапи ...

 

Редактирано от Stanislav Konstantinov
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Някои производители се опитват да правят заводски catch can под някаква форма. Разбира се не толкова ефективно, защото проблема е в това, че производителят трябва да го направи необслужваем. Не може да се кара потребителя да изхвърля някаква течност през определен интервал....

Повечето евтини канчета са китайски боклуци и само си мислиш, че правят нещо. Ако ще слагаш то виж да е нещо качествено.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...