Премини към съдържание
Моля всички потребители да си сменят паролите поради спам във форума!

Стабилизатор на ток


Препоръчано мнение

Здравейте!

Често се случва да подменим по автомобилите ни поне една крушка с нажежаема жичка със светодиод. По една или друга причина - естетична, икономична или друга. Или да монтираме диодна лента. На теория живота им е около 60 000часа. И когато е "жълт" полупроводника, неизбежно се стига до примигване или окончателно изгаряне на "клетия" диод. Защо?

В колите 12V не е константа! LED-вете от Китай не притежават стабилизатор по ток! Всичко друго, но не и това. И неизбежно след неопределено време се стига до "смъртта" им.

 

Ще започна с един факт - светодиодите изгарят от скоковете на тока, а не на напрежението.

 

Цитирам колеги от руски сайт :

 

"Светодиода се захранва от ток. При него няма параметър напрежение. Има параметър - спад на напрежението. Ако на светодиода е изписано 20mA 3,4V, това означава, че на него му трябва не повече от 20 милиампера. И ще има загуба от 3,4 волта. Т.е. може да го захранвате и от 1000V само, ако му подадете не повече от 20mA. Няма да изгори, няма да прегрява и ще свети дълго. Но след него ще има 3,4V по-малко"

 

Но този факт не ми бе известен. И го научих по трудния начин. След като се разочаровах от изгорели тук-там диоди и обяснения от търговци, че това било студена спойка, реших да се поровя в нета и да направя диодите си "вечни". Попаднах на схема с линеен стабилизатор L7812CV, +12V.

post-9651-036126900 1503663247_thumb.jpg

 

Ефекта бе нулев - отново изгорели диоди. Логично. Стабилизацията бе по напрежение. За да има ефект се прави със съпротивления. Но кой да знае?! И въпросният стабилизатор е безполезен. Ако промените ги правим с евтини диоди, може да се "преглътне", но ако инвестицията е сериозна, стабилизацията е жизнено важна.

Ако сте си купили диодна лента, ангелски очи или каквото и да е "китайче", към него има прикачена кутийка - светодиоден драйвер, в която се очаква да има стабилизатор. Грешка! Няма нищо подобно! Проверено! Китаеца си го е спестил. Затова и примигват или горят след време.

Какво е спасението?!

Първо - не се доверявайте на електроника дошла от поднебесната империя. Със сигурност имат и качествена, но надали точно тя е евтина. :)

Второ - правете си сами замервания. Защо?! Ами при замерване на фактическа консумация на ток от светодиодна лента се оказа, че не е 420 mА, както е обявено, а 300mА. Т.е. при последващата направа на "правилният" стабилизатор, ще сте заложили грешка и отново проблеми.

Решението е LM317Т.

post-9651-024211700 1503663289_thumb.jpg

 

На вид е същият като 7812.

Какво ви е необходимо:

 

1бр. - LM317;

1бр. - 1N4007 диод;

1бр. - Резистор с параметри, зависещи от консумацията на светодиодите ви. Как се определят? Измервате фактическата консумация на led-а ви с мултицет. Нагледно ръководство за работа с мултицет:

http://cxem.net/begi.../beginner83.php

Когато вече имате реалната консумация, посещавате този адрес:

http://ledcalc.ru/lm317

 

Въвеждате данните и в зеленото каре на таблицата ще се получи стойността на резистора, който ви трябва.

Остава да "навържете" елементите в схема

post-9651-021972300 1503663674_thumb.jpg

 

и да я поставите заедно с led-а в ел.схема на колата ви.

Така изглежда в по-опростен вариант:

post-9651-000763300 1503663764_thumb.jpg

 

Така ще си гарантирате дълъг и безпроблемен живот на led-вете ви.

 

 

PS. Благодаря на всички знайни и незнайни автори на статии по въпроса от руските сайтове и форуми: drive2.ru, lancerx.ru

Редактирано от kesten
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

И нещо важно в случая - трябва да предвидите начин за отвеждане на топлината, генерирана от стабилизатора. Дали ще ползвате радиатор или ще го закрепите за метален детайл - няма значение.

post-9651-047761600 1503988621_thumb.jpg

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Колегата е казал "А", аз да кажа и "Б"

Стабилизатор на ток става и с 7812, не е било нужно да купуваш LM317.

Недостатъка и на двете решения е че са параметрични, излишния ток се отделя от интегралната схема във вид на топлина. Затова и трябва радиатор.

Друг вид решение са импулсните стабилизатори, те работят на принципа на прекъсване на захранването и по този начин регулират/стабилизират ток или напрежение.

Китайците както обикновенно убиват всяко начинание да си направиш нещо - вече са го направили и то за без пари. Ето един драйвер за светодиоди за 2 кинта, какво му плащаш. И няма да загрява :)

http://www.ebay.com/itm/Practical-New-12V-24V-DC-LED-Constant-Current-Driver-Power-900mA-LED-Light-10W-/151941768730?hash=item23606f661a:g:Fh4AAOSwwPhWjh38

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Полезна тема, мисля да приложа подобрението. Имам два въпроса:

За интериорните крушки, ако съм ги сменил с led (плафоните и по таблото) - за тях важи ли това, че нямат токоизправители? В такъв случай трябва да пипам по инсталацията им, за да вържа резистора и др. елементи.

Отпред съм сложил дневни led светлини, за тях съм прекарал нова инсталация (минава през отделен бушон) - предполагам за тях ще трябва токоизправител, но тук вече ще режа спокойно.

Гледам, че колегата предлага добра алтернатива - в този случай трябва ли резистор?

Кой от двата варианта (ако няма трети) е по-лесен за неразбирач като мен? :)

Редактирано от vld1
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Веднага ти отговарям - интериорните крушки не ги бараш, едно че струват малко, второ че голяма заигравка да монтираш на всяка драйвер.

Виж за дневните може да монтираш един драйвер, имай в предвид че хубавите лед-ове са точно така направени - драйвера е интегриран в корпуса и освен ток-а следи и за температурата която е важен параметър за ЛЕД-а. Та твоите ако са такива не се слага допълнителен драйвер. Ако са "тъпи" - бучни им един, както каза колегата ще изкарат повече време. Резистор не трябва. Само виж за каква мощност ти трябва.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Преди време си играх със светодиоди по повод липсата на крушки за "светофарчетата" на такситата, онези с 2 червени и една зелена светлина.

В крайна сметка го направих с резистори и понеже работеха с 1W крушка с нажежаема жичка, то заместването с 1W светодиод бе прекомерно.

И така преизчислих захранването, така че светодиода да получава 30-40% от тока и да не загрява. Загряват само резисторите, които са 5W, а на таксиметровия шофьор му давам доживотна гаранция.

В Алиекспрес има всякакви драйвери - за 12, 24, 230 и 110-230 волта, но понеже мен ме интересуват повече тези на 230 волта, останалите не ми са в полезрението.

От София съм си купувал драйвери за 230 волта, захранваши до 5-6 светодиода по 1W. Платката бе с размер 20х15 мм, а цената повече от съблазнителна - 1.55-1.60 лв. някъде. Бяха останали две в магазина на Конрад и ги купих без да се замислям преди година. Стабилизатора на ток е импулсен и не забелязах да грее.

Трябва да се знае, че драйверите за няколко последователно свързани диода от по 0.5, 1, 3 или 5W се различават от тези, които захранват светодиодни плочки от 10, 20, 50 или 100W и не са взаимозаменяеми.

Четете внимателно информацията за приложение, защото това което захранва 6х1W, няма да стане за 2х3W и обратно!

Редактирано от Николай Николов
Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Веднага ти отговарям - интериорните крушки не ги бараш, едно че струват малко, второ че голяма заигравка да монтираш на всяка драйвер.

Виж за дневните може да монтираш един драйвер, имай в предвид че хубавите лед-ове са точно така направени - драйвера е интегриран в корпуса и освен ток-а следи и за температурата която е важен параметър за ЛЕД-а. Та твоите ако са такива не се слага допълнителен драйвер. Ако са "тъпи" - бучни им един, както каза колегата ще изкарат повече време. Резистор не трябва. Само виж за каква мощност ти трябва.

Добре, последно питане. Дневните светлини + лед-ленти вместо габарити + халогени (55W x 2бр.) са ми навързани на една инсталация (кръг) през един бушон, цялата инсталация взима сигнал от едно реле от кутията с бушони при двигателя - целта е при стартиране на двигателя всички лед-светлини отпред палят автоматично, и гаснат по същия начин. А за халогените имам прекаран ключ в купето, откъдето ако искам мога да ги стартирам. Но те са на същата инсталация. В този слчучай какъв драйвер ми трябва (варианта на milenjs предпочитам, да не се занимавам с резистори) - като параметри какъв? И мога ли да го вържа на цялата инсталация, или трябва само на лед-светлините (т.е. след халогените, не помня точно как и къде съм ги вързал)?

Дневните светлини са тези

Габаритните лед-ленти са и те такива горе-долу като консумация.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ще те зарадвам - драйвера се свързва само към ЛЕД-а. Ако са еднакви като тези които си показал може и един драйвер за двете. Тези от линка ти пише че са 5 вата така че 5+5 = 10 вата и линка към драйвера който пуснах по горе е точно за случая. Намираш кабела който захранва 2-те ленти, прекъсваш го и монтираш драйвера, желателно на сухо място :)

Аз ако съм на твое място няма да си играя с нищо повече, карай си така а ако изгори - за 10лв. вземаш нова/и ;)

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...