Премини към съдържание

Дисекция на датчик за серво-моторче на: E52a / 4g93


Препоръчано мнение

Тъй като мога да си позволя лукса да направя "дисекция" на "Throttle body"-то на: Galant 1.8i / 1995 / Е52А / 4G93, - реших да постна малко снимки за да разберат интересуващите се за какво иде реч, когато стане белята с оборотите на Galant-а!

 

Както повечето от вас са разбрали, вече от една моя по-стара тема , имах проблем с оборотите на колата и по точно с ниските на празен ход, който порблем започна да става много изнервящ!

И един ден се взех "У-ръце" и си намерих цяло "Throttle body" от Mitsubishi Space Runner 1.8i / 1996 / 4G93 двигател!

 

Естествено е, че няма как да дам хиляда и кусур лева за ново, защото колата ми струва 5 000, - реших да си намеря на старо и намерих!

Рънър-а, беше на 58 000 катастрофирал/ударен от дясно (тотална щета) и е седял 5 години в една авто-морга (естествено „разкостен”) на по-основните си елементи/части.

Свалих си собственноръчно "Throttle body"-то и при това ми излезе само 150 кинта – НАИСТИНА!!! :icon_thumbup:

Обичам НЕ-знаещите/НЕ-разбиращите хорица по авто-моргите дето, като чуят за чарколяк, за японска кола, не знаят какво означава името на съответната част… камо ли къде се намира тя и още повече, като тази в моя случай!

Та да си дойда на думата, че ще си изгубя мисълта. Платих кеш и се изнесох със скоростта на светлината, че тоз ако се обади да пита колко струва ще ме догони на край света да си я вземе!

:icon_box:

 

Тук е момента да спомена, че Пламен (DJ Tymbi) имаше нервите, времето и желанието да се занимава с моите (как да кажа) прищевки и глупости по демонтиране, монтиране и така още незнам си колко пъти на старото “Body” и комбинирането му с горната основна част дето е дроселовата клапа на съответно новото и обратно!... (в общи линии дълга и шрока). Идеята е че на “Body”-то на Рънър-а оптегача на жилото за газта е огледално на моето от Galant-а, което си е занимавка в комбинирането на старо с ново и тнт. - в общи линии половин ден и губене на време в тестове и настройки!

Тааа, след поредното монтиране на вече сглобеното „старо-ново” Body” - се оказа, че датчика за серво-моторчето се отчита от компютъра, пак като НЕ-работещ, което мене ме отчая тотално!

"Компа" си показваше проблем със „серво-моторчето” = 0 оборота и нищо на света не беше в състояние да го накара да мръдне от тази стойност!

Та според вас, каква е вероятността да се окаже, че съм си купил за 150 кинта, (не че са много за такава част на старо – даже си е далавера и не би трябвало да се оплаквам) “Throttle body” от Mitsubishi Space Runner 1.8i / 1996 / 4G93 / двигател, което е ударено странично и няма грам повреда на двигателя и на всичкото отгоре е на 58 000 км. – което си е три пъти по-малко от километрите на моята кола и самото body e едва ли не ново?

Ами познахте – вероятността е прекалено малка, при което аз се оказвам най-големия кърък на тази планета! :icon_crying:

 

…и прибирайки се към вкъщи почти денонощие ми се въртеше в „инженерската” глава къде може да е проблема? Добре, че вечерта се напих зверски на рождения ден на мой приятел, че да ми поолекне малко и да не си мисля за проблема, който ме беше отчаял.

Ставайки на другата сутрин (то си беше хубав следобед де) с една бира в ръка се завлякох до колата пред блока и реших, че няма на къде повече да прецакам работата па к’вото ще да става!

Реших да огледам сериозно всичко и още при махането на захранващия кабел на датчика останах с отворена оста – червения кабел който е на самата клема, която влиза в буксата на датчика беше прекъснат от вътре!!!

post-1953-1240087721_thumb.jpg

Идея си нямам как и кога е станало но си беше ФАКТ – Веднага в главата ми изникнаха думите на Пламен че според него има проблем с кабели… и воала – след пробно съединяване (временна/моментна спайка) на кабелчето – оборотите си заспаха все едно нищо никога не се е случвало! :icon_dance: Направих си дори експеримент и разкачих "спайката" за да се убедя че проблема е бил от нея – и наистина се оказа че Пламен е бил прав – проблема си беше наистина в този захранващ кабел!

По-късно след като направих дисекция на самия датчик се оказа, че кабела захранва единия полюс на моторчето и точно там е проблема!

post-1953-1240087984_thumb.jpg

 

Ето и самото моторче къде точно се намира на металния корпус:

post-1953-1240088122_thumb.jpg

и тук:

post-1953-1240088213_thumb.jpg

 

Идеята е в тази тема да дописвам и показвам снимков матерял по "реставрацията" на цялата част (ако въобще се получи) !!!

Искренно се надявам да стане - защото ще се окажа с още едно работещо серво-моторче за любимата си кола дето иначе струва безумна цифра НОВО!

 

Както ще видите по-долу от снимките на датчика който собственоръчно прецаках съм изхабил много нерви и труд да махна до съвършенство смолата/каучука дето беше залята с него платката с електрониката на самия датчик!

post-1953-1240089564_thumb.jpg

 

post-1953-1240089597_thumb.jpg

 

post-1953-1240089647_thumb.jpg

Оказва се че всичко си му е наред... но ... това си е моя грешка че го прецаках!

Сега се чуя как да махна капачката оцветена в зелено за да запоя отново пиновете за захранването на електромоторчето, които счупих за да извадя датчика!

post-1953-1240088672_thumb.jpg

 

post-1953-1240088773_thumb.jpg

 

Отворен съм на всякъкви идеи!

Надявам се темата да е интересна за колегите с по-старите Галанти! :icon_thumbup:

 

 

П.С:

Още веднъж искам да благодаря на Пламен за проявеното търпение и подробните обяснения и напътствия :first:

Ще продължа да пиша в тази тема какво се случва с всичко относно "дисекцията" на "Throttle body"-то на: Galant 1.8i / 1995 / Е52А / 4G93

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Браво! Има нужда човек да се захване сам с проблемите си, когато е в безизходица. Почисти го сам, повреди се, но успя да намериш друго за замяна, а сега и да откриеш проблема. Трудно е, но понякога трябва сам да си помогнеш. Получават се фалове, но си поемаш отговорността за това.

Единственият проблем е, че работиш на сляпо. Нали затова ги събирам тези ръководства, а за този модел Галант го мъчих 4 часа различни варианти за разпознаване на текста, за да има някакво търсене и ако беше потърсил, щеше да откриеш не само схемите, но и стъпка по стъпка инструкции какво се проверява при този проблем и първото, което е дадено е проверка на буксите и на кой извод какво трябва да има!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Браво! Има нужда човек да се захване сам с проблемите си, когато е в безизходица. Почисти го сам, повреди се, но успя да намериш друго за замяна, а сега и да откриеш проблема. Трудно е, но понякога трябва сам да си помогнеш. Получават се фалове, но си поемаш отговорността за това.

Единственият проблем е, че работиш на сляпо. Нали затова ги събирам тези ръководства, а за този модел Галант го мъчих 4 часа различни варианти за разпознаване на текста, за да има някакво търсене и ако беше потърсил, щеше да откриеш не само схемите, но и стъпка по стъпка инструкции какво се проверява при този проблем и първото, което е дадено е проверка на буксите и на кой извод какво трябва да има!

Само ако знаеш колко се рових по схемите ти! Обаче нещо не намерих, никаква информация за това дето ми казваш!

Явно не съм търсил както трябва! Както и да е... сега готиното е, че мога да експериментирам и да ми идват нови идеи за възстановяване на датчика и моторчето. И понеже съм се захванал, защото мисълта за едни хиляда и кусур лева, дето още ми отекват в главата за ново ама въобще не ме кефи, просто веднъж за винаги трябва да се реши проблема с "рециклирането" на тази "детска болест" на Галантите!

 

Както всички виждат, електронните чарколяци вътре не струват повече от 2-10 лева, както и да го погледнете, и както и да го смятате?! Въпросът е - има ли човек желание да се занимава?! :)

Кефи ме че от яд, успях така добре да почистя залятата със смола/дзифт (или каквото е там), че сега може да се работи по платката без никакви проблеми.

Цялото почистване ми отне около 1 ч. и още един час киснене в ацетон. Всъщност последната процедура по финно почистване се състоеше в това, че запълних "пространството", което вече беше грубо почистено от смолата с мало по-здраво макетно ножче и пинцети, с ацетон и докато той не се изпари дето е думата, почиствах вече с него заедно! Действаше, като нещо, като помощен инструмент (така да се изразя) заедно с пинцетите.

Мога да направя дори "туториал" за почистване, ако някой изяви желание - подкрепен със снимков и видео материал! :)

 

Сега по-важният въпрос е как да махна металната "запечатваща" капачка, зад която е затворено самото моторче?

Както писах по-горе - отворен съм за всякакви идеи! :good:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Само ако знаеш колко се рових по схемите ти! Обаче нещо не намерих, никаква информация за това, дето ми казваш!

Явно не съм търсил както трябва! Както и да е...

 

Имах в предвид, че всичко си го има описано точно и ясно и това е първото, което трябва да се направи при диагностиката на този проблем...

 

За този модел Галант има само едно ръководство /което намерих наскоро/ 1993-1996 Galant Workshop Manual

Там в troubleshoting секцията се тръгва по кода на грешката. Предполагам че е била 55 и има диаграми стъпка по стъпка кое да провериш и в зависимост от резултата на къде да продължиш. Мицубиши имат много ясно направени блок-диаграми.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Аз още първия път ти предложих да го отворим, но реално не ми се занимаваше с отстраняването на смолата/лепилото............ кофти че си прекъснал пина, защото това води директно до единия край на намотката на моторчето или по-скоро на едната четка .......... този мотор е с хоризонтален колектор и е перпендикулярен на роторната намотка на моторчето, в/у него контактуват четките му............. има начин да се оправи и си на прав път като искаш да махнеш капачката........ има начин, но после тази капачка няма да можеш да я ползваш, тъй като ще се съсипе........ това е тапичка, която е набита подобно на тапите на блока против спукването му при замръзване на антифриза в него............. като видиш кое е за правене, направо си направи четки със същия размер (с пиличката) и ги смени и тях........... тази тапичка мисля че се продава (само че е за глава, а не за блок), но не съм сигурен да имаше разлики в диаметрите им, затова си изрежи пластмасова тапа и го залепи с "пауър гел"............ или пък го запълни с болкит или нещо подобно, само внимавай до къде го тъпчеш, за да не опре в моторчето......... като го направиш (или не успееш) мини да го видим и да го тестваме.........

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Аз още първия път ти предложих да го отворим, но реално не ми се занимаваше с отстраняването на смолата/лепилото............ кофти че си прекъснал пина, защото това води директно до единия край на намотката на моторчето или по-скоро на едната четка .......... този мотор е с хоризонтален колектор и е перпендикулярен на роторната намотка на моторчето, в/у него контактуват четките му............. има начин да се оправи и си на прав път като искаш да махнеш капачката........ има начин, но после тази капачка няма да можеш да я ползваш, тъй като ще се съсипе........ това е тапичка, която е набита подобно на тапите на блока против спукването му при замръзване на антифриза в него............. като видиш кое е за правене, направо си направи четки със същия размер (с пиличката) и ги смени и тях........... тази тапичка мисля че се продава (само че е за глава, а не за блок), но не съм сигурен да имаше разлики в диаметрите им, затова си изрежи пластмасова тапа и го залепи с "пауър гел"............ или пък го запълни с болкит или нещо подобно, само внимавай до къде го тъпчеш, за да не опре в моторчето......... като го направиш (или не успееш) мини да го видим и да го тестваме.........

 

Благодаря за информацията!

Аз по-между другото и без това смятам да мина за около 10-тина мин. през теб, за да видим какво ще покаже сега компютъра?

Колата се държи перфектно в момента и съм много доволен. Пък и като мина ще си поговорим за тапата! :icon_thumbup:

 

Но наистина смятам че е "поправима белята" - поне съм се зарекъл да го рециклирам, просто защото ми е интересно и постоянно ме човърка от вътре, само време да има!

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Днес имах време и се позанимавах с махането на тапата, с която е запечатано моторчето!

Направих малко снимки. Ще се опитам да систематизирам малко нещата, като предоставя снимков маТрял по-долу!

 

И така, - да започваме!

 

1. Взех от един колега "Дрил", (що не го снимах незнам, но не ми дойде на ъкъла)?!? Това е една джаджа, като малка бормашина която може да се държи с 3 пръста и към нея има малки "фрезички", абразивни "борчета" и порчее "джиджавки за пилене, стъргане на метал и тнт.

2. Въоръжих се с много търпение, пиленето не е малко! :)

3. Нужно беше да изпиля капачката от вътрешната страна. На снимката по-долу ще видите! Идеята беше да се охлабят стените до такава степен, като се изтънят, че да е лесно да се измъкне по начина с рапидния винт дето виждате как съм захванал! Искам да наблегна на момента с рапидния винт. Много внимателно се разпробива в средата капачката с малка бургийка и гледах при разпробиването, точно на края да не хлътне свредлото, за да не нараня моторчето и предпазните ограничителни тапи/тампони м/у него и капачката!

post-1953-1240334138_thumb.jpg

В така създадената дупка навих този рапиден винт, но преди това му скосих върха, защото при навиването щеше да закачи ограничителната пластмаса, за която споменах по-горе.

post-1953-1240334641_thumb.jpg

Навих внимателно винта в дупката и спомоща на клещите, които виждате (малко груба сила) измъкнах капачката! В интерес на истината излезна много лесно! :)

post-1953-1240334736_thumb.jpg

Капачката погледната от другата страна. Тук се вижда как съм срязъл върха на винта!

post-1953-1240334917_thumb.jpg

Ето тук може да видите малко по добре колко съм пилил с дрил-а! :)

post-1953-1240334982_thumb.jpg

Тук се вижда предпазната пластмасова капачка дето се появи под металната изпилена тапа. Личи си даже, как рапидния винт лекичко я е закачил. (няма перфектни хора) :)

post-1953-1240335109_thumb.jpg

Махнах внимателно пластмасовата капачка! Не е залепена с нищо!

post-1953-1240335184_thumb.jpg

Ето го и момента на истината! Нарочно наложих датчика в отвора за да се види как се захващат (и са били захванати) крачетата към клемите на моторчето. Тук ми олекна, нищо не беше прецакано и клемите на моторчето си бяха здрави - цели целенички! :)

post-1953-1240335386_thumb.jpg

За тези които тепърва ще разглобяват моторче, е нужно да разпоят внимателно двете клеми - привидно съм показал как!

post-1953-1240335539_thumb.jpg

 

post-1953-1240335565_thumb.jpg

След разпояването вече е лесно да извадите датчика! :)

post-1953-1240335679_thumb.jpg

 

...следва продължение... :good:

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Ето датчика, вече изваден! Малко кофти е качеството но снимах с GSM-a!

post-1953-1240335990_thumb.jpg

 

След махането на датчика, се вижда как е изолирано самото моторче и клемите му с една много плътна гумена капачка!

post-1953-1240336103_thumb.jpg

Внимателно подбутнах през отвора на клемите на датчика - капачката отдолу за да не я скъсам и хоп - излезе!

post-1953-1240336199_thumb.jpg

Трябва просто да се работи много внимателно - според мен има варянт в който може и гумата да е клеясала и да се е залепила за корпуса, за това много внимавах и си имах едно наум! :)

post-1953-1240336307_thumb.jpg

Ето тук се виждат всички тапи и капачки дето накрая са извадени от моя милост. :icon_n_king:

post-1953-1240336376_thumb.jpg

... и такаааа, след изваждането и на последната капачка/тапа/предпазител, - се показа и главният (1028 левов) виновник за цялата калимация! Кое му е толкоз 1028 лева вие ми кажете?! :)

post-1953-1240336543_thumb.jpg

Преди да извадя моторчето го белязах с една отверчица - ей така за "кадем" :) ХАХАХ

post-1953-1240336792_thumb.jpg

..и тук:

post-1953-1240336849_thumb.jpg

И последва, изваждане на самото моторче, след като го побутнах от страната на зъбното му колелце!

post-1953-1240336933_thumb.jpg

Ей го на! Пред вас стоят едни 1028 Лв. с ДДС без отстъпка! :)

post-1953-1240337000_thumb.jpg

 

post-1953-1240337068_thumb.jpg

 

...и пак, следва пордължение...

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Тук се вижда как самото моторче е "капсуловано" и има възможност да се отоври много лесно... но слава богу при мен не се налага! :icon_angel:

Вервайте ми това няка как да се прецака, ако вие или някой самозван майстор не го изгори, по някакъв много каръшки начин! Аз и да искам няма да мога. Но ако все пак се случи си мисля, че всеки светнат майстор жичкаджия би го оправил/ремонтирал! При всички случаи ще ви илзезне в пъти по-ефтино от това да си купите ново! :)

post-1953-1240337461_thumb.jpg

Ето моторчето от страната на зъпбата предавка:

post-1953-1240337531_thumb.jpg

И вече празния корпус - сложих го да се накисне в една гняс дет е за почистване на компютри. Да падне цялата 12 годишна мизерия! :) Утре ще си го почистя и ще е по-ново от новото!

post-1953-1240337652_thumb.jpg

Ето корпуса от страната на зъбатките:

post-1953-1240337687_thumb.jpg

М/у другото се вижда колко мизерия е имало в леглото на моторчето! - мисля като го сложа да го понамажа с грес или финна силиконова смазка това "легло"!

 

И накрая снимчица на модула откъм страната на входа за пиновете/клемите надатчика!

 

 

...Такааа - утре ако ми остане време ще си поиграя да сглобя всичко както си му е реда и да помисля за свестен стругар да ми направи тапа!

Върти ми се една мисъл в главата, дали да не е на резба?!?! :)

post-1953-1240337758_thumb.jpg

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 1 година ...

Хубава тема. Поздравления колега. Аз обаче искам да попитам трябва ли от време на време да се смазва това моторче без да се разглобява по този начин? Примерно да се използва някакъв спрей WD 40 или нещо друго.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Хубава тема. Поздравления колега. Аз обаче искам да попитам трябва ли от време на време да се смазва това моторче без да се разглобява по този начин? Примерно да се използва някакъв спрей WD 40 или нещо друго.

 

Ами според мен не! То си е един вид капсуловано и си има специална смазка/грес вътре (на всички подвижни части) !

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 9 месеца ...

Извинявам се че се намесвам в темата, но мисля че ще е полезна информацията. Такива метални тапи се продават в добре заредените магазини за руски авточасти. На Симеон например - купували сме за блока на един Голф тапа от Лада. Понеже при старата Лада размера на отвора в блока бил малко "както се е получил", тапите рез. част не са със само един размер, ами се продават на стъпки десети от милиметъра. Цената е смешна, просто трябва да се иде със старата и да се вземе точния размер нова.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

  • преди 2 години ...

Извинявам се че се намесвам в темата, но мисля че ще е полезна информацията. Такива метални тапи се продават в добре заредените магазини за руски авточасти. На Симеон например - купували сме за блока на един Голф тапа от Лада. Понеже при старата Лада размера на отвора в блока бил малко "както се е получил", тапите рез. част не са със само един размер, ами се продават на стъпки десети от милиметъра. Цената е смешна, просто трябва да се иде със старата и да се вземе точния размер нова.

Те тапите не са проблем, а по-скоро черното пластмасово-бакелитово стерженче, с вътрешни шлици което се чупи. То няма лепене и оправяне. Макар че, аз успях някак и карам вече повече от година с отремонтирано.

Линк за коментара
Сподели в други сайтове

Присъединете се към разговора.

Можете да публикувате мнения, ако сте регистриран. Ако имате регистрация, моля влезте, за да публикувате от своя профил.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Поставен текстов формат.   Вместо това поставете като обикновен текст

  Only 75 emoji are allowed.

×   Връзката ви е вградена автоматично..   Показвайте като връзка вместо това

×   Предишните ви действия са запазени.   Изчисти редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създаване...