Здравейте колеги! От 12.12.22г. съм собственик на лансер 1.8 143 кс мивек, с ръчни скорости и разбираемо, за кола втора употреба, започнаха да се проявяват проблеми. Първо ще опиша случая, а след това ще задам и конкретни въпроси с надеждата някой да се е сблъсквал с подобни и да даде насоки.
Щом купих автомобила отидох за смяна на масло и филтри. От мястото на покупката до сервиза изминах около 7-8 км градско, като имаше и работа на място за около 8-10 минути. Казвам това с причина, която ще разберете по-късно.
В сервиза смениха маслото, като провериха и всички течности - антифриз, спирачна, хидравлична, за чистачки. Всичко беше окей, като антифризът беше на около -20 градуса и по думи на майсторите беше “чист” / “бистър”, без мърсотия в него. Установиха, че същия се намираше между черите МИН и МАКС на разширителния съд, поради което доляха половин литър. За жалост не видях дали след доливането достигна до МАКС чертата или над нея. Моя грешка..
След това карах нормално около 400 км, градско и извънградско в период от около седмица.
Онзи ден /18.12/, вечерта, на студена кола отворих капака по друга причина и забелязах, че антифризът е малко над чертата МИН. Замислих се защо, но си дадох обяснение, че при доливането в сервиза колата беше загряла (заради това описах направения пробег) и това може да е довело до разширение, което да е подвело майсторите да налеят само половин литър, като реално е било необходимо например литър. Оставих нещата така, като проверих под колата за течове, но не забелязах такива и реших, че ще карам, но ще внимавам.
Вчера /19.12/ изминах около 80км смесено шофиране, след което днес /20.12/, сутринта на студена кола отворих капака и видях, че антифризът е под чертата МИН, в дъното на самия разширителен съд. Не беше засмукало въздух, тъй като имаше около един пръст в най-долната и най-тясна част на съда. Също така не даде никакви индикации (лампа, съобщение). Отново гледах под колата, но тъй като тя седи на улицата, а времето е мокро и студено, тоест няма съхнене на петната по асфалта, не можах да преценя дали има теч. Както и да е долях един литър концентрат, който изпълни целия разшириъелен съд от дъното му и достигна около два пръста над чертата МАКС. Веднага след това закарах колата в гараж и я оставих там целия ден. Пътят беше около 3-4 км.
До момента /20.12 вечерта/ на два пъти палих колата и работи на празен ход за по около 15 минути, да загрее, и по сухия бетонен под на гаража няма нито капка. Колата няма кора под мотора, като не съм сигурен дали няма частична такава под постовия ремък, където мисля, че се намира и водната помпа ако не се бъркам? Ще се радвам да кажете дали има такава кора.
След това внимателно огледах всички маркучи свързани с охлаждането, но не установих сълзене/теч, нито при загасен мотор, нито при работещ. Антифризът и към момента си седи на нивото от сутринта, след доливането на новия литър. Съдейки по това колко от разширитрлния съд изпълни един литър течност, смятам, че загубената през тази една седмица (грубо 420км) е около 600-700 мл. От тук ми дойдоха следните възможности:
Теч от място на което не се вижда. Например водната помпа, която не забелязвам, само подозирам къде се намира. Или място от където капе върху гореща тръба например и се изпарява.
Пробита гарнитура ( Тази хипотеза идва от факта, че при закупуването на колата ми казаха, че е имало проблем и двигателят е отварян - сменяли са семеринги, шлайфане на глва, гарнитура. Причината която ми казаха беше, че според тях е губела компресия, но ремонтът не е извършван от продавача, тъй че повече подробности няма. Ще помоля да не се фокусирате върху факта, защо съм купил кола, която знам, че е ремонтирана - отговорът ми е, защото 90% от тези за продан са ремонтирани в някакъв момент.
Обратно на темата, моторът работи равномерно, няма тресене, маслото и старото беше и новото е чисто. Ако има пробив в гарнитурата, то трябваше или да вкарва антифриз в маслото и да го пресече, или да го вкарва в цилиндрите и да тресе мотора, поради нарушената работа. Поправете ме ако греша или съществува и друга възможност.
Последната хипотеза е следната - възможно ли е според вас при ремонта на мотора да е източен антифриза след което да е налят нов, но колата да не е карана и да не се е обезвъздушила системата (до колкото знам това става автоматично при този мотор?) Това мое съмнение е обосновано и от факта, че от както купих колата климатроникът не духа особено топло. За сравнение оставям го на максимума (тоест след надписа 27) и духа топъл въздух, но определено не горещ. Та се съмнявам дали колата не си е обезвъдушавала системата сама малко по малко докато съм я карал тези грубо 420км. Сега не мога да определя дали духа по топло, тъй като денят е доста студен на фона на предните, но днес след цял ден престои + работа на място на два пъти докато загрее на грубо 80-90 градуса антифризът в разширителния съд седи на същото ниво. (Вентилаторът не се е включвал). Сега е ред за въпросите: 1. Относно първата хипотеза - има ли “слаби” места, на които обикновено протича системата за да ги проверя. Или скрити (трудно достъпни) такива. 2. Относно втората хипотеза - в случай на пробив на гарнитура какъв съвет бихте дали - да карам на близо около гараж докато се прояви по виден признак? Знам, че в краен вариант ще се отваря мотора, но бих искал да съм сигурен, че проблемът е там, а да не го правя само заради съмнение. 3. Относно третата хипотеза - изобщо на принципа на самообезвъздушаване ли работи този мотор? Възможно ли е при такъв процес да “глътне” 600-700мл. ? За протокола, колата не е прегрявала (под мое управление), дори не е доближавала 100те градуса. Все пак е зима.. Ако имаше въздух из тръбите то би ли давало характерни признаци / може ли да се провери чрез пробка ? Извинявам се за дългия пост и благодаря предварително на всички отзовали се.